• 1
  • 2
2009-04-24, 05:18
Medlem
SinXs avatar
Har lyssnat och läst massor av böcker de senaste åren. Mest thrillers och deckare. Har även försökt mig på några kvinnliga "mästerverk". Samtliga verkar skriva böckerna utifrån ett extremt jobbigt genusperspektiv. I samtliga böcker jag läst finns det något av nedanstående påstående som stämmer:

...män är av ondo
...män är korkade
...män är som kvinnor vill att män ska vara, och inte som män är.
För mycket kärleksdravel
Ointressant
Den stora actionhjälten är en kvinna (Verkligt?)
Boken skulle passa som partiprogram för vänsterpartiet

Sanningen är att jag verkligen önskar att det finns kvinnor som skriver bättre. Är öppen för de flesta genrer så tipsa gärna på BRA kvinnliga författare. De genrer jag inte klarar av är:

Kärleksromaner
Självbiografier av rabiata vänsterfeminister
vampyr / fantasy

Alla tips är välkommna!

Vad tycker du själv om kvinnliga författare?
Citera
2009-04-24, 06:49
Medlem
slabadans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SinX
Har lyssnat och läst massor av böcker de senaste åren. Mest thrillers och deckare. Har även försökt mig på några kvinnliga "mästerverk". Samtliga verkar skriva böckerna utifrån ett extremt jobbigt genusperspektiv. I samtliga böcker jag läst finns det något av nedanstående påstående som stämmer:

...män är av ondo
...män är korkade
...män är som kvinnor vill att män ska vara, och inte som män är.
För mycket kärleksdravel
Ointressant
Den stora actionhjälten är en kvinna (Verkligt?)
Boken skulle passa som partiprogram för vänsterpartiet

Sanningen är att jag verkligen önskar att det finns kvinnor som skriver bättre. Är öppen för de flesta genrer så tipsa gärna på BRA kvinnliga författare. De genrer jag inte klarar av är:

Kärleksromaner
Självbiografier av rabiata vänsterfeminister
vampyr / fantasy

Alla tips är välkommna!

Vad tycker du själv om kvinnliga författare?
Det finns naturligtvis ett flertal bra kvinnliga författare. En kvinna jag tycker skriver bra och drivet utan att blanda in de aspekter du nämner är Donna Tartt. Prova hennes The secret history, som ett exempel. Tyvärr har hon bara skrivit ytterligare en bok, så någon megaskribent är hon ju inte direkt.

En annan är väl Joyce Carol Oates. Kvinnliga "huvudroller" har hon ju, men inget konstigt i det. Några direkta actionhjältar är det knappast tal om iaf.
Citera
2009-04-24, 07:03
Medlem
Ezzelinos avatar
Det finns gedigna, stilsäkra och suggestivt skrivande kvinnliga författare, dock är de ännu sällsyntare än sina manliga motsvarigheter. George Eliot, Emily Brontë, Virginia Woolf, Marguerite Yourcenar, Elfriede Jelinek, Unica Zürn, Gabrielle Wittkop, t.ex. I Sverige Selma Lagerlöf, Birgitta Trotzig, Sara Lidman, Kerstin Ekman, Lotta Lotass.
Citera
2009-04-24, 08:06
Medlem
Jerka^s avatar
Testat Harry Potter?

Är du inne på fantasy kan jag rekommendera Robin Hobb. Alla hennes böcker som jag läst håller högsta kvalitet.
Citera
2009-04-24, 08:06
Medlem
Kenpos avatar
Två av 1900-talets yppersta skönlitterära stilister var Karen Blixen och Flannery O'Connor.
Citera
2009-04-24, 09:09
Medlem
Ezzelinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kenpo
Två av 1900-talets yppersta skönlitterära stilister var Karen Blixen och Flannery O'Connor.

Hur kunde jag glömma att nämna Flannery O'Connor? En oerhört skicklig, själsgrävande och mörkt humoristisk författare. Djuna Barnes, särskilt hennes Nightwood, är också mycket läsvärd:

http://en.wikipedia.org/wiki/Nightwood
Citera
2009-04-24, 09:12
Medlem
minimaggits avatar
ehh... hur verkligt är det med actionhjältar överhuvudtaget?

Du borde fokusera mindre på författares ideologi, en god skribent/tänkare kan komma från alla möjliga olika håll.
Citera
2009-04-24, 09:17
Medlem
tzjs avatar
To kill a mockingbird av Harper Lee borde du läsa.

En fantastisk skildring av en småstad i den amerikanska södern.

I filmen gestaltas figuren Atticus av Gregory Peck.
Boken berättas av flickan Scout som kämpar mellan olika ideal.
Ena sidan det manliga å andra det kvinnliga.

En av de absolut bästa böcker jag läst.
Citera
2009-04-24, 09:21
Medlem
Secunduss avatar
Vänder man på resonemanget kan man nog hitta ännu fler exempel där manliga författare skildrat kvinnor ”fel”, d.v.s. som onda, korkade, som män vill att de ska vara men inte som de är…
Citera
2009-04-24, 09:30
Medlem
SilverTips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ezzelino
Hur kunde jag glömma att nämna Flannery O'Connor? En oerhört skicklig, själsgrävande och mörkt humoristisk författare. Djuna Barnes, särskilt hennes Nightwood, är också mycket läsvärd:

http://en.wikipedia.org/wiki/Nightwood

Kan bara instämma! Flannery O´Connors roman "Wise Blood" utgavs dessutom på svenska för några år sedan som "Blodsbunden" (Alastor Press).
Inga foträta ideologier så långt ögat når, bara störda existenser och babblande visionärer för hela pengen! Kan det bli bättre?
Citera
2009-04-24, 09:49
Medlem
tuffes avatar
Robyn Young skriver helt ok
Val McDermid skirev också bra
Citera
2009-04-24, 11:42
Medlem
_-olle-_s avatar
Måste säga att jag tycker det är förmätet att misstänka att alla kvinnliga författare är dåliga baserat på vilka böcker du läst. Hur väljer du böcker egentligen, med hjälp av omslagsbilden?

Mitt otrevliga svar åsido, Patricia Highsmith måste ses som en av förra århundradets mer inflytelserika författare med böcker som Strangers on a Train, The Price of Salt och Ripley-böckerna. Den först nämnda filmatiserades av Hitchcock och är den jag skulle rekommendera dig att börja med medan The Price of Salt föregår Nabokovs Lolita och är i min mening en mycket bättre bok.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in