2009-04-24, 22:48
Medlem
camejos avatar
Hej, jag har inte läst naturvetenskap på gymnasiet tragiskt nog. Kom underfund med att naturvetenskap nog är min grej för några veckor sen och sen dess har jag: sökt till en biologilinje, funderat på vad som skulle passa bäst (allt från farmakologi till nån läkarspec..)

anledningen till att jag aldrig läste naturvetenskap när jag var yngre för att jag var så vilsen och inte riktigt visste vem jag var. sökte till ett handelsgymnasium och började läsa alla tråkiga samhällsvetenskapliga och ekonomiska kurser dom hade och mådde allmänt dåligt.

i höstas började jag läsa samhällsvetenskap i örebro men det mådde jag ännu sämre av att läsa.. ekonomi är ju iaf lite logiskt, samhälla är ju helt värdelöst i mitt tycke, bara deprimerande. skolkat största delen av året har jag gjort och tagit en del droger gjorde mig lite glad iaf, men sen landar man och mår skit. eller landade gjorde jag inte för jag var redan hög på psykofarmaka i form av cipralex.. jag vet inte riktigt hur många lådor vin som slunkit ner på detta år men nog är det mer än 5.. några flaskor starksprit också och några kartor perduretas kodein.

så nu undrar jag lite, hur mycket naturvetenskap behöver jag läsa för att ha nån möjlighet att lyckas här i livet? är grymt positiv till livet just nu och nu skulle jag nästan nöja mig med att bli fältbiolog men jag tror jag kan uträtta mer än så..

om inlägget verkar ostrukturerat och råddigt skyller jag på att jag sippat lite whiskey ikväll. hojta till om det är nåt ni inte förstår. tack alla som läst och funderat
Citera
2009-04-24, 22:52
Medlem
nollie3flips avatar
Om jag har förstått ditt inlägg rätt, så har du inte behörighet för att läsa naturvetensap på universitet.
Börja på ett naturvetenskapligt basår, det motsvarar kurserna Kemi A+B, Bio A+B, Fysik A+B, och matte C-D (tror jag)
Citera
2009-04-24, 22:53
Medlem
camejos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nollie3flip
Om jag har förstått ditt inlägg rätt, så har du inte behörighet för att läsa naturvetensap på universitet.
Börja på ett naturvetenskapligt basår, det motsvarar kurserna Kemi A+B, Bio A+B, Fysik A+B, och matte C-D (tror jag)

tackar, du hade förstått det alldeles riktigt och ditt svar var väldigt informativt

och jag har tillochmed matte c så jag kommer in på det dära! fan vad sweet. tack ska du ha, min allra bästa flashbackvän blev du nu
Senast redigerad av camejo 2009-04-24 kl. 23:10.
Citera
2009-04-25, 11:00
Medlem
camejos avatar
ingen annan som tycker jag verkar helt blåst eller så? destruktiv kritik är nästan lika rolig att läsa som konstruktiv
Citera
2009-04-25, 11:20
Medlem
20Qs avatar
http://www.selma.uu.se/publik/main?AF=0300&funktion=studieplan&prog=TBM1K&inrikt ning=BIKG

Det finns vägar in utan att behöva gå basår först, även om detta i stort sett blir ett basår, bara inbakat i utbildningen. Denna ingång förutsätter dock att du läst matte C och naturkunskap B. Nk B kanske du hinner läsa på komvux nu i vår, om du är lite flitig.
Citera
2009-04-25, 11:24
Medlem
camejos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 20Q
http://www.selma.uu.se/publik/main?AF=0300&funktion=studieplan&prog=TBM1K&inrikt ning=BIKG

Det finns vägar in utan att behöva gå basår först, även om detta i stort sett blir ett basår, bara inbakat i utbildningen. Denna ingång förutsätter dock att du läst matte C och naturkunskap B. Nk B kanske du hinner läsa på komvux nu i vår, om du är lite flitig.

tusen tack, jag älskar när folk tar sig tid att hjälpa sina medmänniskor. får se lite om jag orkar vara så flitig i vår och inte bara njuter av försommaren

verkade intressant iaf och du ska ha tack.
Citera
2009-04-25, 13:04
Medlem
blaQues avatar
Finns vissa sommarkurser på komvux, men om du inte sökt till universitet till höst får du nog lägga ut ett år på att läsa de kurser du behöver. Som tidigare nämnt, ta en basår eller läs just de ämnen du behöver för behörighet på komvux. Och kolla VAD du vill läsa, så du tänker på vilket snitt du behöver också för antagning.

Lycka till och ehm, en iskall cola är lika gott i solen
Citera
2009-04-25, 14:15
Medlem
20Qs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blaQue
Finns vissa sommarkurser på komvux, men om du inte sökt till universitet till höst får du nog lägga ut ett år på att läsa de kurser du behöver. Som tidigare nämnt, ta en basår eller läs just de ämnen du behöver för behörighet på komvux. Och kolla VAD du vill läsa, så du tänker på vilket snitt du behöver också för antagning.

Lycka till och ehm, en iskall cola är lika gott i solen

Det fina med programmet jag länkade till är att de nästan aldrig har fullt, så han kommer sannolikt in redan till hösten om han vill.
Citera
2009-04-25, 14:27
Medlem
camejos avatar
Haha, ni är fina ni. tror jag ska dra en pepparmints-te på balkongen nu och insupa era råd!
Citera
2009-04-25, 16:04
Medlem
madmonkeys avatar
Lycka till med framtida studier och passa på och njut av vårvärmen!
Citera
2009-04-25, 19:43
Medlem
camejos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madmonkey
Lycka till med framtida studier och passa på och njut av vårvärmen!

du också madmonkey om du nu inte pluggat klart då får du lägga all energi på att njuta av vårvärmen
Citera
2009-04-25, 23:10
Medlem
namgrebs avatar
Se till att hålla dig undan drog och alkoholmissbruk ifall du vill lyckas här i livet. Kan bli svårt annars.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in