Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2009-04-24, 04:39
Medlem
BePatients avatar
Min dator är mån om att påpeka, med den lilla gula symbolen i Meddelandefältet i nedre högra hörnet, om att det finns uppdateringar jag bör installera. Däremot vill den inte låta mig installera dem. Den påbörjar, men säger sen helt sonika "Det gick inte att installera vissa uppdateringar." Jag är administratör men likväl verkar jag inte ha rättighet, för den andra adminen på datorn är det samma sak.

WinXP sp2
Citera
2009-04-24, 07:35
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Köpt eller olaglig XP-version?

Vad står det för kB nummer på dessa meddelande?
Citera
2009-04-24, 11:58
Medlem
micaeles avatar
Prova att gå in på Microsoft Update i Internet Explorer och hitta / installera uppdateringar den vägen. Det kan i vissa fall lösa problem där gula skölden inte vill fungera.
Citera
2009-04-25, 07:37
Medlem
Pröva en av dessa två saker:

Metod 1: Registrera filen Wups2.dll i Windows

Så här registrerar du Wups2.dll i Windows:

1. Stoppa tjänsten Automatiska uppdateringar så här:

a. Klicka på Start, Kör, skriv cmd och klicka på OK.

b. Skriv följande kommando vid kommandotolken och tryck på RETUR:

net stop wuauserv

2. Registrera filen Wups2.dll så här:

a. Skriv följande kommando vid kommandotolken och tryck på RETUR:

regsvr32 %windir%\system32\wups2.dll

Obs! På en dator med Windows XP Professional x64 Edition skriver du följande kommando och trycker på RETUR:

regsvr32 %windir%\syswow64\wups2.dll

b. Klicka på OK vid varje begäran om bekräftelse.

3. Starta tjänsten Automatiska uppdateringar genom att skriva följande kommando vid kommandotolken och sedan trycka på RETUR:

net start wuauserv

4. Stäng kommandotolken genom att skriva exit och trycka på RETUR.

Metod 2: Ta bort alla nedladdade uppdateringar för att ladda ner dem på nytt.

Kör följande kommandon i CMD:

net stop "Automatic Updates"
del /f /s /q %windir%\SoftwareDistribution\*.*
net start "Automatic Updates"
wuauclt.exe /detectnow
Citera
2009-04-25, 15:17
Medlem
BePatients avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Köpt eller olaglig XP-version?

Vad står det för kB nummer på dessa meddelande?
Integrerad, laglig. Det är Säkerhetsuppdatering för Microsoft XML Core Services 6.0 (KB954459). SP3 ville inte heller.
Citat:
Ursprungligen postat av micaele
Prova att gå in på Microsoft Update i Internet Explorer och hitta / installera uppdateringar den vägen. Det kan i vissa fall lösa problem där gula skölden inte vill fungera.
Jag har prövat. Jag får felmeddelandet:
Windows Installer

Tjänsten Windows Installer kunde inte användas. Detta kan ske om Win körs i felsäkert läge eller om Win Installer inte installerats korrekt.
Citat:
Ursprungligen postat av supersmurfigt
Pröva en av dessa två saker:

Metod 1: Registrera filen Wups2.dll i Windows
a. Skriv följande kommando vid kommandotolken och tryck på RETUR:

Auto-upd stoppades. När jag sen använde detta kommando fick felmeddelandet:
RegSvr32

LoadLibrary("C:\windows\syswow64\wups2.dll") misslyckades - Det går inte att hitta den angivna modulen.
Citat:
Metod 2: Ta bort alla nedladdade uppdateringar för att ladda ner dem på nytt.
Detta är inte helt betryggande. Jag kan inte installera uppdateringar, och då är lösningen att ta bort alla? Tänk så vill den inte installera om dem heller, det låter tveksamt...
Citera
2009-04-25, 19:54
Medlem
dobbelinas avatar
Testa installera den här:(För 32 bit)
http://download.microsoft.com/download/2/6/1/261fca42-22c0-4f91-9451-0e0f2e08356d/WindowsXP-KB942288-v3-x86.exe

(För 64 bit)
http://download.microsoft.com/download/2/6/1/261fca42-22c0-4f91-9451-0e0f2e08356d/WindowsServer2003-KB942288-v4-x86.exe
Senast redigerad av dobbelina 2009-04-25 kl. 19:58.
Citera
2009-04-26, 00:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BePatient
Detta är inte helt betryggande. Jag kan inte installera uppdateringar, och då är lösningen att ta bort alla? Tänk så vill den inte installera om dem heller, det låter tveksamt...

