2009-04-22, 20:56
Medlem
Lullabys avatar
Köpte två stoora prinsesstårtor på ICA Maxi inför födelsedagskalaset..vi åt bara en..så frågan lyder som rubriken:

Kan man frysa in prinsesstårta?
Citera
2009-04-22, 21:03
Medlem
yukikazes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lullaby
Köpte två stoora prinsesstårtor på ICA Maxi inför födelsedagskalaset..vi åt bara en..så frågan lyder som rubriken:

Svar: Ja!

Men sen är det en fråga om färskhet då dem garanterat redan har varit frusta en gång.
Citera
2009-04-22, 21:33
Medlem
grodan80s avatar
Jag frös en halv princesstårta en gng och det gick bra. Den kommer dock smaka lite sämre om du fryser den alltför länge.
Citera
2009-04-22, 21:35
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lullaby

Visst, du kan frysa dem. Men sedan återstår frågan; vilka krav på kvalité har du?

~Paul~
Citera
2009-04-22, 21:38
Medlem
dePauls avatar
En förklaring. När du fryser sockerkaksbotten och uppvispad grädde omväxlande så kommer hela skapelsen att sjunka ihop och sockerkaksbottnen kommer att suga åt sig kondensen i samband med upptining samtidigt som grädden blir blaskig. Du kommer med andra ord att stå där med en blöt klump med smält grädde och sjunken mandelmassa.

~Paul~
Citera
2009-04-22, 23:31
Medlem
Prinsesstårta går utmärkt att frysa in för att sedan tina upp och ätas.

Vad Paul menar fattar jag inte, men jag gissar att han inte testat utan enbart gissar sig till hur det blir....
Citera
2009-04-23, 09:07
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av supersnut
Prinsesstårta går utmärkt att frysa in för att sedan tina upp och ätas.

Vad Paul menar fattar jag inte, men jag gissar att han inte testat utan enbart gissar sig till hur det blir....
Nejdå, jag har testat och visst går det att äta den men den kommer inte att likna en färsk tårta eftersom sockerkaksdelen i samband med upptining drar åt sig fukt och blir saggig. Men vi har kanske olika krav på kvalité?

~Paul~
Citera
2009-04-23, 10:20
Medlem
Octavianuss avatar
visst blir den inte lika fin som när den e färsk. Men garanterat godkänt resultat. Du kan ju stycka upp den i portionsbitar, så tar du fram en till fikat bara när du ska ha. Inget man kanske har till kallas, men tyfiskt gott som vardagslyx.
Citera
2009-04-23, 13:30
Medlem
Snövits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Nejdå, jag har testat och visst går det att äta den men den kommer inte att likna en färsk tårta eftersom sockerkaksdelen i samband med upptining drar åt sig fukt och blir saggig. Men vi har kanske olika krav på kvalité?

~Paul~

Jag tycker den blir god när den blir lite saggig

Citat:
Ursprungligen postat av Octavianus
tyfiskt gott som vardagslyx.

Bakismat
Citera
2009-04-23, 13:38
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snövit
Där ser man.

~Paul~
Citera
2009-04-23, 15:22
Medlem
defyras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snövit

Wow, sakta i backarna. Vi är i MMR och inte i Alternativa sexualiteter!

Fast jag tillhör också folken som gillar den mjuk och geggig ( bättre val av ord ).

Men annars kan ju ju ta med den till jobbet imorgon, kommer garanterat bli uppskattat.
Citera
2009-04-23, 20:47
Medlem
hesons avatar
Jag håller med, den blir inte snyggare men ofta godare av att frysas. (men det beror såklart på väldigt många faktorer, recept, frystid, snabbtining i micro etc)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in