2009-04-23, 01:39
Medlem
ska försöka förklara min situation.

Förlorade jobbet i början av 09, och har sedan dess levt på besparade pengar, spel vinster m.m

Började så klart söka arbete direkt efter min uppsägning men utan resultat.

Skrev in mig på AF i början av April och ansökte sammtidigt om ALFA-kassan.

Nu måste jag vara arbetsökande i 90 dagar tills jag börjar få alfakassa.

Men jag undrar, kan jag sammtidigt få Soc bidrag eller måste jag välja antingen alfa eller soc?

jag är 21år och bor hemma med föräldrarna!

Hur mkt ligger soc bidraget på om man har alfa sammtidigt?

Var ansöker jag om SOC?

Hur lång tid tar det inann man får soc bidrag?

Mvh
Citera
2009-04-23, 02:28
Medlem
du kan inte få alfa och soc samtidigt, vad gälle soc kan det vara svårt att få då du bor hemma. De kommer också se över din ekonomi,du får i stort sett inte ha en krona för att vara berättigad bidrag eller andra värdesaker (bil,båt osv)

Ersättningen beror på vad du har för omkostnader som de anser att du har rätt att få bidrag för vilket inte blir mycket. Varför skrev du inte in dig hos AF direkt när du blev arbetslös? eller har jag missuppfattat?

Tror inte heller att du kan "välja" soc före alfa heller verkar ju korkat isåfall...
Citera
2009-04-23, 02:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av speedy_83
du kan inte få alfa och soc samtidigt, vad gälle soc kan det vara svårt att få då du bor hemma. De kommer också se över din ekonomi,du får i stort sett inte ha en krona för att vara berättigad bidrag eller andra värdesaker (bil,båt osv)

Ersättningen beror på vad du har för omkostnader som de anser att du har rätt att få bidrag för vilket inte blir mycket. Varför skrev du inte in dig hos AF direkt när du blev arbetslös? eller har jag missuppfattat?

Tror inte heller att du kan "välja" soc före alfa heller verkar ju korkat isåfall...

Anledningen till att jag inte skrev in mig på AF var dels stolthet jag har som person, att utan någon annan hjälp klara mig själv med att söka jobb..

Och dels att jag inte hade någon aning om sk Alfa kassa...

efter 4mån gav jag upp hoppet om att klara mig själv o testade AF och nu sitter jag här fortfarande arbetslös (skrev in mig 15april btw)
Citera
2009-04-23, 08:18
Medlem
sasos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JUSTer88
ska försöka förklara min situation.

Förlorade jobbet i början av 09, och har sedan dess levt på besparade pengar, spel vinster m.m

Började så klart söka arbete direkt efter min uppsägning men utan resultat.

Skrev in mig på AF i början av April och ansökte sammtidigt om ALFA-kassan.

Nu måste jag vara arbetsökande i 90 dagar tills jag börjar få alfakassa.

Men jag undrar, kan jag sammtidigt få Soc bidrag eller måste jag välja antingen alfa eller soc?

jag är 21år och bor hemma med föräldrarna!

Hur mkt ligger soc bidraget på om man har alfa sammtidigt?

Var ansöker jag om SOC?

Hur lång tid tar det inann man får soc bidrag?

Mvh

är det nåt nytt?
Citera
2009-04-23, 13:38
Medlem
Då är det väl så illa att du får ha det lite risigt tills du får alfa pengar. Hade du anmält dig direkt som SKA göra så hade du haft pengarna nu och inte haft några problem...fan vad är det att vara stolt över?? vara för stolt för att gå till AF och sen sitta och söka soc det känns ju jäkligt märkligt!!

I vilket fall kan du inte ha alfa och soc samtidigt.
Citera
2009-04-23, 18:14
Medlem
okej, vart ska jag få pengar då ?? liksom det är ca 2månader kvar innan jag får en krona
Citera
2009-04-23, 18:50
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JUSTer88
okej, vart ska jag få pengar då ?? liksom det är ca 2månader kvar innan jag får en krona
Vänd dig till soc såklart, och ansök om ekonomiskt bistånd. Om de inte beviljar det, så lär motivet vara att du har pengar för att klara dig. Använd då dom pengarna. Har du dem inte, överklaga.
Citera
2009-04-23, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BaalZeBub
Vänd dig till soc såklart, och ansök om ekonomiskt bistånd. Om de inte beviljar det, så lär motivet vara att du har pengar för att klara dig. Använd då dom pengarna. Har du dem inte, överklaga.

Okej tack
Citera
2009-04-23, 19:48
Medlem
Citat:

Det går att få alfans grundersättning och soc, det är inga problem.
Citera
2009-04-23, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mart84
Det går att få alfans grundersättning och soc, det är inga problem.

Vad består dessa summor av då ?
Citera
2009-04-23, 23:59
Medlem
Ok det var mer än jag visste, att kan kunde få pengar av båda, men det är ju inte konstigt eftersom vi ska göra alla bidragstagare rikare än dem som jobbar..men men,

Som sagt det du skulle levt av då det är två månader kvar tills du får pengar är dem du levt upp innan du kläckte tanken att gå till af då hade det inet hänt förstår inte att skattebetalare ska behöva lida för att du inte orkade gå dit...

Angående soc så kommer nog dina föräldrars ekonomi bilda grund för utslaget.

Alfa är väl någon/några hundra/dag tror jag...soc beror på hur din situation är omöjligt att veta.
Citera
2009-04-24, 00:03
Medlem
Citat:
Ok det var mer än jag visste, att kan kunde få pengar av båda, men det är ju inte konstigt eftersom vi ska göra alla bidragstagare rikare än dem som jobbar..men men,

Som sagt det du skulle levt av då det är två månader kvar tills du får pengar är dem du levt upp innan du kläckte tanken att gå till af då hade det inet hänt förstår inte att skattebetalare ska behöva lida för att du inte orkade gå dit...

Angående soc så kommer nog dina föräldrars ekonomi bilda grund för utslaget.

Alfa är väl någon/några hundra/dag tror jag...soc beror på hur din situation är omöjligt att veta.

Vad menar du med att "NI" skattebetalare ska behöva lida, jag har också betalat skatt som du, vårat samhälle bygger på att alla betalar skatt, nu vill jag ha tillbaka den del som jag, vi kallar det "investerat" genom bidrag för att kunna leva.

Jag har inte planerat att leva på A-kassa och soc resten av livet!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in