Citat:
Ursprungligen postat av ErikJonasLJ
Nej men jag har ett minne av att Van Halen fick mer eller mindre förklara sig när de valde att ha med synthar i "Jump". Förklara sig för vem? Alla som uppfattade dem som ett Metal-band? De i sin publik som var Metal? Om de inte var det har det väl ingen betydelse? Vad ansåg de själva sin musik vara?
Jag skulle vilja säga att tidiga Van Halen är klassisk hårdrock. I stil med grupper som Thin Lizzy och Aerosmith. Första skivan är riktigt bra, speciellt om man gillar gitarrsolon. Eruption är ett mästerverk. Dock är jag inget stort fan. Eddie är en gitarrfantom och hans solon är alltid lyssningsbara. Däremot kan jag inte med sångarna, vare sig David Lee Roth eller Sammy Hagar för den delen. Man kan inte bortse från att skivan 1984 har några trallvänliga låtar som fastnar. Panama, sönderspelade "Jump" och musikvideon till "Hot for Teacher" är ju riktigt kul. Men jag tycker Eddie med sin stora talang kastade bort mycket av 80-talet till ballader och softare pop metal stuk. Synd att han inte arbetat med bättre musiker genom årens lopp. Plus att han kastat bort en stor del av sitt liv på missbruk.