Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-04-15, 13:09
  #121
Medlem
Det är en ganska svår fråga eftersom valet av favoritdrag kan skilja beroende på fiskesituation och typ av fiskesätt.
Men något sådan här då:
Lätt gäddspin: Grunt: Atom 35 g, ta bort översta kroken (fastnar i tafsen) och byt fjäderring (notoriskt usla från fabriken). Färg har ingen större betydelse, men jag gillar fire tiger. SGs dabush spinnerbait är också jävligt bra.
Djupt: Getinggul twintail med 15 grams skalle. En och annan gös kommer som en trevlig bonus.
Tungt gäddspin: Grunt: Flytande Salmo fatso, fire tiger, eller Svartzonkers spinnerbait, blå/silver
Djupt: Delalandes GT shad (23 cm), svart rygg/holosilver eller Super Sandra (23 cm) blå/silver
Abborre: Grunt: Roster tail, 11 g, hot clown
Djupt: Kopyto relax 2,5 inch, 10-15 g-skalle, svart/gul, Svart/vit, motorolja
Citera
2015-04-24, 07:48
  #122
Avstängd
Plaguetongues avatar
liten blank sked för aborre/gädda, överklassdrag behövs inte. om man inte är sportfiskenörd och vill skryta
Citera
2015-04-25, 16:08
  #123
Medlem
MuscleSharks avatar
Har sagt det förut, men jag säger det igen. Atom är grymt för Gädda. Enkelt drag och hyfsat billigt.
Flash dragen är absolut bäst. Framförallt det blå är det bästa gäddrag jag någonsin haft.
Även Abborre har jag fått en del riktigt fina på Atom. Annars är det jigg & spinnare som gäller.
Värt att nämna levande bete.
Kanske hade valt det som första val för både Gädda och Abborre, men fiskar sällan med det då de kan vara knivigt att få tag på om man vill spontanfiska lite. Ja förutom vinterfisket då, då kör jag alltid med Mört (händer att det blir strömming om det kör ihop sig).
Citera
2015-04-25, 20:42
  #124
Medlem
Borhemmas avatar
Zalt är min favorit för gädda!
Citera
2015-04-27, 12:00
  #125
Medlem
blowns avatar
Jag fiskar bara vid sjön Bolmen, och där fungerar bara ett enda drag om det är gädda man fiskar. Ett vanligt gammalt hederligt blankt skeddrag.

http://www.miekofishing.se/shop/ws79...pic-ba12fa.jpg

Jag fiskar bara för att kunna knäppa ett par pilsner i lugn och ro, och har ingen expertis what so ever, så det behöver inte nödvändigtvis vara helt sant detta, men det är min ringa erfarenhet
Citera
2015-04-27, 20:24
  #126
Medlem
Harrfenas avatar
Spinnare är nog min favorit, droppen, reflex men framför allt Devonspinnare.. Exempel,,
http://fiskejournalen.se/devon/
Citera
2015-04-27, 22:45
  #127
Medlem
Harrfenas avatar
Betestips..

Toby funkar bäst till detta magnefika och enkla fidkedon.
Ta en toby i mellanstorlek, tag bort trekroken.
Bind fast en ca 25 - 35 cm lång tafs med en streamer eller en nymph.
Här har du en grym fångare av regnbåge. Även öring harr och abborre brukar
falla för frestelsen.
Citera
2015-05-05, 17:42
  #128
Medlem
idiamindadas avatar
Gädda: Utödraget i aborrfärg, i min mening finns det inget som krokar bättre, minus för att den ofta hakar upp sig i reven och inte kastar så långt.

Havsöring: Gladsaxwobbler i för stunden passande storlek, gärna strömmingsfärgad. Kastar bra som skam.

Gös: Röd/vit hilowobbler, helst gammal i trä.
Citera
2015-05-07, 21:36
  #129
Medlem
hashish-boys avatar
Kompostmask ca 7cm och 1-2gram som är lite tjockare i ena slutet att trä på krokänden, har du tur får du inget och kan använda den om och om igen i flera år

Reflex, droppen och bullet i olika storlekar (blank sked är det säkraste kortet) plus lite wobblers för trolling

Vill man ta stora gäddor bör man nog inte härma mig men om vill ha många så är det bara att rygga. Hungriga abborrar är inte så kinkiga så över halvkilot kan man iaf få på standard spinnare.

Sen är det bara att ljuga för sig själv och tänka att det bara blir jobbigt med stora gäddor som ska mätas, vägas och fotograferas med. Nä ush bättre med många små söta gäddor, och man fiskar ju ändå bara för att det är skoj... Tror jag..
Citera
2015-06-15, 23:15
  #130
Medlem
Dissociatives avatar
Rapala. Favoriten är Husky Jerk. Grön/orange/svart randiga för gädda och silvriga med en svart rand över ryggen för öring.

Rattlin rap och firetiger funkar också fint.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback