2009-04-22, 17:11
Medlem
jumpcuts avatar
Ja, som sagt. Det ar ju forbjudet att lanka till andra sidor dar man tjanar pengar pa att folk klickar sig in. Om man lankar till sin egen blogg i stallet for att t ex citera den och ge URL som kallhanvisning sa ar ju det ren reklam, om man dessutom tjanar pengar pa det sa ar det ju nagonting som foraras med bannlysning for vissa sidor.

Jag har markt att fler och fler forsoker fa folk att ga in pa deras Metrobloggar, och jag har nu forstatt att de tjanar pengar varje gang nagon klickar sig in pa deras blogg. Hur kommer det sig att detta ar tillatet pa FB nar det inte ar tillatet med referral-lankar eller andra sidor dar nagon tjanar pengar pa att nagon klickar pa lanken?
Citera
2009-04-22, 17:21
Medlem
Pranchas avatar
Här har vi ett litet urklipp ur en artikel om metrobloggar:

Citat:
Ursprungligen postat av http://www.metro.se/se/article/2007/06/18/18/1845-42/index.xml
Idén är enkel. Istället som för att som på att andra bloggar bara erbjuda plats ger Metrobloggen också sina användare 3 öre per sidvisning. Det betyder att varje gång någon läser ett inlägg på din blogg får du 3 öre. Pengarna betalas ut som lön.
Citera
2009-04-22, 17:31
Medlem
orkarNs avatar
1.01 reglerar länkandet till sådant material och det dyker upp fall titt som tätt. RP:a så tar vi hand om det.
Citera
2009-04-22, 18:03
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orkarN
1.01 reglerar länkandet till sådant material och det dyker upp fall titt som tätt. RP:a så tar vi hand om det.

Det ar alltsa inte tillatet att lanka till sin egna metroblogg enligt Flashbacks regler?
Citera
2009-04-22, 18:31
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jumpcut
Det ar alltsa inte tillatet att lanka till sin egna metroblogg enligt Flashbacks regler?
Om länken anses tillföra diskussionen något och vi inte tycker den postas enbart för att göra reklam så är det okej. Men som sagt, tycker du det ser fel ut så skicka en RP så tar vi en titt.
Citera
2009-04-22, 18:59
Medlem
Pranchas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ÅnkelGunnar
Om länken anses tillföra diskussionen något och vi inte tycker den postas enbart för att göra reklam så är det okej. Men som sagt, tycker du det ser fel ut så skicka en RP så tar vi en titt.

Jag förstår att det kan vara individuellt, beroende på kontexten. Men bara för att få lite mer klarhet:

Om det behandlar en diskussion, där postande av bilder är diskussionsunderlaget, hur ställer sig FB till detta? Det är ju fullt möjligt att posta en direktlänk till bilden på bloggen, och undgå (förmodar jag) den kommersiella vinningen. Även om inte länken är postad för just vinningens skull, så går det ju väldigt enkelt att gå runt osäkerheter på detta vis.
Citera
2009-04-22, 21:23
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ÅnkelGunnar

Kan du komma pa en enda anledning till att posta en lank till sin egen blogg i en diskussion i stallet for att posta direktlank till bild eller citera texten?
Citera
2009-04-22, 21:24
Medlem
b0gfettos avatar
Citat:
Kan du komma pa en enda anledning till att posta en lank till sin egen blogg i en diskussion i stallet for att posta direktlank till bild eller citera texten?

Om du skrivit ett intressant blogginlägg där folk kommenterat, om t.ex. skjutningen i gamla stan (för att ta nåt aktuellt)?
Citera
2009-04-22, 21:29
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av b0gfetto
Om du skrivit ett intressant blogginlägg där folk kommenterat, om t.ex. skjutningen i gamla stan (för att ta nåt aktuellt)?

Sa nu ska folk tillatas fora diskussioner pa FB genom att skriva sina asikter i en blogg pa en site dar man far betalt per sidvisning sa lange nagon kommenterat det man skrivit?

"Jag fick en kommentar pa det jag skrev som jag vill dela med mig av. [blogginlagg], [kommentar]"
Citera
2009-04-22, 22:08
Medlem
Sunners avatar
Citat:
Sa nu ska folk tillatas fora diskussioner pa FB genom att skriva sina asikter i en blogg pa en site dar man far betalt per sidvisning sa lange nagon kommenterat det man skrivit?

"Jag fick en kommentar pa det jag skrev som jag vill dela med mig av. [blogginlagg], [kommentar]"

Skulle väl vara om det är något långt, eller om t.ex hela bloggen handlar om ämnet i fråga och därmed kan vara fortsatt intressant. Säg t.ex om man diskuterade kärnkraftens vara eller icke vara, då tycker iallafall inte jag att det vore fel om någon länkade till en blogg som faktist är full med bra information om just kärnkraft.
Citera
2009-04-22, 23:23
Medlem
Germanias avatar
det har ju varit en del problem bla med en WT-mamma som dykt upp gång på gång i nya skepnader bara för att kunna spamma länkar till inlägg i sin jävla metroblogg. (det går inflation i wt-begreppet, men när man postar bilder på böglyft om vartannnat med bilder på sina ungar är diagnosen otvetydig).
Citera
2009-04-22, 23:42
Medlem
b0gfettos avatar
Citat:

Du inser att nån tjänar på att folk länkar till aftonbladet, expressen osv också va?
Kopierar man hela artikeln så är det regelbrott.
Ska vi helt enkelt sluta att diskutera saker som stått i media och på bloggar?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in