2009-04-22, 22:39
Medlem
YellowLemons avatar
Jag har ett modem med inbyggd router från glocalnet av modellen "thomson ST 780 WC" Jag kan inte komma ihåg att jag satte något lösenord på det när jag installerade det, men det ligger ett lösenord när jag ska koppla upp mig till internet via den. Ligger det automatiskt ett lösenord på det eller hur man kan byta lösenordet utan att veta det gamla? Jag är lite paranoid att det är nån grannjävel som surfar på mitt internet då hastigheten varierar ganska så mycket enligt bredbandskollen.

Kanske bör tilläggas att jag har ytterligare en router inkopplad till "routern/modemet" och att hastigheten varierar mellan ungefär 3,5 - 5,5mbit ner och 0,5-0,8mbit upp. Har jag anledning att misstänka nåt? Har nämligen några grannar som jag inte litar på ett dugg...
Senast redigerad av YellowLemon 2009-04-22 kl. 22:44. Anledning: lade till lite extra information
Citera
2009-04-22, 22:47
Medlem
kanulas avatar
Vilket lösenord är det du vill byta? Är det routerns interna (som du använder när du loggar in på den), eller är det lösenordet för trådlös kryptering? Om det är det förstnämnda kan du använda reset-knappen på routern för att återställa till fabriksinställningar. Vid det senare är det bara att logga in på routern, gå till inställningarna för trådlöst och byta lösenord. Du behöver inte kunna det gamla för det.

Dylika frågor har besvarats många gånger förr, bemöda dig att söka ordentligt nästa gång! Jag är bara lite extra snäll idag.
Citera
2009-04-22, 23:00
Medlem
YellowLemons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kanula
Vilket lösenord är det du vill byta? Är det routerns interna (som du använder när du loggar in på den), eller är det lösenordet för trådlös kryptering? Om det är det förstnämnda kan du använda reset-knappen på routern för att återställa till fabriksinställningar. Vid det senare är det bara att logga in på routern, gå till inställningarna för trådlöst och byta lösenord. Du behöver inte kunna det gamla för det.

Dylika frågor har besvarats många gånger förr, bemöda dig att söka ordentligt nästa gång! Jag är bara lite extra snäll idag.

Jag får ursäkta att jag inte sökte tillräckligt, jag googlade+flashback ganska så mycket efter just denna modellen av router/modem men hittade inget jag förstod.

Det jag vill göra är att logga in på routern och skaffa ett lösenord för att kunna ansluta till internet via den. Måste jag koppla in mig till den direkt via kabel då? Och hur kommer jag in så att jag kan byta lösenord, kan ju inte det gamla som sagt. Om jag resettar modemet/routern kommer jag fortfarande att kunna koppla upp mig till internet, eller måste jag installera om nåt, för jag tror inte att jag har kvar någon CD.
Citera
2009-04-22, 23:42
Medlem
YellowLemons avatar
Problemet är löst, Det stod en nätverksnyckel på baksidan av modemet som fungerade aldeles utmärkt. Får tacka för svaret.

Tråden kan låsas och kastas om någon mod har lust.
Citera
2009-04-23, 16:58
Medlem
kanulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YellowLemon
Problemet är löst, Det stod en nätverksnyckel på baksidan av modemet som fungerade aldeles utmärkt. Får tacka för svaret.

Tråden kan låsas och kastas om någon mod har lust.
Förstår inte varför folk så ofta tjatar om att tråden ska tas bort när lösningen är hittad? Låses, alternativt skickas till Papperskorgen sker bara om tråden spårat ur eller inte har något diskussionsunderlag. För att en tråd ska tas bort helt krävs ett allvarligt brott mot Flashbacks (eller Sveriges) regler/lag.

Nu kan ju andra med samma problem hitta denna tråd och få hjälp direkt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in