2009-04-19, 20:48
Medlem
Jag och flickvännen kom precis hem från en vecka i Spanien, och som vi alla vet ligger ju Spanien inom EU, men det tänkte inte vi på, när vi satt på planet påväg ner dit, så vi tänkte att vi beställer massa cigareter till hemresan, och det gjorde vi, men sen när vi lämnat in lappen så kommer jag på att Spanien ligger ju fan inom EU, och då borde vi inte få handla Skattefritt? så vi trodde inte att vi skulle få några ciggaretter, men så i fredags på planet hem så fick vi cigaretter ändå.... Jättekonstigt tycker jag!
Är det någon som vet hur det ligger till egentligen?
Citera
2009-04-19, 20:52
Medlem
kultingens avatar
Skatten betalar du i EU-landet, det är tullfritt. Du får max ta in 200 cigaretter i Sverige.
Citera
2009-04-19, 20:56
Medlem
troligens avatar
Tobak
För tobak är begränsningarna uppdelade i en lägre och en högre gräns. Det är upp till varje medlemsland att välja vilken gräns det ska ha.

200 cigaretter eller 40 cigaretter eller
100 cigariller eller 20 cigariller eller
50 cigarrer eller 10 cigarrer eller
250 gram röktobak eller 50 gram röktobak eller
en kombination av de olika tobaksprodukterna. "
Citera
2009-04-19, 21:18
Medlem
Jag förstår fortfarande inte riktigt!
Det stog ju faktiskt i deras katalog också att man bara fick handla tobak om man reste utanför EU
Citera
2009-04-19, 21:47
Medlem
Ja, till taxfree pris annars innan EU är det vanligt pris. Så är det iaf i alla flygplans taxfree shopps
Citera
2009-04-19, 23:46
Medlem
jokers avatar
Kolla på ciggen så ser du nog att det är ett skattemärke på paketen. Alltså inte tax-free.
Citera
2009-04-20, 00:27
Medlem
Vi fick ändå köpa dom till taxfree priser, 2 limpor för 240 kronor.
Citera
2009-04-20, 19:43
Medlem
jokers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jockesmocke
Vi fick ändå köpa dom till taxfree priser, 2 limpor för 240 kronor.

Var det möjligen så att ni var på Kanarieöarna? Isåfall är det fullt logiskt, Kanarieöarna har precis som Åland ett undantag från EU:s skatteunion.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in