2009-04-21, 10:42
Medlem
Jag har en mindre blandras, med "korta" (~3.4cm) ganska kraftiga raka hår i pälsen (lite som schäfer hår, fast kortare, men kraftiga/tjocka).

Jag har aldrig riktigt gjort mycket mer i hud/pälsvård än en tvätt då och då, ibland kanske en obefogad körning med lite hundschampo (när det länge varit fint/torrt väder men det ändå blivit ganska smutsigt).

Men det är ärligt talat inte ofta jag gör stora tvättar, eftersom han har kort päls blir han inte smutsig direkt, mest lite blöt om det regnar och då är det mer handduk än dush som gäller.

Hursom, jag funderar på bra tips för att förminska allt håravfall som hamnar överallt, det är så himla mycket...

Jag köpte någon konstig borst-vante på test men det funkade inte riktigt, kändes som det var för annan sorts päls (någon gummi-ruggad yta).

Bra metod som inte är jobbig för hunden, bara skaffa en väldigt finborstad kam eller borste, eller bara duscha mer? Då blir det ju alltid en viss mängd som åker av iochmed allt gnuggande osv...
Citera
2009-04-21, 10:54
Medlem
Snurrens avatar
Jag har inte hund, vill jag direkt säga, så jag vet inte riktigt hur man gör. Dock hade jag en granne med två Dobberman Pincher och jag kan lova att man såg i torkrummet att det syntes när hon tvättat Golvet var fullt av dessa små styva hårstrån. Naturligtvis borde hon torkat efter sig, men det kan ha varit så att hårstråna flög runt i luften när hon lämnade torkrummet. Torktumlaren hade varit ett bättre val, men en allergisk granne hade satt upp en lapp om att man inte skulle tumla hund- och kattfiltar.

När jag ska borsta mina katter gör jag med fördel det utomhus, då kan man "rafsa" ganska friskt både med- och mothårs. Jag skulle tro att en borste med ganska styv, tät borst funkar bäst, kanske till och med en sån som man använder till rengöring, sk panelborste. Borststråna är fastsatta i en träplatta som är bekväm att hålla i (dock ej sk rotborste, den kan vara för vass). Med en sån borste kommer inte hårstråna fastna i så stor utsträckning, men är ni utomhus så gör det ju inget.

Har hunden många lösa pälsstrån så kan man med fördel använda engångsdukar typ "Swiffer" som suger åt sig damm och hårstrån (billigare kopior finns på Lidl).
Citera
2009-04-21, 11:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snurren
Jag har inte hund, vill jag direkt säga, så jag vet inte riktigt hur man gör. Dock hade jag en granne med två Dobberman Pincher och jag kan lova att man såg i torkrummet att det syntes när hon tvättat Golvet var fullt av dessa små styva hårstrån. Naturligtvis borde hon torkat efter sig, men det kan ha varit så att hårstråna flög runt i luften när hon lämnade torkrummet. Torktumlaren hade varit ett bättre val, men en allergisk granne hade satt upp en lapp om att man inte skulle tumla hund- och kattfiltar.

När jag ska borsta mina katter gör jag med fördel det utomhus, då kan man "rafsa" ganska friskt både med- och mothårs. Jag skulle tro att en borste med ganska styv, tät borst funkar bäst, kanske till och med en sån som man använder till rengöring, sk panelborste. Borststråna är fastsatta i en träplatta som är bekväm att hålla i (dock ej sk rotborste, den kan vara för vass). Med en sån borste kommer inte hårstråna fastna i så stor utsträckning, men är ni utomhus så gör det ju inget.

Har hunden många lösa pälsstrån så kan man med fördel använda engångsdukar typ "Swiffer" som suger åt sig damm och hårstrån (billigare kopior finns på Lidl).

