2014-07-17, 15:46
Medlem
gubbroras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Mjo rå, Svensk-Albanska och SKP var olika organisationer. Men jag tror nog att BJ:s lojalitet kan snarare legat hos Svensk-Albanska än hos SKP.

Peking och Tirana bröt med varandra i slutet av 70-talet, vet inte riktigt historien bakom det och om det kan ha knakat i fogarna redan 1976?

1979 så skedde också en utbrytning ur SKP, och ett mer Albanien-vänligt parti bildades. Efter det så torde Svensk-Albanska inte längre fungerat som en SKP-front.

Det var ett utmärkande drag hos vänstern; att föröka sig genom delning. Den utbrytning Troian beskriver står det en del om i sou:n sid 79 ff 2.5.4 Kommunistiska partiet i Sverige. ( Länk nedan)

De senaste dagarna har det glädjande nog kommit några spekulationer om vad som hände Bosse.
Det är ett trevligt avbrott mot det förvaltningsrättsliga tramsande son varit under en längre tid.

Länk till sou: http://www.regeringen.se/sb/d/108/a/450

Tyvärr har skribenterna inte utförligare motiverat sina spekulationer. men tanken på att H skulle varit inblandad för att komma över en lägenhet får nog anses som väl spekulativ, ett andrahands kontrakt på en lägenhet på Folkungagatan är knappst värd att riskera fängelse och avsked för.

Agentteorin har varit upp ett antal gånger, Hypotesus drev hårt tanken på att Bosse skulle varit agent för Stasi. Det framgick aldrig varför han skulle varit det mer än att Stasi rekryterade "vanligt
folk" som agenter.

Sedan har det funnits teorier om Att Bosse skulle spionerat på flyktingar för Albanska statens räkning. Det är nog en verksamhet som skulle kunna vara förknippad med en viss risk. Men är det rimligt att tänka sig att Albanien skulle välja en av Sveriges mest kända Regimkramare som spion. Bosse borde rimligen varit hyfsat välkänd bland exilalbaner i vart fall dom som bedrev en subversiv verksamhet.

Slutligen har vi teorin om att Bosse skull varit spion åt Säpo alternativt IB. För mig låter det orimligt. Jag uppfattar Bosse som en övertygad vänsterextremist som i unga år är med att starta Svensk-Albanska, han är vidare medlem i Clarte och kfml/skp dvs uttalat maoistiska rörelser. albanska får väl i detta sammanhang betraktas som en tämligen oförarglig verksamhet medans skp/kfml arbetade för en revolution i Sverige.

Jag har svårt att tänka mig att Bosse från att ha varit övertygad maoist/vänsterextremist plötsligt skulle gå över och samarbeta med säkerhetstjänsten. Att gentemot föreningskamrater och mångårig vänner hålla masken tror jag kräver väldigt mycket och risken att upptäckas borde vara stor.

Än orimligare är att Bosse redan tidigt skulle varit "hemlig agent" och på uppdrag infiltrerat organisationerna. När skulle man kommit i kontakt med Bosse och varför valde man i så fall ut honom.

Men oavsett om Bosse skulle varit agent åt säkerhetstjänsten förklarar det inte hans försvinnande.
Menar agentförespråkarna att Svensk säkerhetstjänst skulle mördat Bosse ? Om så, varför?
eller är det SKP som slagit ihjäl honom för att man upptäckt honom ?

Såvitt jag minns hade Bosse endast en central roll inom svensk albanska och var medlem i SKP
vet vi att han fortfarande var medlem i clarté och om han hade något uppdrag där ?

Med all respekt för Svensk Albanska så var säkerhetstjänstens primära inriktning Sovjetunionen/warszawapakten och terrorism, Albanien låg nog väldigt långt ner på listan, dom var inget större hot mot svensk säkerhet.
Senast redigerad av gubbrora 2014-07-17 kl. 15:52.
Citera
2014-07-17, 23:32
Medlem
Skaraborg2s avatar
Svensk-albanska - en SKP-front.

Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Mjo rå, Svensk-Albanska och SKP var olika organisationer. Men jag tror nog att BJ:s lojalitet kan snarare legat hos Svensk-Albanska än hos SKP.

Peking och Tirana bröt med varandra i slutet av 70-talet, vet inte riktigt historien bakom det och om det kan ha knakat i fogarna redan 1976?

1979 så skedde också en utbrytning ur SKP, och ett mer Albanien-vänligt parti bildades. Efter det så torde Svensk-Albanska inte längre fungerat som en SKP-front.

