2009-04-21, 16:12
Medlem
DeusSanctis avatar
Jag såg en likadan tråd här och skulle också gärna vilja ha inredningstips. Jag har precis köpt en tvåa jag ska flytta in i i månadsskiftet. Ska måla om alla väggar innan jag flyttar in och behöver nya möbler då jag flyttar från en liten etta. Jag vet inte riktigt hur jag vill ha det, men vill inte ha t.ex. väggar i väldigt skrikiga färger som kan göra det svårt att få den såld när jag vill flytta ut. Har funderat på svartvitt eller olika nyanser av brunt, men är öppen för förslag. Vill ha målarfärg och inte tapeter då jag känner en målare som kan måla om till mig billigt, men inte tapetsera.
Det är jag och snart ett nyfött barn som ska bo i den, jag vet inte än om jag ska ha sovrummet som barnrum och själv bo i vardagsrummet med en gång eller om vi båda ska bo i sovrummet och att jag flyttar ut i vardagsrummet sedan när han blir större.
De möbler jag har är:
Vitt vitrinskåp i trä i lite rokoko-stil
Bokhylla
Vitt matbord med stolar i svart stål/rotting
Vitt skrivbord
Spjälsäng
Mörkbrun byrå i 70-talsstil för barnkläder
Två 90-sängar + vitt nattygsbord (dubbeläng kanske tar en del plats så jag funderar på om man skulle ställa en av sängarna i förrådet)
Fyrkantig svart TV och TV-möbel i rotting
Garderobiär (eller vad det heter, en sådan man hänger kappor på) i ljust trä

Möbler kan jag ju också måla om, om det skulle bli snyggare.
Alltså är det en del jag behöver köpa, soffa, mattor, utemöbler mm, ju billigare desto bättre, så klart.

Ritning
Senast redigerad av DeusSancti 2009-04-21 kl. 16:16.
Citera
2009-04-21, 16:29
Medlem
supermassives avatar
Sovrummet tycker jag nog att du kan ha tills barnet har blivit lite större. Men sen när det är dags att flytta till vardagsrummet kanske en bäddsoffa vore något om du vill ha mer plats för saker? Annars om du väljer att behålla sängen så kör bara på en 90-säng, eftersom den sparar plats.

När det gäller färger i sovrummet vet jag inte riktigt vad som passar bäst. Tre vita väggar med en svart fondvägg tycker jag är snyggt om man har möbler plus dekorationer som passar. Men eftersom barnet kommer att ha rummet senare kanske du borde måla något som passar barnet? Nu menar jag inte att barn inte ska ha svart i sina sovrum, jag har nämligen inte träffat på några föräldrar än som har en eller flera svarta väggar i deras barn sovrum. Men det kan nog bli snyggt med en svart vägg det med. Speciellt om du köper senare hyllor till fondväggen där du kan ha framtida leksaker på. Som exempel. Men det här är bara mina personliga åsikter.

Vardagsrummet har jag däremot ingen aning om alls vad man kan ha för färg. Det finns ju så många olika färger att välja bland. Men jag tycker nog att du ska strunta i brun färg just i det rummet iallafall. Kanske hallen möjligtvis. Vad har du för kakel i köket? (Om du nu även hade tänkt att måla om där)
Citera
2009-04-21, 16:35
Medlem
DeusSanctis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av supermassive
Sovrummet tycker jag nog att du kan ha tills barnet har blivit lite större. Men sen när det är dags att flytta till vardagsrummet kanske en bäddsoffa vore något om du vill ha mer plats för saker? Annars om du väljer att behålla sängen så kör bara på en 90-säng, eftersom den sparar plats.

När det gäller färger i sovrummet vet jag inte riktigt vad som passar bäst. Tre vita väggar med en svart fondvägg tycker jag är snyggt om man har möbler plus dekorationer som passar. Men eftersom barnet kommer att ha rummet senare kanske du borde måla något som passar barnet? Nu menar jag inte att barn inte ska ha svart i sina sovrum, jag har nämligen inte träffat på några föräldrar än som har en eller flera svarta väggar i deras barn sovrum. Men det kan nog bli snyggt med en svart vägg det med. Speciellt om du köper senare hyllor till fondväggen där du kan ha framtida leksaker på. Som exempel. Men det här är bara mina personliga åsikter.

Vardagsrummet har jag däremot ingen aning om alls vad man kan ha för färg. Det finns ju så många olika färger att välja bland. Men jag tycker nog att du ska strunta i brun färg just i det rummet iallafall. Kanske hallen möjligtvis. Vad har du för kakel i köket? (Om du nu även hade tänkt att måla om där)
Ja, det låter som en bra idé med bäddsoffa sedan, är hyfsat trött på min säng.
Intressant med svart vägg. Är det svårt att måla över sedan när det blir barnrum?
I köket och badrummet är det vitt kakel med lite grått mönster på vissa plattor. Ja, ska måla om där också och även i badrummet, men kaklet ska jag inte byta just nu, det får jag spara ihop till.
Citera
2009-04-21, 16:59
Medlem
supermassives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeusSancti
Ja, det låter som en bra idé med bäddsoffa sedan, är hyfsat trött på min säng.
Intressant med svart vägg. Är det svårt att måla över sedan när det blir barnrum?
I köket och badrummet är det vitt kakel med lite grått mönster på vissa plattor. Ja, ska måla om där också och även i badrummet, men kaklet ska jag inte byta just nu, det får jag spara ihop till.

Vad har du tänkt dig för budget på bäddsoffan (om du nu väljer det istället för sängen)?

