2009-04-22, 16:13
Medlem
dawns avatar
Varför är inte firandet av St. Patrick's Day större i Sverige?

Folk tenderar att festa mycket snedstreck svina ordentligt på många högtider såsom midsommar, valborg, nyår och nu senast halloween.

Varför inte göra en grej av detta så som Irland har. Eller i större utsträckning; som USA gör.

Guinness, Murphy's, Kilkenny, Bushmills, Jameson och så vidare.

Grön utstyrsel och fyrklöver hit och dit.

Irländska folksånger överallt, allt från "Drunken Sailor" till "Johnny I hardly knew ye" och så vidare.

Vadan denna frånvaro i något som är folkfesternas folkfest?

Ge mig insikt, ge mig stöd, ge mig motstånd, vad som helst för att ge mig en klar bild av varför den största festen inte nått oss.

Cheers!
Citera
2009-04-22, 16:27
Medlem
ubersantas avatar
Eftersom det inte finns så många irländare i Sverige.

St Paddy's firas främst där det finns en kulturell förankring till Irland.
Citera
2009-04-22, 17:08
Medlem
Herr_Oins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ubersanta

Bra svar behöver inte alltid vara långa.

Tänk dig själv att försöka få hela Irlands befolkning att fira midsommar på svenskt vis.

"Folkfesternas folkfest, vi firar den redan ankomna sommaren genom att resa en pinne med blommor och skit på medan barn och retardfulla vuxna hoppar runt den i regnet till tonerna av folkmelodin 'Små grodorna'.

Sofiero, Akvavit, snaps och Kung för hela slanten! Fulla tonåringar och äldre överallt som däckar lite här och var, den enskilda största dagen för ofrivilliga graviditeter. Självklart måste alla sånger denna dag framföras på svenska på antingen dalmål eller östgötska."

Låter bra, eller hur?
Citera
2009-04-23, 01:43
Medlem
dawns avatar
Citat:

Må vara sant men som jag sa så har ju halloween-firandet tagit fart på senare år och jag hade hoppats på en liknande trend med St Paddy's.

I all ärlighetens namn så borde väl folk bara skrika efter fler ursäkter för att dricka och svina sig?

Så varför inte bara, enbart för skojs skoll, adoptera denna festliga dag? Irländarna kan ju sin alkohol i alla fall.

Hela andledningen till varför jag ens tog upp detta är för att jag älskar irländsk pubkultur och sen ja... För att man ser hur firandet ser ut (=stort, galet och fint) på andra håll.
Citera
2009-04-23, 11:10
Medlem
ubersantas avatar
Själv vill jag hellre se ett "cinco de mayo"
Citera
2009-04-23, 16:32
Medlem
dawns avatar
Citat:
Själv vill jag hellre se ett "cinco de mayo"

Ja det vore nåt det också :P Men rent kulturellt så ligger väl irländarna närmare oss nordbor än mexikanarna? Alltså omställningen skulle bli snäppet enklare

Men burritos, salsa, dos X'es, corona och... Skjuta våra pistoler(?) vore ju onekligen festligt. Faktiskt. Men förmodligen svårare att sätta i verket iom de nyss nämnda kulturella skillnaderna.

Men OnT; hur ser det ut i sthlm ang St. Paddy's? Jag bor en liten bit ifrån men har barerna där "temadagar" och hur ser firandet ut i övrigt?
Citera
2009-04-23, 17:14
Medlem
Quorthons avatar
Låt irländarna ha sin fest ifred. Vi har väl egna traditioner?
Vill du fira St Pattys åker du såklart till Irland. Eller så söker du upp en Irländsk pub nånstans där många irländare hänger.
Citera
2009-04-23, 19:09
Medlem
Jag och mina kompisar firade i alla fall i år. Det dög väll, dålig musik bara.
Citera
2009-04-23, 21:35
Medlem
Lakemasns avatar
Funderar också på det, folk festar ju järnet på massa andra högtider som är ungefär lika relevanta. Vi har firat St Paddys day ett par år nu och det är sjukt trevligt faktiskt. God öl och gröna hattar med irländsk musik är jävligt nice, konstigt att inte fler gör det.
Citera
2009-05-02, 18:34
Medlem
Efter att detta året ha firat St Paddys Day på plats i Irland förstår jag att fler inte gör det i Sverige...
Citera
2009-05-03, 04:48
Medlem
Varför firar inte vid "kukdagen" och går runt med stora plastkukar på gator o torg? Precis som dom gör i Japan på vissa håll!!

Men vänta nu!!! Vore det inte väldigt sorgligt och lamt att kopiera andra länders högtider?

Mjo det vore det nog.
Citera
2009-05-03, 08:55
Medlem
Absus avatar
S:t Paddy's Day måste nog ranka bland de mest smaklösa och meningslösa högtiderna som finns. Tillsammans med midsommarfirande och oktoberfest (med reservation för eventuella tillägg som jag glömt).

Fula hattar, Guinness, öronpenetrerande thin whistles och Dubliners.
Men nu är jag lite hård, Guinness är alright.
Senast redigerad av Absu 2009-05-03 kl. 08:58.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in