• 5
  • 6
2009-04-23, 02:25
Bannlyst
En babbe kan aldrig bli svenne. I bästa fall en skötsam invandrare men denna kategori är tyvärr alltför ovanlig. Babben do what babben does best d v s går omkring och spänner sig. Detta är resultatet av hudratals generationer av inavel och inte så mycket vi kan göra nåt åt.
Citera
2009-04-23, 02:37
Medlem
skalman1973s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mihailovic
Du har bott med för många somalier.

Jag bor i en 500 kvm lyxvilla i ett överklassområde. Var och annan fjortis har
en iphone här

Finns trots allt lite folk med här utländsk påbrå (dock främst europeiskt) även om vi är i stark minoritet.

Men för att återknyta till topic så blir det accepterad fullt ut när om du
kan föra dig i det svenska samhället, har i vart fall har ett yrke/arbete.

Wannabegangster som vill ha respekt bara så där accepterar inte jag heller.....
När fan blev du en somalier ? Vad jag vet är du en välutbildad skötsam ( ok en jurist så väl som sådan blir skötsam ) Från fd jugoslavien eller möjligtvis född svensk med ursprung i balkan ....... Du är inte direkt jämförbar med dessa som diskuteras
Citera
2009-04-23, 03:36
Medlem
MoneyMikes avatar
Alla svenskar är inte svensson men...

Svensson är sånna som åker på skara sommarland i husvagn och turkosa shorts från 80 talet. Sen så brukar dom ha nån rolig dialekt, vara lite mesiga och försiktiga. Lyssna på schlager och musik från idol.

Sen brukar dom sjunga karaeoke, spela singstar och på fredagkvällen sitter dom hemma med familjen i soffan och äter chips. alt. har dom fixat barnvakt åt ungarna och besöker sina vänner Svenne och Lotta, dricker lådvin äter vindruvor och spelar nått slags frågesports spel.

Dom kan varenda låt på så ska det låta utan och innan.
Dom feströker och mannen snusar... I sina favoritshorts (kortklippta jeans) har dom märken efter snusdosan.

Listan kan göras ännu längre men.
Citera
2009-04-24, 11:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MoneyMike

Svensson är sånna som åker på skara sommarland i husvagn och turkosa shorts från 80 talet. Sen så brukar dom ha nån rolig dialekt, vara lite mesiga och försiktiga. Lyssna på schlager och musik från idol.

Sen brukar dom sjunga karaeoke, spela singstar och på fredagkvällen sitter dom hemma med familjen i soffan och äter chips. alt. har dom fixat barnvakt åt ungarna och besöker sina vänner Svenne och Lotta, dricker lådvin äter vindruvor och spelar nått slags frågesports spel.

Dom feströker och mannen snusar... I sina favoritshorts (kortklippta jeans) har dom märken efter snusdosan.

Låter som blattar....
Citera
2009-04-24, 14:08
Medlem
MastaZs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Robin_Shadowes
En babbe kan aldrig bli svenne. I bästa fall en skötsam invandrare men denna kategori är tyvärr alltför ovanlig. Babben do what babben does best d v s går omkring och spänner sig. Detta är resultatet av hudratals generationer av inavel och inte så mycket vi kan göra nåt åt.

Finns ju invandrare som hänger med svennar och bor i södermalm som blir lika svenska som svennar.
Citera
2009-04-24, 14:15
Medlem
Karmans avatar
Det är ganska enkelt egentligen. En Svensson är per definition av svensk härkomst. Alltså kan inte en blatte bli en Svensson, hur gärna han än vill. Tragiskt nog för dessa, stackars vilsna immigranter.
Citera
2009-04-24, 15:33
Medlem
FreeThinkers avatar
Du blir accepterad när du tycket att yttrandefrihet, jämställdhet mellan könen och religionsfrihet (även ateism) är något som är viktigt.
Du tycker det är viktigt att utbilda dig och hedersamt att arbeta. Även om du inte vill plugga så tycker du att ditt okvalificerade arbete fyller en viktig funktion. Du förväntar dig inget från staten utan du skapar själv de förutstättningarna du förtjänar.

