2009-04-20, 09:04
Medlem
Hur vet man att katter har mask? Vilka är symptomen?
Vi har tre katter som är utekatter på somrarna, och jag vet att man under sådana förhållanden ska avmaska dem.
Det har dock skett enbart vid ett par tillfällen (det är flera år sedan nu) eftersom det är så otroligt svårt att få dem att äta maskmedlet.
Men de verkar må bra och vi märker inget "konstigt".
Tacksam om någon kattklok kan svara.
Citera
2009-04-20, 11:16
Medlem
Davemeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klotiris
Hur vet man att katter har mask? Vilka är symptomen?
Vi har tre katter som är utekatter på somrarna, och jag vet att man under sådana förhållanden ska avmaska dem.
Det har dock skett enbart vid ett par tillfällen (det är flera år sedan nu) eftersom det är så otroligt svårt att få dem att äta maskmedlet.
Men de verkar må bra och vi märker inget "konstigt".
Tacksam om någon kattklok kan svara.

Vi har också utekatter skillnaden är att dem är ute året runt, så jag har lite egen erfarenhet. Ett säkert symptom är att katterna blir magrare, trots att du ger dem bra med mat. Annars kan du pröva att titta i avföringen. Där kan man ibland se maskarna eftersom att dem har följt med "hela vägen".

För att få katterna att äta maskmedlet så kan du pröva att blanda i medlet i deras mat, då märker dem det sällan. Annars kan du pröva att kleta maskmedel blandat med kattmat på deras tassar. På så sätt får katterna i maten efetersom att dem är så renliga så att dem måste slicka i sig det..
Lycka till
Citera
2009-04-20, 12:03
Medlem
Snurrens avatar
Om det är helt omöjligt att få i dem maskmedel så kan du låta veterinären ge dem en spruta. Det kostar ju mer men man kan passa på när det ändå är dags med t ex vaccination. När det gäller axilur så är ju tabletterna groteskt stora, det känns som om det är risk att katten kvävs men mina katter tar dom ändå, dom vet att dom får vitamingodis efteråt.
Citera
2009-04-20, 13:28
Medlem
Eliza CTs avatar
Dela tabletterna i små bitar och stoppa in i deras favoritmat! Här har räkor el. leverpastej alltid funkat. Eller ordna med en spruta.
Spolmask kan visa sej genom att katten ulkar och hostar - får upp slem och ofta någon mask på det sättet. Katten kan magra men har ofta en hängmage om den har mask.
Mvh
Citera
2009-04-20, 14:55
Medlem
bessies avatar
det finns ett bra maskmedel som heter Profender, det är liten tub som man klämmer ut i nacken på katten. måste beställas från en veterinär.finns i två styrkor , upp till 5kg och från 5kg till 8kg. har använt medlet i flera år ,funkar helt perfekt.nu slipper jag bli biten av katterna för jag var inte bra på att stoppa tabletten i halsen.
Citera
2009-04-20, 15:57
Medlem
nittrass avatar
Jag har använt Flubenol till min katt, en sorts pasta som man sprutar i munnen, eller blandar i maten. Fungerar jättebra!
Citera
2009-04-20, 18:50
Medlem
bluespot13s avatar
Vi köper i små tablettform som vi sen tvångsmatar katterna med 3ggr om året. Låter mer grymt än det är. tabletterna är så små att det tar ca 2 sek att få i dom.
Citera
2009-04-20, 21:16
Medlem
Avva66s avatar
Blanda ut tabletten i vatten, och stryk på kattens tass.
Hur äckligt katten tycker det är så slickar den upp det.
Citera
2009-04-21, 08:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avva66
Blanda ut tabletten i vatten, och stryk på kattens tass.
Hur äckligt katten tycker det är så slickar den upp det.
Ja om det funkar så vore det ju bra.
Från början, när katterna var små, körde vi med flytande Axilur som skulle tas tre dagar i rad tror jag det var. När de var små gick det hyfsat, men är i stort sett omöjligt nu när de är vuxna.
Sen provade vi Drontal. Det funkade inte heller. Tabletterna är jättestora, och det fungerade inte att blanda ut i maten. Två av dem bara fnös, den tredje kunde luras om man blandade ut en rå äggula med tabletten.
Men att stryka ut på kattens tass låter som om det skulle fungera, åtminstone i teorin!
Tack för råd.
Citera
2009-04-21, 10:43
Medlem
Snurrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klotiris
Ja om det funkar så vore det ju bra.
Från början, när katterna var små, körde vi med flytande Axilur som skulle tas tre dagar i rad tror jag det var. När de var små gick det hyfsat, men är i stort sett omöjligt nu när de är vuxna.
Sen provade vi Drontal. Det funkade inte heller. Tabletterna är jättestora, och det fungerade inte att blanda ut i maten. Två av dem bara fnös, den tredje kunde luras om man blandade ut en rå äggula med tabletten.
Men att stryka ut på kattens tass låter som om det skulle fungera, åtminstone i teorin!
Tack för råd.

Jag har använt flera mediciner som ska strykas ut på frambenen, men det brukar vara tjockare konsistens på de medlen. Att blanda med vatten låter lite som om det kan torka och ramla bort. Prova gärna, men funkar det inte föreslår jag att man blandar den krossade tabletten med vispgrädde (eller äggula).

I min senaste medicinvända med mammakatten (hon fick urinvägsinfektion efter en förlossning) så fick vi ge henne Vetrimox antibiotikapasta. Den skulle man smeta in på benen men det gick jättebra att stoppa in klicken i munnen, det verkade inte alls smaka illa.

I samband med medicinering eller "behandling (kloklippning eller bad tex) så ger jag VitaBe-vitaminer. För några veckor sedan när jag avmaskade mina katter så glömde jag ge ettåringen vitaminen. Då hoppade hon helt sonika upp på bordet där burken stod, och välte den för att säga "här matte är tabletterna som du glömde ge mig".

Den burken är också ovärdlig när man vill att katterna ska komma till en. Både i lägenheten och på landet - särskilt på landet - när dom är utom synhåll. Lite rassel med burken i samband med att vi ropar på dem så kommer de som ett skott, MYCKET praktiskt.
Senast redigerad av Snurren 2009-04-21 kl. 10:45.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in