2003-10-22, 12:51
Medlem
xatrixs avatar
Är det bara jag som stör mig på användandet av ordet enkätundersökning. Det tycks av någon anledning ersatt ordet enkät i dagstidningar och media, eller har jag fel?
Enkäten är för mig frågan/-orna som ställs och enkätundersökningen (om det nu är ett ord som finns) är själva sammanställningen av resultatet.
Citera
2003-10-22, 17:38
Bannlyst
Ja asså...
En enkätundersökning är väl en undersökning som görs via enkäter. Jag ser inget fel i att kalla det enkätundersökning. frågorna ingår ju i en undersökning.
Vet inte om jag uppfattade ditt irritationsmoment korrekt...
Citera
2003-10-22, 18:36
Medlem
xatrixs avatar
Det är ju själva enkäten som är undersökningen. Med samma syntax så kunde man säga undersökningsundersökningen, eftersom man undersöker något m h a en undersökning.
Citera
2003-10-22, 18:38
Medlem
agitators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xatrix
Det är ju själva enkäten som är undersökningen. Med samma syntax så kunde man säga undersökningsundersökningen, eftersom man undersöker något m h a en undersökning.

Fast det är ju mer saker som ingår i undersökningen än själva enkäten, typ sammanställning av materialet, kolla ifall det finns några samband osv, så personligen tycker jag att enkätundersökning funkar.
Citera
2003-10-22, 18:57
Medlem
xatrixs avatar
Borde inte undersökning kort och gott räcka för att förklara att man ställer frågor, sätter upp samband, jämför och sammanställer resultat?
Citera
2003-10-25, 12:45
Medlem
Bleeps avatar
Tycker det låter som kanslisvenskans ganska typiska substantiviseringskomplex. Byråkrater gillar av någon anledning inte andra ordklasser än substantiv, så i stället för t.ex. enkätbaserad undersökning skriver de alltså enkätundersökning. Men det är inte lätt alla gånger... jag är själv osäker på om enkätbaserad är ett adverb eller ett adjektiv... (gissar dock på adverb)
Citera
2003-10-25, 13:36
Medlem
scratchys avatar
Enkät= standardfråga/frågor ställs till flera personer
Undersökning= att noggrant och kontrollerat granska något för att ta reda på fakta
Enkätundersökning= ett noggrant och kontrollerat användande av standardfrågor till ett flertal personer för att ta fram fakta

En enkät behöver alltså inte vara en undersökning, utan kan vara så enkelt som att man frågar 20 personer samma fråga, typ "gillar du falukorv?"

Enkätundersökning innebär att man frågar så många slumpis utvalda personer att resultatet blir representativt för den grupp man vill undersöka. Frågorna ska vara genomtänkta, och bearbetningsprocessen ska vara bestämd i förväg och ska kunna kontrolleras i efterhand.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in