2009-04-19, 13:50
Medlem
raugers avatar
Hej

För någon vecka sedan trillade katten ut genom fönstret och fick bekanta sig med utemiljön för första gången på egen hand. Efter en del slagsmål och annonsering hittades han hem (genom djurens vänner) men han beter sig inte som han ska just nu. Han har ju magrat en del och har vägrat att äta/dricka/leka och rör knappt på sig sen han kom hem. Han spinner dock fortfarande som aldrig förr... vad kan detta bero på?
Citera
2009-04-19, 14:00
Medlem
Kioskars avatar
Hur länge var han borta?
Citera
2009-04-19, 14:04
Medlem
-Jamaica-s avatar
Han kanske gillade att vara ute? Annars kan han ha blivit sjuk, har du varit hos vet med honom?
Citera
2009-04-19, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rauger
Han har ju magrat en del och har vägrat att äta/dricka/leka och rör knappt på sig sen han kom hem. Han spinner dock fortfarande som aldrig förr... vad kan detta bero på?

Du kanske redan känner till det, men att katten spinner behöver inte betyda att den mår bra, trivs och liknande som man brukar sätta i samband med beteendet. Spinnandet används även av sjukda och/eller skadade katter men signaler i detta sammanhang att katten upplever obehag och är oförmögen att tillfredsställa sina behov - ett rop på hjälp om man så vill. Det trägna spinnandet i kombination med brist på aptit och allmänt nedsatt allmäntillstånd tycker jag låter som goda skäl att ta katten till en veterinär...
Citera
2009-04-19, 16:00
Medlem
Tjohildas avatar
Ja du borde åka till veterinären. Han kan ha fått en infektion. Har du tur är det bara psykstress och/eller mask i magen, men han kan behöva annan medicin.
Citera
2009-04-19, 16:07
Medlem
Eliza CTs avatar
Jag håller med ovanstående. Du bör ta den till veterinär för kontroll. Att han inte äter och dricker efter detta äventyr låter inte bra alls.

Hur högt föll han?
Hur länge var han borta?

Har ni känt över honom helt om han har ont på något ställe?
Ett fall kan bl.a. spräcka gommen på katten - vilket gör det svårt att få i sej med o. dryck.
Åt han hos djurens Vänner? Han borde väl vara väldigt hungrig vid det här laget.
I vilket fall som helst behöver han troligen vätska som veterinär sätter under skinnet i nacken och ryggen.
Så ett veterinärbesök snarast.
Lycka till!
Citera
2009-04-20, 00:12
Medlem
Snurrens avatar
Instämmer i alla råd ovan, katten behöver en rejäl undersökning. Grannens katt klättrade över nätet på balkongen 5 trappor upp och ramlade ner på marken, det blev djursjukhuset direkt med röntgen och noggrann undersökning. Hon klarade dock fallet bra, men jag är glad att hennes ägare tog incidenten på allvar.

Jag vill också veta hur högt din katt föll och hur länge han var borta.
Citera
2009-04-20, 00:55
Medlem
raugers avatar
Hej

Han var borta i 10 dagar och fallet var på ca 4 meter. Jag vet inte om han åt hos djurens vänner men de anmärkte inget vilket är väldigt konstigt.

Jag tittade till honom nu och uppmärksammade ganska kraftiga svullnader och blödningar i tandköttet. Till och med gulnat på vissa ställen

Jag kommer kontakta vetrinär imorgon. Har inte ens försäkring.. detta kan kosta en bra slant eller?
Citera
2009-04-20, 02:21
Medlem
Snurrens avatar
Vi får ju hoppas på att han inte behöver läggas in, DET kostar stora pengar. Alla ni som har hund eller katt: tag lärdom och försäkra era djur. Tar man det på månadsöverföring så blir beloppet inte så kännbart. Håll oss uppdaterade.

4 meter låter inte så alarmerande, men katten kanske inte hann räta ut kroppen i fallet, så huvudet kanske tog smällen.
Citera
2009-04-20, 08:08
Medlem
nynaeves avatar
Ett tips är att ringa runt till lite olika veterinärer och kolla vad det kostar att ta in din katt. Det kan skilja sig sjukt mycket. Blå Stjärnan brukar exempelvis vara väldigt dyrt (med min degu, kostade undersökning+operation och mediciner lika på kliniken jag valde, som det hade gjort för att bara tagit in honom på BS).

Jag går till Johan Glimåker på kattkliniken (http://www.kattkliniken.se/), och tycker att det känns som att det är relativt bra priser där, dessutom är han duktig. Annars var smådjurskliniken (http://www.smadjurskliniken.se/) den billigaste när jag behövde åka in med min degu, har vart där med katterna också, och de är trevliga, har dock ingen koll på vad det kostar.

Håller tummarna för att det går bra hos veterinären för er, och att det inte blir en allt för dyr historia...
Citera
2009-04-20, 11:13
Medlem
raugers avatar
Igår: http://img11.imageshack.us/img11/9953/dsc00313i.jpg
Idag: http://img11.imageshack.us/img11/3217/dsc00317omc.jpg

Är detta något som kommer läka av sig självt? Upplevde en mycket piggare katt idag, börjat tvätta sig och äta..
Citera
2009-04-20, 13:46
Medlem
Eliza CTs avatar
Jag kan bara säga för mej själv: jag hade gått till veterinär. Han har ju en jättesvullnad på ena bilden och ser ut som sönderslagna tänder på den andra.
Blir bitar av tänder kvar så kan dessa inflammeras och det blir större operationer senare. (en nytagen försäkring fungerar inte om skadan skett före)
Jag vågar mej också på att säga att katten inte har ätit eller druckit sedan det hände. Måste gjort hemskt ont. Och då behöver veterinären ge vätska under huden i nacken och ryggskinnet.
Detta är den vanligaste skadan vid fall från ca 4 våningar. Den svåraste är att urinblåsan kan spricka.
Så snälla TS! Se till att få upp nät för balkongen! Det står t.o.m. i lag numera om man bor mer än en våning upp.

POSITIVT - din katt verkar ändå i rätt bra form att den börjar tvätta sej och äta.
Ett tips som Snurren kommit med är att ha ett kontokort som endast användes vid akuta fall med katterna. Ett perfekt tips!
Och ta försäkring auto på konto varje månad så blir det inte så kännbart dyrt!
Lycka till!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in