Jo, en väldigt "hård" borste fungerar ju ett rent praktiskt tänkande, jag har dock inte börjat med det eftersom jag kan föreställa mig att det skulle vara väldigt jobbigt för min hund, jag vill inte att det ska bli ett plågo-element som följer varje promenad, t.ex, utan hitta ett alternativ som fungerar både bra och inte är att se på som ett "straff".
Att det "yr hår" går ju bra när det är koncentrerat i ett hörn i badrummet i 15 minuter kontra 1 vecka överallt, jag kör t.ex. duschen på maxvärme en ganska bra stund innan jag duschar hunden dom gånger det händer, så att det blir ånga i hela badrummet vilket gör att håren inte åker runt lika mycket, sen är det bara skölja av kaklet innan man avslutar så märks det knappt...

Men som sagt, en smidigare process efterfrågas än ett "konstant duschande", eftersom det då ofta blir blöta hår-rester där han går och lägger sig för att torka istället (säng/hundkorg/matta osv)..
Detta kanske iof försvinner med tiden om man tvättar väldigt ofta, dvs får bort löst hår mer konstant så att det inte finns lika mycket att tappa på dö-tiden?
Citera
2009-04-21, 11:15
Medlem
Snurrens avatar
Mina katter tror att jag klappar dem när jag borstar. Kör med borsten så att hunden uppfattar det som smekningar. Tekniken utomhus är att man stryker längs med pälsen, sedan vinklar man upp borsten i slutet av rörelsen så att pälsstråna flyger i väg. Ha någon form av godis till hands och prata uppmuntrande om att hunden är duktig. Rätt vad det är kanske voven börjar tycka om det. I början får man undvika de kroppsdelar som hunden inte gillar att bli borstad på, och koncentrera sig på dem som han gillar.
Citera
2009-04-21, 13:05
Medlem
SmiLLies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snurren
Mina katter tror att jag klappar dem när jag borstar. Kör med borsten så att hunden uppfattar det som smekningar. Tekniken utomhus är att man stryker längs med pälsen, sedan vinklar man upp borsten i slutet av rörelsen så att pälsstråna flyger i väg. Ha någon form av godis till hands och prata uppmuntrande om att hunden är duktig. Rätt vad det är kanske voven börjar tycka om det. I början får man undvika de kroppsdelar som hunden inte gillar att bli borstad på, och koncentrera sig på dem som han gillar.

Förr eller senare inser man att det måste gå och borsta hunden. Jag vet inte om jag är trög eller om det verkligen står att hunden tycker borstningen är ett problem... ?! För det kanske bara är du som tycker det är jobbigt? Vår hund hårar som satan... men med en borstning i veckan så minskar pälsen på golvet hemma betydligt!
Det är nåt hunden måste gå igenom, för oss har det aldrig varit några problem men är det en hund som starkt ogillar det får man gå lugnt fram, inte se det som ett aldernativ att inte får bli borstad och något den måste acceptera - precis som ex kloklippning.
Citera
2009-04-21, 18:07
Medlem
ryttiputts avatar
Kan rekommendera en kam som heter Furminator, har en sådan modell small och den är grymt bra! Mycket bättre än vanliga kammar och borstar när hunden fäller och jag har knappt något hår inomhus när jag använder den en gång om dagen/varannan dag nu när det värsta har kommit loss.

Pälsen bara flyger av och den är snäll mot hunden med.
Citera
2009-04-21, 19:03
Medlem
Mattias71s avatar
Har

du testat med att byta mat? Min blandras fällde grymt mycket. Gick till vetrinären och tog ett blod prov vilket visade att han var överkänslig mot en del saker i fodret, så jag byte foder och efter 3 månader fäller han ingeting längre. Kan rekomendera att kolla upp hunden. kör med James well belovde nu. Behöver bara dammsuga 1 gång i veckan nu mot 5 innan
Citera
2009-04-21, 19:16
Medlem
Klot-Johans avatar
Vänj jycken vid dammsugaren och så kör du en repa varje dag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in