Tack för din information. Då har vi fått detta utrett. Har för mig av det som Veriori har berättat att det började så smått att knaka i fogarna redan 1976?

Det tror jag också. Bosses lojalitet fanns säkert i första hand hos Svensk-albanska. Han fattade tidigt intresse för detta land och dess folk.

Var det inte 1978 som Albanien och Kina bröt med varandra?
Senast redigerad av Skaraborg2 2014-07-17 kl. 23:36.
Citera
2014-07-17, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gubbrora
Tyvärr har skribenterna inte utförligare motiverat sina spekulationer. men tanken på att H skulle varit inblandad för att komma över en lägenhet får nog anses som väl spekulativ, ett andrahands kontrakt på en lägenhet på Folkungagatan är knappst värd att riskera fängelse och avsked för.

Jag känner att jag måste få det verifierat eftersom du skickat ett antal privata PM till mig och uttryckt en motsatt åsikt här i tråden ett flertal gånger - Du tillstår alltså att det H gjorde skulle kunna vara av sådan dignitet att det kunde genererat fängelsestraff?
Citera
2014-07-17, 23:55
Medlem
Citat:
Det var ett utmärkande drag hos vänstern; att föröka sig genom delning. Den utbrytning Troian beskriver står det en del om i sou:n sid 79 ff 2.5.4 Kommunistiska partiet i Sverige. ( Länk nedan)

De senaste dagarna har det glädjande nog kommit några spekulationer om vad som hände Bosse.
Det är ett trevligt avbrott mot det förvaltningsrättsliga tramsande son varit under en längre tid.

Länk till sou: http://www.regeringen.se/sb/d/108/a/450

Agentteorin har varit upp ett antal gånger, Hypotesus drev hårt tanken på att Bosse skulle varit agent för Stasi. Det framgick aldrig varför han skulle varit det mer än att Stasi rekryterade "vanligt
folk" som agenter.

Sedan har det funnits teorier om Att Bosse skulle spionerat på flyktingar för Albanska statens räkning. Det är nog en verksamhet som skulle kunna vara förknippad med en viss risk. Men är det rimligt att tänka sig att Albanien skulle välja en av Sveriges mest kända Regimkramare som spion. Bosse borde rimligen varit hyfsat välkänd bland exilalbaner i vart fall dom som bedrev en subversiv verksamhet.

Slutligen har vi teorin om att Bosse skull varit spion åt Säpo alternativt IB. För mig låter det orimligt. Jag uppfattar Bosse som en övertygad vänsterextremist som i unga år är med att starta Svensk-Albanska, han är vidare medlem i Clarte och kfml/skp dvs uttalat maoistiska rörelser. albanska får väl i detta sammanhang betraktas som en tämligen oförarglig verksamhet medans skp/kfml arbetade för en revolution i Sverige.

Jag har svårt att tänka mig att Bosse från att ha varit övertygad maoist/vänsterextremist plötsligt skulle gå över och samarbeta med säkerhetstjänsten. Att gentemot föreningskamrater och mångårig vänner hålla masken tror jag kräver väldigt mycket och risken att upptäckas borde vara stor.

Än orimligare är att Bosse redan tidigt skulle varit "hemlig agent" och på uppdrag infiltrerat organisationerna. När skulle man kommit i kontakt med Bosse och varför valde man i så fall ut honom.

Men oavsett om Bosse skulle varit agent åt säkerhetstjänsten förklarar det inte hans försvinnande.
Menar agentförespråkarna att Svensk säkerhetstjänst skulle mördat Bosse ? Om så, varför?
eller är det SKP som slagit ihjäl honom för att man upptäckt honom ?

Såvitt jag minns hade Bosse endast en central roll inom svensk albanska och var medlem i SKP
vet vi att han fortfarande var medlem i clarté och om han hade något uppdrag där ?

Med all respekt för Svensk Albanska så var säkerhetstjänstens primära inriktning Sovjetunionen/warszawapakten och terrorism, Albanien låg nog väldigt långt ner på listan, dom var inget större hot mot svensk säkerhet.

Intressant att du framhåller att Hypotesus arbetade med teorier och att h*n var fastlåst vid en viss teori. Utifrån vad jag har läst av Hypotesus inlägg så arbetade h*n just med hypoteser och har i ett flertal olika inlägg sammanfattat kunskapsläget runt de olika möjliga hypoteserna utan att ta ställning.

Sen är det intressant att notera att du talar om SKP som en entitet och att du menar att det förefaller orimligt att SKP skulle ha slagit ihjäl Bosse. Menar du på fullt allvar att organisationer dödar och inte enskilda medlemmar - om det nu skulle vara så att det är den riktiga hypotesen - som begår mord?

