2009-04-25, 20:55
Medlem
DenLedes avatar
Känns som att dom danska ölen har en lite rundare smak än dom svenska.
Citera
2009-04-25, 21:08
Medlem
Jullens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Är inte det en skröna? Tror inte att någon skulle känna någon skillnad i smak på burk eller flasköl som hällts upp i glas.

Tror inte det är en skröna, jag har iaf fått lära mig att det är så, fast det är möjligt att du har rätt
Citera
2009-04-25, 22:55
Medlem
jokers avatar
Numera brygger Carlsbergs bryggerier i Danmark även öl åt den svenska marknaden. Smakskillnanden kan hänföras till psykologi, öl smakar oftast godare när man är på semester. Men det kan även vara så att man använder olika recept. carlsberg är inte lika ortodoxa som Coca-Cola. Man anpassar alltid ölet efter den lokala marknadens smak.
Citera
2009-04-25, 23:00
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jullen
Tror inte det är en skröna, jag har iaf fått lära mig att det är så, fast det är möjligt att du har rätt
Ja, jag är inte hundraprocentigt säker heller, men jag kan inte tänka mig att det skulle bli någon större skillnad i smak. Nu köper jag ju nästan aldrig burköl eftersom det inte finns så många sorter på burk som faller mig i smaken. Det skulle vara intressant om någon som gillar till exempel Mariestads, som finns på både burk och flaska, ville dela med sig av resultatet av sina empiriska studier.
Citera
2009-04-26, 18:19
Medlem
loomiss avatar
Finns inte en chans att burköl skulle smaka metall - eller aluminium. Öppnar man burken och häller upp den direkt i ett glas är smaken precis likadan som en flasköl. Att ölen mot förmodan skulle smaka metall har väl i så fall att göra med att man halsar direkt ur burken - munnen kommer i direktkontakt med burken - men inte ens det tror jag på. Däremot smakar en halvt urdrucken burköl som fått stå framme fan - men det gör ju även en flasköl.

Dansk Hof smakar bra i solgasset på Ströget - men det skulle nog även en "svensk" Hof göra. Annars är det ingen skillnad i smak.
Citera
2009-04-27, 00:12
Medlem
prominentens avatar
Fler och fler bryggerier, även svenska mikrobryggerier, är på G att börja burka sina öl. I alla fall delvis.

Oskar Blues skriver på sin hemsida om "Metallic myth"
The idea that cans impart a metallic taste to beer may have once been true but today is a myth. A special water-based polymer now coats the insides, preventing beer from meeting metal. Not only that, cans protect beer from its two arch enemies, sunlight and oxygen, meaning it keeps beer fresher and for a longer time than bottles
Citera
2009-04-27, 17:35
Medlem
herrgoermans avatar
Jag har ingen aning om det stämmer men jag har hört att dem smakar olika bara för att man i danmark drack direkt ur flaskan men i sverige serveras öl i glas oavsett flaska eller burk. därför skulle tydligen den svenska ha mer kolsyra som skulle göra att smakerna blir olika.

men nu tycker jag att beställer man en flasköl i en pub nu för tiden så får man väl i princip inte glas om man inte ber om det.

men det måste vara ganska lätt att ta reda på om man frågar nån som jobbar på carlsberg.
Citera
2009-07-31, 12:42
Medlem
Lurad slavs avatar
Det stämmer bra, som många påpekat, att det är olika innehåll i en hof köpt i Sverige och en köpt i Danmark. Det intressanta är att man kan få en "äkta" hof i alla andra länder utom Sverige.

Det finns dock ett ställe i Sverige där man kan få en "äkta" hof; på en Öresundsbåt

...
Citera
2009-08-01, 16:51
Medlem
Arbetarbroders avatar
En Carlsberg Hof i Danmark har en alkoholt på 4.6% medans den svenska varianten har 4.2% så det borde vara den största skillnaden. Sen finns det säkert en psykologisk förklaring till att en Carlsberg Hof smakar bäst inne i Köpenhamn, nästan allt öl smakar ju bäst på hemmaplan. Men svensk Carlsberg är vad jag vet bryggd i Sverige och inte Köpenhamn också, det påverkar möjligen mer än alkoholprocenten.

Producent: Carlsberg Sverige AB

Länk till Carlsberg Hof på Systembolaget.se
Citera
2009-08-01, 18:19
Medlem
Trumpeters avatar
Tror inte man ska underskatta placebo-effekten.
Citera
2009-08-01, 18:29
Medlem
Jobbar-brorsan klargjorde väl med sitt inlägg varför de smakar olika. (egentligen olika öl)

Varför smakar den danska bättre? undrar TS.

Ja det är väl en smaksak. Du kanske helt enkelt gillar smaken av avloppsvatten, för det är väl det danskarna brygger sitt öl på?
Citera
2009-08-01, 18:44
Medlem
angestmannens avatar
Man dricker Carlsberg hof på Roskilde festivalen, jag uuuuundrar varför det smakar så fantastiskt gott!

Skämt åsido, danskarna är djävligt noga med sitt öl, exempelvis har man mörkbruna öl-flaskor i Danmark. Solljus förstör ölet, mörk flaska=bättre hållbarhet. Hur ofta ser du en brun Hof i Sverige? Skulle inte förvåna mig om de skickade ful-ölet till Sverige ( när en brygd blir dålig).

Placebo är på riktigt, den ska man inte underskatta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in