2009-04-21, 14:01
Medlem
Tjo
Funderar på att köpa en tvättmaskin,men jag hittar ingen kopplingslåda i badrummet som man kopplar in tvättmaskinen i.
Jag har ju ett uttag för rakapparaten 230v går det att koppla in där??
men då behös det en ganska lång kabel.
Det är framtaget rör för att kunna koppla in tvättmaskin,därför känns det konstigt att det inte finns nån kopplingslåda.

MVH K
Citera
2009-04-21, 14:28
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
http://www.koppla.nu/koppla_sjalv/
Citera
2009-04-21, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
http://www.koppla.nu/koppla_sjalv/

Kanske skrev lite luddigt,men det jag behöver hjälp med är el-installationen.

Måste man ha en kopplingslåda,eller kan man sätta i kontakten i uttaget för rakmaskinen 230v ?

Det är väl en vanlig kontakt för tvättmaskiner?

Inkoppling av rör är inget problem.
Citera
2009-04-21, 15:21
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gurrak
Kanske skrev lite luddigt,men det jag behöver hjälp med är el-installationen.

Måste man ha en kopplingslåda,eller kan man sätta i kontakten i uttaget för rakmaskinen 230v ?

Det är väl en vanlig kontakt för tvättmaskiner?

Inkoppling av rör är inget problem.

Är det en gammal installation så klarar inte rakapparatsuttaget några större strömmar och klarar inte ens en locktång.

I nyare installationer med jordfelsbrytare så kan rakapparatsuttagret vara uppsäkrat till 10A och då kan man köra mindre tvättmaskiner på den utan problem.

Observera dock att många tvättmaskiner är gjorda för att kunna köras på 1-fas 10A, 1-fas 16A eller 2 fas 10A, men levereras med stickpropp för 1 fas 10A. Skall man köra på annat sätt så skall installationen vara fast samt att elektrikern kopplar om i tvättmaskinens elanslutning.
Citera
2009-04-21, 15:50
Medlem
jimmos avatar
ta dit en elektriker på just tvätt maskiner i våt utrymmen. dels för att det finns en gäng olika kopplings alternativ och ipklasser som är tvunget att följas.. om man köper en tvätt maskin som ska kopplas in på 3faser=400V eller en fas=230V sen att amper talet inte överskrider just säkringen till badrummet. kan vara svårt att mäta framm själv om man inte har en multimeter. och att man inte får göra ny instalationer när det gäller badrum\tvätt maskin för att försäkringen ska gälla.

edit: är själv utbildad elektriker och skulle inte råda dig att göra det själv.
Senast redigerad av jimmo 2009-04-21 kl. 15:53.
Citera
2009-04-21, 16:09
Medlem
Har jordfelsbrytare och det är 10A i badrummet.
Ska köpa en liten toppmatad tvättmaskin.

hittade info om den
Färg: Vit
Anslutningseffekt (W) 2050
Anslutningskabelns längd (cm): 200
Säkring (A): 10
Mått (H x B x D), mm: 900x400x600
Frekvens (Hz): 50
Höjd utan toppskiva (mm): 850
Spänning (V): 230-240

Då borde det ju funka perfekt att bara sätta i kontakten i uttaget för rakapparaten och tvätta.
Nu när jag vet att det är 230v och 10A på tvättmaskinen.

Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Är det en gammal installation så klarar inte rakapparatsuttaget några större strömmar och klarar inte ens en locktång.

I nyare installationer med jordfelsbrytare så kan rakapparatsuttagret vara uppsäkrat till 10A och då kan man köra mindre tvättmaskiner på den utan problem.

Observera dock att många tvättmaskiner är gjorda för att kunna köras på 1-fas 10A, 1-fas 16A eller 2 fas 10A, men levereras med stickpropp för 1 fas 10A. Skall man köra på annat sätt så skall installationen vara fast samt att elektrikern kopplar om i tvättmaskinens elanslutning.
Senast redigerad av gurrak 2009-04-21 kl. 16:33.
Citera
2009-04-25, 22:20
Medlem
Mr_Crowleys avatar
Jag drar en förlängningssladd från rummet bredvid när jag ska tvätta. Funkar utmärkt om man inte tvättar för ofta.
Citera
2009-04-25, 22:23
Medlem
Biatchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr_Crowley
Jag drar en förlängningssladd från rummet bredvid när jag ska tvätta. Funkar utmärkt om man inte tvättar för ofta.

Funkar lika bra för mig, men jag har ett 200v uttag just i badrummet.
Enda nackdelen är just att maskiner på 220v tar längre tid än dom som är proffkopplade. Det är iallafall vad jag fått höra av alla, sen om det är sant överlåter jag någon annan att svara på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in