Sen verkar du något överjävligt insatt i exakt vad som kom vart på säkerhetstjänstens intresselista under 1970-talet. Kan du inte ta och redovisa lite källor, gärna med sidhänvisning, för att underbygga dina påståenden. Eller menar du kanske att vi ska börja läsa mellan raderna? Bedöma rimlighet? I så fall har vi ju en auktoritet, Q39:an, här i tråden.

Istället för att avfärda alla "agentteorier" kan du inte ta och uttrycka lite vart du står i trådens ämne. Vad tror du, Gubbrora, hände Bosse Jansson? Vilka belägg har du för ditt ställningstagande osv.
Citera
2014-07-18, 10:47
Medlem
gubbroras avatar
Citat:
Jag känner att jag måste få det verifierat eftersom du skickat ett antal privata PM till mig och uttryckt en motsatt åsikt här i tråden ett flertal gånger - Du tillstår alltså att det H gjorde skulle kunna vara av sådan dignitet att det kunde genererat fängelsestraff?

Du har faktiskt en magnifik brist på läsförståelse. Jag hävdar att H inte var inblandad i Bosses försvinnande. Men Om han varit det skulle han riskera ett antal år i fängelse t.ex om han mördat Bosse. Du däremot, verkar övertygad om att han varit inblandad dock utan att motivera varför.
Citat:
Intressant att du framhåller att Hypotesus arbetade med teorier och att h*n var fastlåst vid en viss teori. Utifrån vad jag har läst av Hypotesus inlägg så arbetade h*n just med hypoteser och har i ett flertal olika inlägg sammanfattat kunskapsläget runt de olika möjliga hypoteserna utan att ta ställning.

Sen är det intressant att notera att du talar om SKP som en entitet och att du menar att det förefaller orimligt att SKP skulle ha slagit ihjäl Bosse. Menar du på fullt allvar att organisationer dödar och inte enskilda medlemmar - om det nu skulle vara så att det är den riktiga hypotesen - som begår mord?

Sen verkar du något överjävligt insatt i exakt vad som kom vart på säkerhetstjänstens intresselista under 1970-talet. Kan du inte ta och redovisa lite källor, gärna med sidhänvisning, för att underbygga dina påståenden. Eller menar du kanske att vi ska börja läsa mellan raderna? Bedöma rimlighet? I så fall har vi ju en auktoritet, Q39:an, här i tråden.

Istället för att avfärda alla "agentteorier" kan du inte ta och uttrycka lite vart du står i trådens ämne. Vad tror du, Gubbrora, hände Bosse Jansson? Vilka belägg har du för ditt ställningstagande osv
.

Inte nog med din bristande läsförståelse du vill uppenbarligen framstå som direkt enfaldig. Självfallet dödar/mördar varken organisationer eller nationer det gör enskilda individer. Men dessa individer kan göra det antingen på eget initiativ eller på uppdrag av en organisation eller nation. Ta som exempel de östtyska gränsvakterna som dödade flyktingar som försökte ta sig till väst, de gjorde dom på uppdrag av den Östtyska staten och inte på eget initiativ. Eller olika terrorist organisationer som spränger bomber och utför attentat. Dom utförs av individer men initieras av olika organisationer. Därför kan man hävda att Östtyska staten mördade folk eller att Al Qaida mördade ett antal tusen i World Trade center.

På samma sätt skulle det kunna förhålla sig med Bosse och SKP. Om man inom SKP kommit på Bosse att vara agent åt t.ex IB skulle man i sann revolutionär anda kunnat döma honom till döden för förräderi och dödsdomen skulle kunnat verkställas av någon "kamrat" inom organisationen.

Nu tror jag som sagt vad inte att detta är fallet eftersom jag inte tror att Bosse var agent eller att SKP avrättade folk

Hypotesus var en förvirrad människa med psykiska problem. Strax innan han blev avstängd så hävdade han att han på mystiska vägar fått veta "sanningen" om Bosses försvinnande ( det mystiska kuvertet) men eftersom han var rädd om liv och hälsa för egen del såväl som för anhöriga kunde han inte berätta detta i tråden. Dessförinnan hade han med emfas argumenterat för att Bosse var agent för STASI. Precis som du svarade han aldrig på kritik eller förtydligade sina tankar.

