Flashback bygger pepparkakshus!
2009-04-21, 20:32
Bannlyst
Eller på något sätt sammanfoga.

Jag har photoshop och paint (självklart). Nån som vet hur man tar 5-6 bilder och sammanfogar till en enda bild? Ungefär uppradade efter varann, fast i mindre storlek.
Citera
2009-04-21, 20:44
Medlem
Trance_Nations avatar
förstår inte riktigt vad du är ute efter, har du någon exempelbild?
Eller kan du rita en exempelbild i paint?

Lättast är väll att lägga bilderna över varandra bara?
Citera
2009-04-21, 21:12
Bannlyst
Rubriken kanske är lite tokig.

Men om jag har exempelvis 4 bilder så vill jag sätta ihop dessa. Typ 2 över, 2 under. Men dessa bilder kan självklart inte vara i sin ursprungliga storlek, utan måste minskas. Detta borde vara väldigt basic inom bildbehandling men jag har fortfarande inte lärt mig.
Citera
2009-04-21, 21:20
Medlem
Trance_Nations avatar
Förstår fortfarande inte hur du menar.
Såhär?:

http://img50.imageshack.us/img50/9914/cpbild.jpg
Citera
2009-04-21, 23:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Trance_Nation
Förstår fortfarande inte hur du menar.
Såhär?:

http://img50.imageshack.us/img50/9914/cpbild.jpg

Precis, fast inte På varandra. Dom ska bara sitta ihop, sida vid sida. Och alla ska ha samma storlek. Vet du möjligtvis hur man gör?
Citera
2009-04-21, 23:57
Medlem
Trance_Nations avatar
Mjo, fast ska sussa så du får en snabb beskrivning, hjälper ingen annan dig får du vänta tills i övermorgon.

Gör såhär:

Öppna alla bilderna i photoshop.
Gör ett nytt dokument av önskad storlek. Förslagsvis rätt stor, typ 1024*768 px.
Dra in alla bilderna i ditt nya lager.

Kom på en lagom storlek så att alla får plats genom att ta en bild, trycka på den fyrkantiga markeringsgrejjen, höger klicka och välj free transform (eller omforma fritt på swe), dra sedan i kanten på bilden till lagom format, kolla sedan uppe i övre vänstra hörnet, där ser du pixlarna på den bilden.

Gör sedan samma sak med dom andra bilderna förutom att istället för o dra så skriver du in sama mått som den första bilden var.

Tag sedan tag i dragverktyget och dra bilderna så att dom ligger brevid varandra.

Woalaaaa
Citera
2009-04-27, 23:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Trance_Nation
Mjo, fast ska sussa så du får en snabb beskrivning, hjälper ingen annan dig får du vänta tills i övermorgon.

Gör såhär:

Öppna alla bilderna i photoshop.
Gör ett nytt dokument av önskad storlek. Förslagsvis rätt stor, typ 1024*768 px.
Dra in alla bilderna i ditt nya lager.

Kom på en lagom storlek så att alla får plats genom att ta en bild, trycka på den fyrkantiga markeringsgrejjen, höger klicka och välj free transform (eller omforma fritt på swe), dra sedan i kanten på bilden till lagom format, kolla sedan uppe i övre vänstra hörnet, där ser du pixlarna på den bilden.

Gör sedan samma sak med dom andra bilderna förutom att istället för o dra så skriver du in sama mått som den första bilden var.

Tag sedan tag i dragverktyget och dra bilderna så att dom ligger brevid varandra.

Woalaaaa

Det gick rätt bra, tack för hjälpen!

Istället för att skapa en ny tråd om samma program så har jag en kort fråga: Hur ändrar jag en vanlig färgbild i Jpeg till svartvit i Photoshop CS4?
Citera
2009-04-27, 23:05
Medlem
Afros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RSX
Det gick rätt bra, tack för hjälpen!

Istället för att skapa en ny tråd om samma program så har jag en kort fråga: Hur ändrar jag en vanlig färgbild i Jpeg till svartvit i Photoshop CS4?

Ctrl + shift + u

eller, image -> mode -> greyscale
Citera
2009-04-28, 15:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Afro
Ctrl + shift + u

eller, image -> mode -> greyscale

Ctrl + Shift + U är "desaturate". Vad betyder det exakt? Bilden blir svartvit på båda men jag har svårt att se skillnaden.

Tack för hjälpen!
Citera
2009-04-28, 15:41
Medlem
PungPillarens avatar
Saturate är typ "färgstyrka" så när du kör desaturate så tar du bort all färgstyrka och lämnar bilden svartvit.

Greyscale är färgformatet. Oftast använder man RGB i photoshop som står för Red Green Blue, och med som färgerna kan man blanda alla färger som vi kan se.
Greyscale är samma sak, fast det har bara svart och vit istället för röd, grön och blå.
Citera
2009-04-28, 15:44
Moderator
Falukropps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RSX
Ctrl + Shift + U är "desaturate". Vad betyder det exakt? Bilden blir svartvit på båda men jag har svårt att se skillnaden.

Rätt svårt att förklara på ett enkelt sätt utan att dra in för mycket datortermer, men gör ett försök;

Det du ser med ögat är detsamma. Skillnaden ligger i att desaturate droppar färginformationen, men outputfilens struktur tillåter fortfarande att du lagrar färginformation i den, medan grayscale går över till ett annat format som inte har någon "plats" att spara färginformation på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in