Jag är uppväxt helt utan censur. Däremot fick jag valet, att bli rädd och få mardrömmar av en skrämmande film, eller att blunda när det blev för otäckt. Alla kan blunda, om man inte genomgår en hjärntvättsbehandling á la Clockwork Orange. Och ja, vad vill jag säga med det. Ingen aning, förmodligen att jag är helt galen i huvet, eftersom jag sett bisarra filmer
Det här påminner mig om en sketch från Raw på Kanal5. Kommer inte ihåg vilken komiker det var. Han tog upp skolmassakrerna i Finland. Att den gemensamma nämnaren mellan de både dåden var rockmusik, typ Rammstein. Och det är klart det är musikens fel. Se bara på Tito Beltran och hans våldtäkt, det var operans fel...
Ursäkta om jag ger intrycket av att inte ta ämnet på allvar, det blir lätt så när ord som "hör det inte till vår natur". Vad är naturligt? Inom filosofi kan man ibland höra termen 'naturliga kategorier'.
http://en.wikipedia.org/wiki/Natural_kind Det är något som jag defintivt stället mig frågande till. Jag anser att det är så att, om alla är uppväxta med bisarra filmer, då är det naturligt, om ingen är uppväxt med sådana filmer, då är det naturligt. Det naturliga är artificiellt, socialt, kulturellt, konstruerat.
Sen kan man ändå se en effekt förstås, och den behöver inte ha någon värdering i sig självt (existentialism helt enkelt). Det säger sig självt att om jag ser en film, oavsett vad det är för sorts film, så blir framtiden annorlunda än om jag inte hade sett filmen. Och då kommer vi in på dilemmat "fri vilja kontra determinism" igen. Väljer jag verkligen att se den bisarra filmen? Eraserhead av David Lynch, eller Americas Funniest Homevideos... Eller handlar det om ekonomiska strukturer, som formar subjekt? Är det en mekanism i världssystemet, att få människor att bli blasé inför verkligheten så att vi ska fortsätta konsumera utan tanke på framtiden, eller är det något som folk väljer att göra, i tider av (ekonomisk) kris, för att skydda sig från existentiell ångest och psykos? Ja, som sagt, fri vilja kontra determinism, en av dom mest uråldriga frågorna.