Jag har knappast någon överdjävlig kunskap om säkerhetstjänstens intresselista på 70-talet. Däremot har säkerhetspolitik och utrikespolitik vara ett intresse under några decennier. Att Sovjetunionen och Warszawapakten setts som det stora säkerhetspolitiska hotet under kalla kriget är tämligen uppenbart för alla som har rudimentär kunskap i frågan. Jag kan försäkra dig att man betraktade dom som väsentligt större hot mot Sverige än t.ex. Sudan, Bolivia eller Kanada
Jag har dessutom i min närhet en person som varit högre officer inom den militära underrättelsetjänsten.

Jag avfärdar självfallet inte alla agentteorier jag ber bara att dom som framför dom ska motivera dom och visa hur dom hänger samman med Bosses försvinnande något som jag inte sett någon göra. Men om du är anhängare av agentteorin så välkomnar jag ett förtydligande om vem han var agent för, när han blev agent, vem han spionerade på , och slutligen vad det har för samband med försvinnandet.

Slutligen efterlyser du vad jag själv tror och vilka belägg jag har för min åsikt. Det är lite förvånande att en person som varit så aktiv som du inte riktigt fattat det väsentliga; vi vet inte vad som hänt Bosse det finns absolut ingenting som pekar i någon riktning. Han kan ha mördats, han kan drabbats av sjukdom eller olycka, han kan ha begått självmord eller till och med startat ett nytt liv på annan plats. Jag tror att Bosse tog livet av sig. det enda skälet till det är att ser dom andra alternativen som mindre sannolika

Nu när jag försökt besvara din frågor skulle inte du då kunna vara vänlig och berätta vad du tror hänt Bosse gärna med någon form av argument
Citera
2014-07-18, 15:19
Medlem
Citat:
Du har faktiskt en magnifik brist på läsförståelse. Jag hävdar att H inte var inblandad i Bosses försvinnande. Men Om han varit det skulle han riskera ett antal år i fängelse t.ex om han mördat Bosse. Du däremot, verkar övertygad om att han varit inblandad dock utan att motivera varför.

Det här med att redovisa källor är inte din starka sida. Redovisa vart jag skrivit att H skulle ha varit inblandad i Bosses försvinnande. Detta ser jag fram emot med spänning.
Citera
2014-07-18, 15:24
Medlem
Citat:
Slutligen efterlyser du vad jag själv tror och vilka belägg jag har för min åsikt. Det är lite förvånande att en person som varit så aktiv som du inte riktigt fattat det väsentliga; vi vet inte vad som hänt Bosse det finns absolut ingenting som pekar i någon riktning. Han kan ha mördats, han kan drabbats av sjukdom eller olycka, han kan ha begått självmord eller till och med startat ett nytt liv på annan plats. Jag tror att Bosse tog livet av sig. det enda skälet till det är att ser dom andra alternativen som mindre sannolika

Nu när jag försökt besvara din frågor skulle inte du då kunna vara vänlig och berätta vad du tror hänt Bosse gärna med någon form av argument

Tänkt att du äntligen tagit till dig Hypotesus ståndpunkt. Själv instämmer jag fullt ut i 99,9% av det Hypotesus skrivit i denna tråd.

Så mitt inlägg tog upp ett par rader i anspråk. Din utläggning med invektiv och klargöranden om andras psykiska status kryddat med upphöjelser om din egen förträfflighet tog ett 50-tal rader i anspråk utan att egentligen säga något nytt i trådens sakfråga.
Citera
2014-07-18, 15:33
Medlem
Skaraborg2s avatar
En barock diskussion!

Vad än H. har gjort och inte gjort, så har han naturligtvis ingen som helst del i Bosses försvinnande.

Vem det än var som berövade Bosse livet (om han nu blev mördad?), så inte var det H. Helt barockt att ens diskutera detta.

Med stor sannolikhet så hade aldrig H. ens hört Bosses namn innan försvinnandet. Det är en ren omöjlighet att de skulle ha umgåtts med varandra. Troligtvis kände de inte ens till varandras existens.
Citera
2014-07-18, 16:31
Medlem
gubbroras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Typohesus
Det här med att redovisa källor är inte din starka sida. Redovisa vart jag skrivit att H skulle ha varit inblandad i Bosses försvinnande. Detta ser jag fram emot med spänning.

Jag har utgått från det i och med att dina inlägg så gott som uteslutande handlar om H och hans fel och brister. Om du inte anser att det har relevans för att förklara försvinnandet så undrar jag varför du så envist bitit dig fast vid H. Menar du nu att Dina inlägg ska betraktas som helt ot om så är fallet kan vi fram mot att du släpper H framöver?

Citat:
Tänkt att du äntligen tagit till dig Hypotesus ståndpunkt. Själv instämmer jag fullt ut i 99,9% av det Hypotesus skrivit i denna tråd.

