Citat:
Mjo rå, Svensk-Albanska och SKP var olika organisationer. Men jag tror nog att BJ:s lojalitet kan snarare legat hos Svensk-Albanska än hos SKP.
Peking och Tirana bröt med varandra i slutet av 70-talet, vet inte riktigt historien bakom det och om det kan ha knakat i fogarna redan 1976?
1979 så skedde också en utbrytning ur SKP, och ett mer Albanien-vänligt parti bildades. Efter det så torde Svensk-Albanska inte längre fungerat som en SKP-front.
Peking och Tirana bröt med varandra i slutet av 70-talet, vet inte riktigt historien bakom det och om det kan ha knakat i fogarna redan 1976?
1979 så skedde också en utbrytning ur SKP, och ett mer Albanien-vänligt parti bildades. Efter det så torde Svensk-Albanska inte längre fungerat som en SKP-front.
Det var ett utmärkande drag hos vänstern; att föröka sig genom delning. Den utbrytning Troian beskriver står det en del om i sou:n sid 79 ff 2.5.4 Kommunistiska partiet i Sverige. ( Länk nedan)
De senaste dagarna har det glädjande nog kommit några spekulationer om vad som hände Bosse.
Det är ett trevligt avbrott mot det förvaltningsrättsliga tramsande son varit under en längre tid.
Länk till sou: http://www.regeringen.se/sb/d/108/a/450
Tyvärr har skribenterna inte utförligare motiverat sina spekulationer. men tanken på att H skulle varit inblandad för att komma över en lägenhet får nog anses som väl spekulativ, ett andrahands kontrakt på en lägenhet på Folkungagatan är knappst värd att riskera fängelse och avsked för.
Agentteorin har varit upp ett antal gånger, Hypotesus drev hårt tanken på att Bosse skulle varit agent för Stasi. Det framgick aldrig varför han skulle varit det mer än att Stasi rekryterade "vanligt
folk" som agenter.
Sedan har det funnits teorier om Att Bosse skulle spionerat på flyktingar för Albanska statens räkning. Det är nog en verksamhet som skulle kunna vara förknippad med en viss risk. Men är det rimligt att tänka sig att Albanien skulle välja en av Sveriges mest kända Regimkramare som spion. Bosse borde rimligen varit hyfsat välkänd bland exilalbaner i vart fall dom som bedrev en subversiv verksamhet.
Slutligen har vi teorin om att Bosse skull varit spion åt Säpo alternativt IB. För mig låter det orimligt. Jag uppfattar Bosse som en övertygad vänsterextremist som i unga år är med att starta Svensk-Albanska, han är vidare medlem i Clarte och kfml/skp dvs uttalat maoistiska rörelser. albanska får väl i detta sammanhang betraktas som en tämligen oförarglig verksamhet medans skp/kfml arbetade för en revolution i Sverige.
Jag har svårt att tänka mig att Bosse från att ha varit övertygad maoist/vänsterextremist plötsligt skulle gå över och samarbeta med säkerhetstjänsten. Att gentemot föreningskamrater och mångårig vänner hålla masken tror jag kräver väldigt mycket och risken att upptäckas borde vara stor.
Än orimligare är att Bosse redan tidigt skulle varit "hemlig agent" och på uppdrag infiltrerat organisationerna. När skulle man kommit i kontakt med Bosse och varför valde man i så fall ut honom.
Men oavsett om Bosse skulle varit agent åt säkerhetstjänsten förklarar det inte hans försvinnande.
Menar agentförespråkarna att Svensk säkerhetstjänst skulle mördat Bosse ? Om så, varför?
eller är det SKP som slagit ihjäl honom för att man upptäckt honom ?
Såvitt jag minns hade Bosse endast en central roll inom svensk albanska och var medlem i SKP
vet vi att han fortfarande var medlem i clarté och om han hade något uppdrag där ?
Med all respekt för Svensk Albanska så var säkerhetstjänstens primära inriktning Sovjetunionen/warszawapakten och terrorism, Albanien låg nog väldigt långt ner på listan, dom var inget större hot mot svensk säkerhet.
Senast redigerad av gubbrora 2014-07-17 kl. 15:52.
Senast redigerad av gubbrora 2014-07-17 kl. 15:52.