Citat:
Ursprungligen postat av MoneyMike
Alla svenskar är inte svensson men...
Svensson är sånna som åker på skara sommarland i husvagn och turkosa shorts från 80 talet. Sen så brukar dom ha nån rolig dialekt, vara lite mesiga och försiktiga. Lyssna på schlager och musik från idol.
Sen brukar dom sjunga karaeoke, spela singstar och på fredagkvällen sitter dom hemma med familjen i soffan och äter chips. alt. har dom fixat barnvakt åt ungarna och besöker sina vänner Svenne och Lotta, dricker lådvin äter vindruvor och spelar nått slags frågesports spel.
Dom kan varenda låt på så ska det låta utan och innan.
Dom feströker och mannen snusar... I sina favoritshorts (kortklippta jeans) har dom märken efter snusdosan.
Listan kan göras ännu längre men.
Nu vet jag inte var du bor, men jag känner verkligen inte till det här beteendet. Enstaka fall har naturligtvis observerats, men hela den här grejen kring saker som är "svensson" och "typiskt svenskt" (uttryck som ofta upprepas av människor som senare hävdar att det inte finns någon svensk kultur) börjar bli lite uttjatad.
När etniska svenskar, med illa dold skrytsamhet och förakt, dömer ut andra svenskar för att de är "typiskt svenska" blir jag förvirrad. Uppenbarligen är "svensson" inget man är/vill vara, men vad är då idealet? Stundtals når självföraktet en sådan gräns att man kan tro att personerna i fråga vill vara invandrare. Alla ni som tjatar om svenssons och det "typiskt svenska", vill ni det? Eller försöker ni bara framstå som världsvana, kultiverade och coola genom att klanka ner på arbetande människor som ni menar är mindre hippa? Du som uppenbarligen ser ner på folk som umgås med familjen på fredagkvällar, vågar man fråga dig vad du gör? Du är kanske ute och super, precis som många andra (mig själv inkluderad). Det är ju vansinnigt exotiskt,vilt och galet.
Svensson är inte vad du nyss beskrev, han/hon är en helt vanlig människa med ordnad situation. Det finns säkert Svenssons som passar in på din beskrivning, men tänk nu efter: Det är dessa "fjantiga", "mesiga", "introverta", "töntiga" och "dåligt klädda" människor som får det här landet att gå runt. Nej, Svensson är ingen man ska förakta.
Du behöver inte resa långt bort för att uppskatta Sverige och svensken. Alla länder har sina mindre roliga sidor, men ge fan i att förakta Svensson. han ser nämligen till att vårt land har förhållandevis få sådana sidor. Föraktet bör istället sparas åt media, fuskare, bidragstagare och kriminella invandrare.