Du tar bara bort installationsfilerna som windows laddat ner med den metoden jag beskrev, inte själva uppdateringarna... Ponera att någon av filerna du fått ner är skadad, då kan det hjälpa att ta bort installationsfilerna och ladda ner dem på nytt.

Har du 64-bitars windows?
Senast redigerad av supersmurfigt 2009-04-26 kl. 00:30.
Citera
2009-04-26, 02:22
Medlem
BePatients avatar
Citat:
Du tar bara bort installationsfilerna som windows laddat ner med den metoden jag beskrev, inte själva uppdateringarna... Ponera att någon av filerna du fått ner är skadad, då kan det hjälpa att ta bort installationsfilerna och ladda ner dem på nytt.

Har du 64-bitars windows?
Då låter det plötsligt mer rimligt... 32-bitars.
Citera
2009-04-26, 03:13
Medlem
dobbelinas avatar
KB954459 kan bara installeras på sp3.
Ladda ner sp3 som en fil och prova installera med den.
Använd inte Windows update:
http://www.ghacks.net/2008/05/07/standalone-windows-xp-sp3-download-list/
Senast redigerad av dobbelina 2009-04-26 kl. 03:26.
Citera
2009-04-26, 09:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BePatient
Då låter det plötsligt mer rimligt... 32-bitars.

Från felmeddelandet du fick vid metod 1 ser det ut som om du körde kommandot för 64-bitars?

"LoadLibrary("C:\windows\syswow64\wups2.dll") misslyckades - Det går inte att hitta den angivna modulen."

Obs! På en dator med Windows XP Professional x64 Edition skriver du följande kommando och trycker på RETUR:

regsvr32 %windir%\syswow64\wups2.dll

Jag körde 64-bitars-kommandot på min XP-dator och fick samma felmeddelande... Här är kommandot du kör på 32-bitars Windows.

Gör om och gör rätt! Kör hela metod 1 som jag beskrev ovan med RÄTT kommando den här gången...
Senast redigerad av supersmurfigt 2009-04-26 kl. 09:04.
Citera
2009-04-26, 09:18
Medlem
BePatients avatar
Ni är alla generösa, fina människor, men dobbelina är nog banne mig allra finast. Det funkade till slut med WindowsXP-KB942288-v3-x86.exe, xml core-uppdaten är inne, sp3 är på väg ner. Tack för hjälpen.

Och...
Citat:
Gör om och gör rätt! Kör hela metod 1 som jag beskrev ovan med RÄTT kommando den här gången...
Jag är rätt säker på att jag skrev rätt, hade ju varit genant att påstå att det inte funkar om jag gjort fel. Men nu behövs det inte längre, så lyckligtvis behöver jag i vilket fall inte erkänna att jag är en klant.
Citera
2009-05-20, 01:42
Medlem
BePatients avatar
Rapport: Det sket sig. Mycket snart efter att jag skrivit hur bra allt gått såg jag att det gått obra, men orkade inte besvära er eller mig själv omedelbart igen. SP3 sa ifrån halvvägs genom installationen. "Åtkomst nekad," sen avbröts uppdateringen. Andra, mindre uppdateringar "låtsasinstalleras", så fort uppdateringen är färdig och jag klickar stäng är den gula symbolen där och vill installera samma uppdatering igen.

Jag har prövat allt som nämnts. Dvs:
Registrerat filen Wups2.dll i Windows.
Hämtat uppdateringar från andra platser än auto-update, inklusive Microsofts hemsida.

Jag har också tagit bort alla nedladdade uppdateringar för att ladda ner dem på nytt, vilket gick oroväckande dåligt.
Citat:
net stop "Automatic Updates"
del /f /s /q %windir%\SoftwareDistribution\*.*
net start "Automatic Updates"
wuauclt.exe /detectnow
När jag körde "wuauclt.exe /detectnow" hände inget. Jag fick inte ens något meddelande, bara ny kommandorad efter att jag använt det. Datorn har inte velat installera några uppdateringar efter det, gula symbolen är borta. Den reagerade som den skulle på resten.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in