2009-04-22, 13:33
Medlem
T-bens avatar
Jag ska utrusta ett rum med tvåvägsspeglar. Som jag har förstått det är ett krav att det dolda rummet är väsentligt mörkare än det man vill observera. Är det nån som har koll på såna här saker och kan förklara hur det fungerar.

En följdfråga är sedan hur det blir om man har ett tre rum där det mellersta ska fungera som observatörsrum. Kommer det bli problem om man har två speglar mittemot varann där de två yttre rummen båda är ljusa?
Citera
2009-04-22, 14:29
Medlem
Varför? Ska du börja förhöra folk? eller ska du ha ett eget BB hus?
Citera
2009-04-22, 16:33
Medlem
T-bens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tonj
Varför? Ska du börja förhöra folk? eller ska du ha ett eget BB hus?
Nja, tyvärr inget så spännande. Det är jobbrelaterat och jag tänkte höra om det finns nån här med relevanta erfarenheter att dela med sig av.
Citera
2009-04-24, 01:16
Medlem
cpapas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T-ben
Jag ska utrusta ett rum med tvåvägsspeglar. Som jag har förstått det är ett krav att det dolda rummet är väsentligt mörkare än det man vill observera. Är det nån som har koll på såna här saker och kan förklara hur det fungerar.

En följdfråga är sedan hur det blir om man har ett tre rum där det mellersta ska fungera som observatörsrum. Kommer det bli problem om man har två speglar mittemot varann där de två yttre rummen båda är ljusa?

Ja, det kan bli problem. Går kanske att lösa med en skärm mellan speglarna i "mellanrummet".
Citera
2009-04-24, 08:20
Medlem
T-bens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cpapa
Ja, det kan bli problem. Går kanske att lösa med en skärm mellan speglarna i "mellanrummet".
Jag har funderat på ett svart draperi mellan men det skulle inskränka arbetsytan något. Jag funderar på om man kan lösa det genom att tilta rutorna något ut mot de upplysta rummen men blir inte klok på om detta löser något. Kanske nån smart fysiker kan ge besked.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in