2026-06-23, 17:20
  #7597
Medlem
Skaraborg2s avatar
Bilskatt- och försäkring.

Citat:
Ursprungligen postat av Elsa2018
Min gissning är att det inte var så stor ordning på färjor på den tiden. Frågan är om det ens går att söka vettigt i dåtidens bilregister och hur många bilar som "försvann" (= blev gamla vrak ute i skogen). Jag tror att man senare införde skrotningspremie för att slippa sånt. Det kan vara så att bilen bara fick vandra vidare till en ny ägare utan att det bokfördes t.ex. Men någon kanske vet mer om hur det funkade och om man betalade skatt för innehav och ifall detta lämnat spår i arkiv.

Det var i a f ordning på de stora färjorna så till vida hur många bilar dessa kunde ta.

I dåtidens bilregister gällande bilar som bara "försvann" går inte. Som du också skrev så blev många av dessa gamla vrak i naturen. Ibland t. o. m. tillsammans med regnummer skyltarna. Ja en skrotningspremie kom att införas men är osäker på när detta exakt skedde.

Janne Dahlsjö köpte den midnattsblå av sin äldre bror. Detta kom aldrig att registreras så bilen bytte ägare utan någon dokumentation att så gjordes. Bilskatt fanns vilken knappast Dahlsjö betalade fast hans äldre kan ju ha gjort det. Bilförsäkring var man tvungen att ha.

Så här kunde det gå till utan någon ny ägare bokfördes.

17 december 1964 (torsdag)
Kjell Åke säljer en Ford Consul av 1955 års modell till en okänd person för 100 kronor. Bilen kommer från Anna-Stina Lindblom i
Lyngås i Onsala som står som ägare sedan den 11 mars. Den var innan dess hemmahörande i Göteborg, senast hos Olaussons
Bilfirma på Lilla Fürstenbergsgatan 3 som innehas av Göran Olausson. Bilen har körförbud sedan den 4 november och avanmäls till
försäkringsbolaget kort därpå. Någon ny ägare anmäls aldrig till bilregistret, däremot påförs senare skatten för 1965 på en Lars Göran
Eriksson, Quidingsgatan 10B, som då endast är 17 år. (KVITTENS, LÄNSSTYRELSEN
)

1965-10-22 hamnar Ford Consuln för skrotning hos Backa Reservdelslager, Tagene Nordgård. (LÄNSSTYRELSEN)
__________________
Senast redigerad av Skaraborg2 2026-06-23 kl. 17:30.
Citera
2026-06-23, 17:52
  #7598
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Det var i a f ordning på de stora färjorna så till vida hur många bilar dessa kunde ta.

I dåtidens bilregister gällande bilar som bara "försvann" går inte. Som du också skrev så blev många av dessa gamla vrak i naturen. Ibland t. o. m. tillsammans med regnummer skyltarna. Ja en skrotningspremie kom att införas men är osäker på när detta exakt skedde.

Janne Dahlsjö köpte den midnattsblå av sin äldre bror. Detta kom aldrig att registreras så bilen bytte ägare utan någon dokumentation att så gjordes. Bilskatt fanns vilken knappast Dahlsjö betalade fast hans äldre kan ju ha gjort det. Bilförsäkring var man tvungen att ha.

Så här kunde det gå till utan någon ny ägare bokfördes.

17 december 1964 (torsdag)
Kjell Åke säljer en Ford Consul av 1955 års modell till en okänd person för 100 kronor. Bilen kommer från Anna-Stina Lindblom i
Lyngås i Onsala som står som ägare sedan den 11 mars. Den var innan dess hemmahörande i Göteborg, senast hos Olaussons
Bilfirma på Lilla Fürstenbergsgatan 3 som innehas av Göran Olausson. Bilen har körförbud sedan den 4 november och avanmäls till
försäkringsbolaget kort därpå. Någon ny ägare anmäls aldrig till bilregistret, däremot påförs senare skatten för 1965 på en Lars Göran
Eriksson, Quidingsgatan 10B, som då endast är 17 år. (KVITTENS, LÄNSSTYRELSEN
)

1965-10-22 hamnar Ford Consuln för skrotning hos Backa Reservdelslager, Tagene Nordgård. (LÄNSSTYRELSEN)
Spännande att du lyckats hitta en del ur gamla rullor! Men jag tänker att även om bilar räknades på färjor, kanske de inte registrerades med nummer som finns sökbart idag?
Skrotningspreminen infördes 1975. Jag minns som barn en del gubbar som höll på att av och påregistrera bilar för att spara pengar. De körde dem t.ex. bara under sommaren. Men sådan info verkade du ju hitta!
Citera
2026-06-23, 19:10
  #7599
Medlem
Skaraborg2s avatar
Skrotningspremie infördes 1975.

