Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2009-04-20, 17:40
Medlem
Hej!
Ska gå en kurs i Stockholm för att lära mig snabbinduktioner nu i maj!!! Superspännande! SOV och de faller ihop (hehe). Tänkte bara höra om det är någon som vet något om snabbinduktioner? Måste man ha stora förkunskaper för att lära sig att göra dom?
Citera
2009-04-20, 20:20
Medlem
MaxDLs avatar
Det ska vara rätt lätt.
Richard Bandler är ansedd av många som världens bästa hypnotisör. Det finns mycket hypnos material med honom på nätet.
Den berömda "handshake interrupt" hypnos tekniken är skapad av honom (ej Milton Ericksson, han var förlamad i sin hand=).

Hursomhelst han är den som kan skapa snabbinduktioner helt spontant bäst i världen tydligen. Han har 100 tals olika sätt som han själv utvecklat.
Citera
2009-04-20, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hypnosfantast
Hej!
Ska gå en kurs i Stockholm för att lära mig snabbinduktioner nu i maj!!! Superspännande! SOV och de faller ihop (hehe). Tänkte bara höra om det är någon som vet något om snabbinduktioner? Måste man ha stora förkunskaper för att lära sig att göra dom?

Jag har studerat fenomenet via filmer på Youtube och det jag har kommit fram till är genom att överbelasta hjärnan med i princip oviktig information (distraktion) så kan hjärnan förmås att falla i trans.

Det som händer är att hypnotisören får en att koncentrera sig på en viss specifik detalj för att sedan med överraskningsmetoden få dig totalt ur balans rent mentalt så att du helt enkelt faller i trans.

Du har säkerligen själv upplevt nåt liknande misstänker jag; den klassiska grejjen att någon smyger upp på dig bakifrån och helt plötsligt ropar "bu" samtidigt som personen tar tag i dig rätt så hårt. Speciellt effektivt blir det om du är djupt försjunken i nåt som du syselsätter dig med. Du blir skrämd av den som helt plötsligt får dig ur koncentrationen just då.

Men rapid inductions handlar inte om skrämselteknik. Dock så är det samma mekanismer som sätts igång.
Senast redigerad av Thiesen 2009-04-20 kl. 21:17.
Citera
2009-04-20, 21:14
Medlem
MaxDLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thiesen
Jag har studerat fenomenet via filmer på Youtube och det jag har kommit fram till är genom att överbelasta hjärnan med i princip oviktig information (distraktion) så kan hjärnan förmås att falla i trans.
Det är inte oviktig information utan pacad information om du pratar om en induktion.. Överraskningsmomentet däremot talar Richard Bandler om mkt. När dem minst anar det så kommer tekniken följt av hypnotisk kommunikation..
Citera
2009-04-21, 16:13
Medlem
Så...

Jag borde klara kursen med glans då - utan förkunskaper???

Ska bli sjukt spännande - jag har alltid velat lära mig det. Det är svårt att hitta någon som lär ut snabbinduktioner!!

Tack för svaren
Citera
2009-04-27, 06:34
Medlem
Kan du berätta mer om kursen, eller kanske länka? Jag är grymt intresserad
Citera
2009-04-27, 07:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Koruptus
Kan du berätta mer om kursen, eller kanske länka? Jag är grymt intresserad

Sök på "rapid induction" på Youtube så kommer du få upp miljarder (nåja) klipp som förväntar sig att du ska betala för att få tillgång till deras material på en DVD... du får själv bilda dig en uppfattning om du tycker det verkar seriöst eller inte... hehehe
Citera
2009-04-27, 11:27
Medlem
Vad kan då detta användas till i praktiken? Lite kortfattat. Eller är det bara en spex-grej? För isåfall kanske ett "bö" bakom ryggen är lika effektivt?
Citera
2009-04-28, 00:19
Medlem
Roygbivs avatar
Hypnos tycker jag är extremt intressant i teorin. Men jag tyckr inte om vissa saker jag läst om människor visat upp sin hypnotiska förmåga bara "för att". I min mening så om man ska använda hypnos så ska man använda det i terpautiskt eller utbildande syfte. Visst, det är skithäftigt när han går fram till nån på stan och får denne att lämna över alla sina ägodelar, men vad är det egentliga syftet? Lär han ut något med det han gör. Det enda det säger mig är att jag ska ta det jävligt försiktigt ute på gatan då det kan komma fram en helt random kille, ställa några helt ofarliga frågor, och sen i nästa stund står jag där med fickorna tomma utan nån som helst aning om vad som hänt.

With great strength comes great responsibility.
Citera
2009-04-29, 16:29
Medlem
Öhhh...

Vem har sagt något om att gå ut på gatan och hålla på? Jag tycker att det är en spännande kunskap bara... Precis som jag tycker att trolleri är superkul! Man kan väl använda det för att det är intressant även för andra att få känna på hur hypnos är... Det kan väl ses som ett utbildande syfte!
Citat:
Ursprungligen postat av Roygbiv
Hypnos tycker jag är extremt intressant i teorin. Men jag tyckr inte om vissa saker jag läst om människor visat upp sin hypnotiska förmåga bara "för att". I min mening så om man ska använda hypnos så ska man använda det i terpautiskt eller utbildande syfte. Visst, det är skithäftigt när han går fram till nån på stan och får denne att lämna över alla sina ägodelar, men vad är det egentliga syftet? Lär han ut något med det han gör. Det enda det säger mig är att jag ska ta det jävligt försiktigt ute på gatan då det kan komma fram en helt random kille, ställa några helt ofarliga frågor, och sen i nästa stund står jag där med fickorna tomma utan nån som helst aning om vad som hänt.

With great strength comes great responsibility.
Citera
2009-04-29, 17:14
Medlem
maxiLs avatar
Boken "Reality is plastic" är en skitbra bok på ämnet. Killen som skrivit den är en scenhypnotisör/magiker från england. Rekommenderas!

http://www.anthonyjacquin.com/products.html
Citera
2009-04-29, 21:53
Medlem
zickans avatar
Jag jobbar bl.a. med klinisk hypnos och svarar gärna på frågor.

Snabbinduktioner är extremt effektiva, och ämnar sig generellt till väldigt logiska/analytiska människor eftersom det inte finns så mycket att haka upp sig på. Nackdelen i kliniska sammanhang är att det framstår som för bra för att vara sant och att människor förväntar sig något annat än att bli chockade ned i trans. Med klienter som kommer i terapi under längre tid, och som vant sig vid hypnos, är det givetvis en fördel att kunna använda tiden till terapi och inte hypnosinduktion.

Människor i allmänhet tror att det är svårt att falla i trans när det i själva verket är ganska enkelt. Vi söker förändrade medvetandetillstånd av en mängd olika orsaker. Att veta hur man hypnotiserar är att känna till hur människor faller i trans och utnyttja detta i kontrollerade former. Det som tar tid att lära sig är att hypnotisera alla typer av människor.

Även om snabbinduktioner är väldigt enkla till sin struktur behövs det en del träning för att bli duktig. Det finns två utmaningar som jag ser det.

1. Timing. Du måste lära dig det mikroskopiska ögonblick där suggestionen "sov" biter som bäst.

2. Fortsättningen. Med en snabbinduktion försätter du någon i djup trans på kort tid. Men personen kommer väldigt fort ur den. Därför måste du fortsätta fördjupa på rätt sätt och i rätt mängd.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in