Så mitt inlägg tog upp ett par rader i anspråk. Din utläggning med invektiv och klargöranden om andras psykiska status kryddat med upphöjelser om din egen förträfflighet tog ett 50-tal rader i anspråk utan att egentligen säga något nytt i trådens sakfråga.

Vilken stånd punkt menar du att jag tagit till mig ? Jag tror t.ex inte att Bosse var Stasi agent.

Mitt svar blev lång eftersom jag anser att jag ska försöka vara tydlig när du ställer frågor. Du har ju en känd svaghet i att ta till dig skriven text. Det enda jag skriver om psykisk status är om hypotesus
men vad tycker du själv om en person som skriver att han fått hemliga meddelanden om vad som hänt Bosse men att han riskerar liv och hälsa om han för det vidare .

För mig går tankarna till John Nash i filmen a beautiful mind. Där det skildras hur den blivande nobelpristagaren i ekonomi jagar fiender till Usa i ett inbillat uppdrag med inbillad chefer och kamrater (i övrigt tror jag inte det finns några likheter dom emellan) Nash diagnostiserades med paranoid schizofreni. Men det är naturligvis fullt möjligt att Hypotesus blivit kontaktad och kanske försvunnit så om några år kanske S2 får starta tråden Hypotesen som försvann.

Men återigen vad tror du hänt Bosse ?

Citat:
Vad än H. har gjort och inte gjort, så har han naturligtvis ingen som helst del i Bosses försvinnande.

Vem det än var som berövade Bosse livet (om han nu blev mördad?), så inte var det H. Helt barockt att ens diskutera detta.

Med stor sannolikhet så hade aldrig H. ens hört Bosses namn innan försvinnandet. Det är en ren omöjlighet att de skulle ha umgåtts med varandra. Troligtvis kände de inte ens till varandras existens.

Självklart har du rätt i att H inte har med försvinnandet att göra men flera skribenter har ägnat mycket tid och utrymme åt att misstänkliggöra H
Citera
2014-07-18, 16:55
Medlem
Skaraborg2s avatar
En helt befängd diskussion.

Vi har olika uppfattningar om hur H. agerade, både som utredare och god man. Dessa åsikter som vi har kommer vi inte att ändra på. Vad jag har för åsikt om detta är känt så jag tar inte upp det i det här inlägget.

Däremot så måste dessa diskussioner ang. H:s s.k. "inblandning" i Bosses försvinnande upphöra!

Bosse och H. hade absolut ingenting gemensamt förutom att de båda bodde i Stockholm. Hade de kommit att träffas, så hade båda troligtvis kommit att tycka illa om varandra.

Naturligtvis är det hela rent befängt att tro att H. t. ex. skulle ha haft någon som helst inblandning i vad som nu kan ha hänt Bosse under helgen 3-4 april 1976.
Senast redigerad av Skaraborg2 2014-07-18 kl. 16:57.
Citera
2014-07-18, 17:52
Medlem
gubbroras avatar
Bristerna som utredare eller god man har enbart relevans om dom har bäring på försvinnandet. Som t.ex att H såg åt andra hållet som utredare pga av att Säpo ( eller någon annan) beordrade det eller än mer vansinnigt; att bristerna som god man var att förstöra spår eller komma över en lägenhet. Samtliga åsikter har funnits i tråden.

Ett allmänt tyckande om H:s arbete hör hemma i antingen juridikforumet alternativt i korruption och missförhållandet i offentlig verksamhet. Möjligen skulle det kunna ligga i konspirationsforumet
Citera
2014-07-18, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Vi har olika uppfattningar om hur H. agerade, både som utredare och god man. Dessa åsikter som vi har kommer vi inte att ändra på. Vad jag har för åsikt om detta är känt så jag tar inte upp det i det här inlägget.

Däremot så måste dessa diskussioner ang. H:s s.k. "inblandning" i Bosses försvinnande upphöra!

Bosse och H. hade absolut ingenting gemensamt förutom att de båda bodde i Stockholm. Hade de kommit att träffas, så hade båda troligtvis kommit att tycka illa om varandra.

Naturligtvis är det hela rent befängt att tro att H. t. ex. skulle ha haft någon som helst inblandning i vad som nu kan ha hänt Bosse under helgen 3-4 april 1976.

Rätta mig om jag har fel men den enda som ens har spekulerat i att H skulle ha något med Bosses försvinnande att göra är Gubbrora. Inte ens Hypotesus spekulerade i att H skulle ha varit Bosses banne man.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in