Du håller på sverige i fotboll när ditt hemland inte spelar. Du har svenska kompisar. Du har inga problem med att dina svenska kompisar dejtar någon av dina invandrar tjejkompisar.
Du skämms inte över att du håller på att bli "svensk" och går din egen väg trotts dina föräldrars invändningar. (Ja man ska respektera sina äldre men dom ska också respektera dina egna val).
Citera
2009-06-21, 09:14
Medlem
Saucy.Jacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mihailovic
Du har bott med för många somalier.

Jag bor i en 500 kvm lyxvilla i ett överklassområde. Var och annan fjortis har
en iphone här

Finns trots allt lite folk med här utländsk påbrå (dock främst europeiskt) även om vi är i stark minoritet.

Men för att återknyta till topic så blir det accepterad fullt ut när om du
kan föra dig i det svenska samhället, har i vart fall har ett yrke/arbete.

Wannabegangster som vill ha respekt bara så där accepterar inte jag heller.....

Haha, ta inte illa upp men du tog nästan orden ur munnen på en kompis till mig som skulle beskriva sin farsas villa. Att han är en välkänd mytoman hör kanske till saken.

OnT: Att skippa religionen är viktigt; i den borgerliga miljö jag växte upp blev du nästintill mobbad om du var troende kristen. Grabben vars far är präst hade det inte lätt, och han var linblond ursvensk. Om du är religiös och absolut inte vill bryta dina religiösa/kulturella band, utöva din tro lite diskret. Personligen vet jag inget mer irriterande än problem som orsakas av religion, det kan vara dålig grannsämja eller taskig stämning på arbetsplatsen.
Senast redigerad av Saucy.Jack 2009-06-21 kl. 09:44.
Citera
2009-06-21, 09:40
Medlem
Saucy.Jacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MoneyMike

Nu vet jag inte var du bor, men jag känner verkligen inte till det här beteendet. Enstaka fall har naturligtvis observerats, men hela den här grejen kring saker som är "svensson" och "typiskt svenskt" (uttryck som ofta upprepas av människor som senare hävdar att det inte finns någon svensk kultur) börjar bli lite uttjatad.

När etniska svenskar, med illa dold skrytsamhet och förakt, dömer ut andra svenskar för att de är "typiskt svenska" blir jag förvirrad. Uppenbarligen är "svensson" inget man är/vill vara, men vad är då idealet? Stundtals når självföraktet en sådan gräns att man kan tro att personerna i fråga vill vara invandrare. Alla ni som tjatar om svenssons och det "typiskt svenska", vill ni det? Eller försöker ni bara framstå som världsvana, kultiverade och coola genom att klanka ner på arbetande människor som ni menar är mindre hippa? Du som uppenbarligen ser ner på folk som umgås med familjen på fredagkvällar, vågar man fråga dig vad du gör? Du är kanske ute och super, precis som många andra (mig själv inkluderad). Det är ju vansinnigt exotiskt,vilt och galet.

Svensson är inte vad du nyss beskrev, han/hon är en helt vanlig människa med ordnad situation. Det finns säkert Svenssons som passar in på din beskrivning, men tänk nu efter: Det är dessa "fjantiga", "mesiga", "introverta", "töntiga" och "dåligt klädda" människor som får det här landet att gå runt. Nej, Svensson är ingen man ska förakta.

Du behöver inte resa långt bort för att uppskatta Sverige och svensken. Alla länder har sina mindre roliga sidor, men ge fan i att förakta Svensson. han ser nämligen till att vårt land har förhållandevis få sådana sidor. Föraktet bör istället sparas åt media, fuskare, bidragstagare och kriminella invandrare.
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in