Citat:
Ursprungligen postat av Klotiris
Ja om det funkar så vore det ju bra.
Från början, när katterna var små, körde vi med flytande Axilur som skulle tas tre dagar i rad tror jag det var. När de var små gick det hyfsat, men är i stort sett omöjligt nu när de är vuxna.
Sen provade vi Drontal. Det funkade inte heller. Tabletterna är jättestora, och det fungerade inte att blanda ut i maten. Två av dem bara fnös, den tredje kunde luras om man blandade ut en rå äggula med tabletten.
Men att stryka ut på kattens tass låter som om det skulle fungera, åtminstone i teorin!
Tack för råd.
Jag har använt flera mediciner som ska strykas ut på frambenen, men det brukar vara tjockare konsistens på de medlen. Att blanda med vatten låter lite som om det kan torka och ramla bort. Prova gärna, men funkar det inte föreslår jag att man blandar den krossade tabletten med vispgrädde (eller äggula).
I min senaste medicinvända med mammakatten (hon fick urinvägsinfektion efter en förlossning) så fick vi ge henne Vetrimox antibiotikapasta. Den skulle man smeta in på benen men det gick jättebra att stoppa in klicken i munnen, det verkade inte alls smaka illa.
I samband med medicinering eller "behandling (kloklippning eller bad tex) så ger jag VitaBe-vitaminer. För några veckor sedan när jag avmaskade mina katter så glömde jag ge ettåringen vitaminen. Då hoppade hon helt sonika upp på bordet där burken stod, och välte den för att säga "här matte är tabletterna som du glömde ge mig".
Den burken är också ovärdlig när man vill att katterna ska komma till en. Både i lägenheten och på landet - särskilt på landet - när dom är utom synhåll. Lite rassel med burken i samband med att vi ropar på dem så kommer de som ett skott, MYCKET praktiskt.