Citat:
Ursprungligen postat av KnasMli
Hej!
Jag har ett akvarium sen nästan ett år, och sen jag flyttade har jag problem med att fiskarna har dött för mig, alla förutom de små tetrorna. Har mätt vattenvärdena med en provsticka, denna säger att PH, KH och GH värdena är höga allihop... vad är det smartaste att göra och hur kunde det bli så fel?
Har ett ~100 L akvarium med lagom växter och en extra luftpump som bubblar på...
Tack kära vänner.
Hur ser nitritvärdena ut, samt vilka värden ligger Ph och Kh på?
Om det är så illa att fiskar börjar dö tror jag att det största problemet är nitritvärdet i karet, det är det som skapar flest akuta besvär. Om det är det som är problemet så sluta mata under en vecka, gör ett 10-20% delvattenbyte varje dag och tillsätt nitrivec, gärna i lite högre doser än det som anges på flaskan. Nitrit kommer då bakteriebalansen i karet är rubbad och de goda bakterierna dött (vid flytt eller för hård städning) eller då man startat upp ett kar och de inte hunnit bildas ännu.
Vad du än gör så gör inte rent filtret och gör inte för stora vattenbyten. Nitrit gör så att fiskarna får svårare att syresätta sig genom gälarna. Det kan lindras med ektozonsalt (eller vanligt bordssalt) samt en höjning av temperaturen i karet. Om du tillsätter salt så var noga med att ha bra syrevärden i karet genom stark ytrörelse och vattencirkulation. Saltet gör att fiskarnas känsliga gälar skyddas något och att de snabbare läker och tillåter dem att åter ta upp syre i gälarna. Du kan tillsätta 1dl vanligt salt per 100L akvarievatten. Rör då ut saltet i ljummet vatten innan du tillsätter det i karet.
Vilken temperatur har du i karet?
Vilken typ av filterpump (märke, storlek)?