Jag vet faktiskt inte ska jag säga dig. Men jag antar att du måste grundmåla det, några gånger iallafall innan du målar det den färg du tänkt ha. Men det kan du ju höra med målaren som ska måla, för jag antar att han kan det där mycket bättre än mig, hehe.

Okej. Vilka färger gillar du samt ogillar? Vilka färger känner du att du absolut inte skulle vilja ha? Eller är du öppen för alla, förutsatt att de inte är "skrikiga"?
Citera
2009-04-21, 17:23
Medlem
Snurrens avatar
Grattis till nya lägenheten. Som jag skrev i den andra tråden så bör man hålla sig till neutrala (och behagliga) färger på väggarna. Sedan kan man dra på med en eller två acentfärger till matta, gardiner och kuddar/prylar.

Ställ ner en säng i förrådet, men sätt gärna på den en billig sängtopp innan, sängar brukar bli smutsiga av att flyttas (om du tänker använda eller sälja sängen sedan).

Jag tycker absolut att du ska sova i sovrummet med din bebis första året eller så. Sedan när barnet är i 3-årsåldern är det dags att flytta ut i vardagsrummet. Då föreslår jag att du lämnar din säng i barnrummet, skruvar bort benen och lägger dit en massa färgglada kuddar för att ha myshörna där. Då kan du också sova i samma rum när barnet är sjukt t ex, eller blir mörkrädd.

Undvik svart i det rummet som barnet vistas i, i alla fall en hel vägg. För att billigt och enkelt liva upp väggen närmast spjälsängen kan du köpa ett kul tyg och antingen spänna upp på en kilram eller en plywoodskiva. Man kan också sy en kanal, köra in en pinne/list och sätta i nylonlina och hänga upp på väggen. Barn tittar mycket på detaljerade bilder. Väljer du ett exklusivare tyg så kanske det finns ett matchande som är utan figurer. Duro brukar sälja Sandbergs tyger: http://www.sandbergtapeter.com/sv/products/textiles/sort/textiles/1

Om man väljer t ex att göra en stor bonad av tyget Melvin (bara ett exempel) så kan man måla en fondvägg i den behagliga gröna färgen som finns i tyget. Sedan kan man ha vita gardiner med kanske något matchande ljusgrönt mönster. Till det kan man ha lite röda accenter, t ex ditt överkast och några kuddar och en lampa. Just nu är ljusgrönt modernt så det finns massor med fina prylar i grönt (på t ex Åhléns). Postorderfirmor som Ellos och Jotex har ofta tyger i samma serie som matchar varandra och därigenom ger ett sammanhållet genomtänkt intryck. Man kan be om provbitar för att se kvalitén och de exakta nyanserna. Billigt är det också. Ibland kan man köpa påslakan i samma tyg också.
Citera
2009-04-21, 18:00
Medlem
DeusSanctis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av supermassive
Vad har du tänkt dig för budget på bäddsoffan (om du nu väljer det istället för sängen)?

Jag vet faktiskt inte ska jag säga dig. Men jag antar att du måste grundmåla det, några gånger iallafall innan du målar det den färg du tänkt ha. Men det kan du ju höra med målaren som ska måla, för jag antar att han kan det där mycket bättre än mig, hehe.

Okej. Vilka färger gillar du samt ogillar? Vilka färger känner du att du absolut inte skulle vilja ha? Eller är du öppen för alla, förutsatt att de inte är "skrikiga"?
Så billigt det går, lägger hellre mina pengar på bebisen. Köper nog möbler på IKEA eller kanske Blocket.
Jag är öppen för alla färger, egentligen. Har inga speciella preferenser där, utöver att det måste gå att få lägenheten såld sedan utan att måla om igen.
Finns det inga färger till sovrummet som kan passa även i ett barnrum sedan? Är inte säker på kön än, så rosa går i alla fall bort. Det är så tråkigt att bara ha vitt!
Citera
2009-04-21, 18:04
Medlem
DeusSanctis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snurren
Ställ ner en säng i förrådet, men sätt gärna på den en billig sängtopp innan, sängar brukar bli smutsiga av att flyttas (om du tänker använda eller sälja sängen sedan).
Vad är en sängtopp?
Bra tips, förövrigt =).
Citera
2009-04-21, 19:38
Medlem
Snurrens avatar
Sängtopp är en sån där i strechfrotté som säljs på Ikea m fl ställen.

Om du ska köpa bäddsoffa så kolla med personalen att den du väljer är till för "varje-nattbruk" Inte alla är det, somliga är bara till för tillfälliga gäster. Om inte soffan rymmer sängkläder kan du spana efter ett bord som kan fungera till förvaring också.
Citera
2009-04-21, 20:06
Medlem
Ha neutrala färger på väggarna.
Det finns äggskalstoner och milda sandtoner som är fina.

Småmöbler som är mörkt bruna passar bra till. Finns på Indiska.
Måla om några av de möbler som du redan har i mörkt brunt - nästan svart.

Smålampor litet här och där som mysbelysning - svaga gödlampor.

Kanske en fondvägg i en mörkbrun svagt metallictonad färg i vardagsrummet.

Vinrött-turkosa kuddar i soffan. Kanske litet olivgrönt.
Blomkrukor i svart eller mörkbrunt.

Köp stora tjocka frottéhanddukar i vinrött eller mörkt turkos, så kommer färgerna igen även i badrummet.
Citera
2009-04-21, 20:08
Medlem
Kolla mäklarsidor på nätet på lägenheter i Sthlm¨s innerstad tex södermalm så får man en del tips
Citera
2009-05-05, 09:25
Medlem
DeusSanctis avatar
Alla väggar blev vita och inredningen blev svart, vit och ek. Blev jättefint =).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in