Citat:
Ursprungligen postat av Elsa2018
Spännande att du lyckats hitta en del ur gamla rullor! Men jag tänker att även om bilar räknades på färjor, kanske de inte registrerades med nummer som finns sökbart idag?
Skrotningspreminen infördes 1975. Jag minns som barn en del gubbar som höll på att av och påregistrera bilar för att spara pengar. De körde dem t.ex. bara under sommaren. Men sådan info verkade du ju hitta!

Vad bra då vet vi att skrotningspremien infördes 1975 - alltså 10 år efteråt.

Det här kommer jag mycket väl ihåg. Hade flera bekanta som ställde av sina bilar under vintern och sedan registrerade dem igen till våren. Detta tillvägagångsätt var ganska vanligt.

Även om bilfärjorna ev. skulle ha antecknat bilarnas regnummer så är jag övertygad om att detta inte skulle vara sökbart idag. Har svårt att tänka mig att t. ex. Stena Line skulle spara detta i över 60 år.
__________________
Senast redigerad av Skaraborg2 2026-06-23 kl. 19:14.
Citera
Igår, 15:03
  #7600
Medlem
Skaraborg2s avatar
Ölstugan Tullen.

Foto från 1970-talet från Ölstugan Tullen beläget på Landsvägsgatan.

https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/v/t39.30808-6/504719815_9977070072384680_1080528649568657662_n.j pg?stp=dst-jpg_tt6&cstp=mx828x1104&ctp=p526x296&_nc_cat=109&c cb=1-7&_nc_sid=aa7b47&_nc_ohc=bI4XyX3xVy4Q7kNvwFSpnXL&_ nc_oc=AdpiT9eArWZa181220ABJm_ueDMyQYxIXt4fgyRu3Wdw oIIxWi_bADc3vx8hrkjy-hI&_nc_zt=23&_nc_ht=scontent-arn2-1.xx&_nc_gid=i-xURtpZ77A9qCTCK0vIxQ&_nc_ss=7b289&oh=00_Af9L-M_XDjJuS6lBfDFaVIMU5A4nIIyQ5Oj73rf0dt6_kg&oe=6A42E 717

Här kan t. ex. Kjell-Åke slunkit in för att ta sig bira tillsammans med sina kamrater. Vad som har framkommit så uppehöll han sig en hel del på denna gata.
Citera
Igår, 19:13
  #7601
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Foto från 1970-talet från Ölstugan Tullen beläget på Landsvägsgatan.

https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/v/t39.30808-6/504719815_9977070072384680_1080528649568657662_n.j pg?stp=dst-jpg_tt6&cstp=mx828x1104&ctp=p526x296&_nc_cat=109&c cb=1-7&_nc_sid=aa7b47&_nc_ohc=bI4XyX3xVy4Q7kNvwFSpnXL&_ nc_oc=AdpiT9eArWZa181220ABJm_ueDMyQYxIXt4fgyRu3Wdw oIIxWi_bADc3vx8hrkjy-hI&_nc_zt=23&_nc_ht=scontent-arn2-1.xx&_nc_gid=i-xURtpZ77A9qCTCK0vIxQ&_nc_ss=7b289&oh=00_Af9L-M_XDjJuS6lBfDFaVIMU5A4nIIyQ5Oj73rf0dt6_kg&oe=6A42E 717

Här kan t. ex. Kjell-Åke slunkit in för att ta sig bira tillsammans med sina kamrater. Vad som har framkommit så uppehöll han sig en hel del på denna gata.
Tack för denna härliga bild. Ett klassiskt öl hak. Har inte följt fallet så noga. Min enda teori är att dom hamnat vattnet någonstans.
Citera
Idag, 11:50
  #7602
Medlem
Skaraborg2s avatar
Gamla ölhak i Haga.

Citat:
Ursprungligen postat av Tuffand
Tack för denna härliga bild. Ett klassiskt öl hak. Har inte följt fallet så noga. Min enda teori är att dom hamnat vattnet någonstans.

Ja detta är ett härligt gammalt foto på ett typiskt ölhak.

1965 fanns det mängder av sådana i Haga men också i Annedal. Ett ölhak som alla tre måste ha besökt var dåvarande Ölstugan Japan beläget i hörnan av Haga Östergata/Kaponjärgatan. Ingången låg alldeles i hörnan och adressen var Kaponjärgatan 41. Detta var den genaste vägen till och från mellan Haga Östergata och Risåsgatan via Skanstorget. Det finns t. o. m. ett gammalt foto som mycket väl kan visa Gay Karlsson stående på insidan av ytterdörren.

Sedan länge är detta numera Restaurang Solrosen som är en vegetarisk restaurang. Har själv varit och ätit där.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in