2009-04-20, 21:28
Medlem
Hej alla!
Jo, nu är det såhär.. Jag har sedan 2år tillbaka 2kattsyskon, kastrerade hanar som är innekatter.
Jag har träffat en underbar kille som bor lite på landet i hus och han har OCKSÅ 2kattsyskon på 2år, båda kastrerade-en hane och en hona. Dessa 2 går ute men sover oftast inne då och är väldigt sociala.
Killen och jag vill till sommaren flytta ihop-jag kommer till hans hus. Hur går det med alla katterna??
Tror ni att det är för många och att det blir konflikter m.m.?? Det är kanske tur i oturen att mina katter varit innekatter så de har ju inget uteliv här som de skulle sakna-detta blir ju en helt ny upplevelse för dom.
Citera
2009-04-20, 22:06
Medlem
Yuppinallens avatar
Jag jobbade under en tid för djurrskyddet i vår kommun, och under den tiden hade jag som mest 7 katter hemma i vårt hus samtidigt, våra egna och några som fick jourhem hos oss. Det gick lysande och alla gick bra tillsammans. Det kan bli lite groll till en början men det brukar gå bra så länge alla katter får chansen att skapa en egen vrå och att de inte tvingas leva instängda utan har möjlighet att komma ut.

Att alla katter dessutom är kastrerade är en stor fördel eftersom mycket av kattens revirhävdande beteende sitter i hormonerna och könsdriften. Jag tror att det går bra så länge ni låter katterna själva bekanta sig med varandra, i sin takt. Att de inte tvingas älska varandra från början eller att någon bannas om de fräser eller morrar. Låt dem bekanta sig och tillåt lite groll (kontrollerat sådant) till en början så ska ni se att det löser sig.

Se till att använda fler matskålar och vattenskålar till en början bara så slipper de känna att det blir för trångt. Använd fler ytor att mata på så slipper de sitta tryckta mot varandra. Börja redan nu att lyfta grejer mellan bostäderna som luktar som katterna på respektive ställen så får de en föraning om att det finns fler katter med i bilden. En bädd, filt pläd eller liknande som de legat på brukar vara bra.

Jag tror att det kan bli lite morr och fräs till en början men sen gaddar de nog ihop sig mot andra katter på området.
Citera
2009-04-20, 22:24
Medlem
När det blir en ny grupp, så kastas rangordningen om och alla katterna kommer tills slut att hitta sin "plats". Det kan se jobbigt ut när de fräser och jabbar mot varandra, men det går över! Med tiden kommer katterna att acceptera alla och till och med börja sova ihop eller tvätta öronen på varandra.

Katter är lite knepiga, så ge dem en chans att bearbeta förändringarna.

ps. Såg nu inlägget ovan om att du fick mycket bra råd.
Senast redigerad av timetravel 2009-04-20 kl. 22:28.
Citera
2009-04-20, 22:27
Medlem
tack för bra svar! ska ha allt i åtanke

Gärna fler åsikter från andra också!
Citera
2009-04-20, 22:47
Medlem
Vinylblommas avatar
Jag har också vana vid att tussa ihop flera olika katter, har haft olika inneboende med katter och även haft jourkatter hemma.
Har varit lika olika hur de fungerar ihop, senast hade jag mina två katter (1 hona och 1 hane båda kastrerade) med en honkatt och det var väldigt mycket bråk, jourkatten muckade gräl med mina två och det var väldigt oroligt.

Sedan hon åkte förra veckan bor det nu två stora kastrerade hankatter här i stället och det är hur lugnt som helst, märker inte att det kommit in två nya katter här.

Vi bor i en trea och ju större utrymme de har ju bättre brukar det ju gå och är det hus de kan gå ut så tror jag ju inte att det blir några problem.
Det kan bli lite fräsande ett par veckor, men det brukar lugna ner sig...

Honan som var här sist tycker inte om några andra katter och så stökigt som det var med henne har jag inte upplevt det med några andra katter.

Lite snurrigt kanske....
Citera
2009-04-20, 22:59
Medlem
Snurrens avatar
Det är bra råd från flera ovan. Ett tillägg som jag vill göra är att om man ser att katterna håller koll på varandra och bevakar de främmande katterna, så kan man behöva skilja dem åt med t ex en stängd dörr. Katter behöver ju sova mycket och att ständigt hålla koll blir jobbigt, dom behöver kunna koppla av och sova en del. Har dom svårt att äta när de andra katterna är närvarande kan maten serveras där dom får vara i fred.
Citera
2009-04-21, 17:31
Medlem
Monkeyspanks avatar
De kommer garanterat springa runt och fräsa varandra i några dagar, men det brukar gå över efter max två veckor. Var dock uppmärksam på att inte nån av katterna blir "utmobbad", det kan tyvärr hända att den först accepterade "gangar ihop" med sina nya polare och mobbar sin gamla vän. Men det är tackolov sällsynt, var bara lite vaken själv så ska du se att det går bra
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in