2009-04-19, 11:48
Medlem
kompjuters avatar
Måste ju prova göra egna wraps med massa gott i.

Det här tänkte jag prova i morgon.

*Stora tortillabröd
*Sotarrökt skinka (tror den har kraftigast röksmak)?
*Riven ost (osäker på vilken)
*Isbergssallad
*Gurka
*Tomat
*Lök
*Majs
*Skagenröra

Strimla fint så man kan pressa i så mycket det går.

Finns ju så mycket att välja mellan men det ska ju gå att wrappa den också
Kan man köpa sånt där vaxpapper som de slår in mat i, typ subway?

Kanske kan byta ut skagenröran mot nån god sås/dressing men gillar inte de man köper.
Nån som kan tipsa om en simpel sås på Creme Fraiche eller liknande som skulle passa bra till ovanstående?
Citera
2009-04-19, 11:50
Medlem
brajzillas avatar
gräddfil
JÄVLIGT stark tacosås
Citera
2009-04-19, 12:41
Medlem
Talltitas avatar
Blanda dippkryddmix i creme fraichen, gärna vitlök eller peppar. Enkelt och gott till wraps av alla slag.

Eller så gör du en egen örtsås :

2½ dl cream cheese
1½ dl naturell yoghurt eller crème fraiche
1 msk finhackad färsk persilja
1 msk finhackad färsk timjan
2 st finhackade salladslökar
pressad vitlök
Citera
2009-04-19, 13:04
Medlem
bearnaisesås och kyckling och ost
Citera
2009-04-20, 06:29
Bannlyst
Som någon annan sa så är gräddfil nästan ett måste till wraps! Annars brukar det bli för torrt, om man nu inte använder någon annan sås.
Citera
2009-04-20, 06:55
Medlem
youzers avatar
Grillad kyckling
Isbergsallad
Gurka
Tomat
Lök
Majs
Vitlöksås eller någon dressing

Jag använde liba bröd och värmde dom snabbt i micron.
Citera
2009-04-20, 11:11
Medlem
kompjuters avatar
Tack för tipsen, ska köra på gräddfil och blanda ner lite kryddor.
Hittade ett enkelt recept här, det ska provas.

http://www.recepten.se/recept/graeddfilssaas.html
Citera
2009-04-20, 12:42
Medlem
youzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kompjuter
Tack för tipsen, ska köra på gräddfil och blanda ner lite kryddor.
Hittade ett enkelt recept här, det ska provas.

http://www.recepten.se/recept/graeddfilssaas.html

Tack själv, funderar på köra de receptet nästa gång jag gör wraps. Dock hade jag nog tagit en skvätt chillisås också.
Citera
2009-04-20, 17:32
Medlem
kompjuters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av youzer
Tack själv, funderar på köra de receptet nästa gång jag gör wraps. Dock hade jag nog tagit en skvätt chillisås också.

Mmm.....känns som man kan göra den mer spicy. Lite drag vill man ju ha
Citera
2012-05-07, 09:55
Medlem
Skyrocketins avatar
Vill gärna dra liv i denna tråd igen, då jag är inne på samma spår som TS. Mitt mål är dock att finna så många variationer av denna mat som möjligt, samt göra den så billig och hälsosam som möjligt. Med hälsosam menar jag fettsnål.

Basprodukterna för wraps:
*Stora tortillabröd (kan man göra dessa själv, var hittar man de billigaste?)
*Såsbas, Kvarg, yoghurt eller keso (alt. gräddfil eller creme fraiche)
*En proteinkälla, helst kyckling, lax eller annan fisk.
*Kryddor (curry, citronpeppar alt. svartpeppar + citronsyra, testa er fram).
*Övriga utfyllnadsprodukter, kaviar, ägg, lök av olika slag, tomat, citron.

Sådant som höjer smaken men kan vara dyrt.
*Ingredienser för att göra egen salsa.
*Ingredienser för att göra egen guacamole
*Olika typer av sallad, ruccola, spenatblad.
*Dijonsenap i laxwrapsen är god.
*Kapris till båda wrapsen funkar.
*Tabasco-sås.
*Bacon passar till allt.
*Soltorkad tomat (främst till kycklingwraps)

Laxwraps
Stek lax till önskad konsistens, under stekningen tillsätter ni tomat och lök. Finfördela laxen i mindre bitar. krydda med peppar och salt.
Blanda till en sås. Önskad såsbas, citronpeppar (eller svartpeppar+citronsyra). Finhacka rödlök och rör ned i såsen. Blanda om önskat ned kaviar i såsen. Koka ett ägg och dela i skivor. Riv ned lite citronskal och pressa ned dess saft i såsen om ni behöver mer syrlighet.

Servering: Lägg allt i ett tortillabröd. Droppa över lite rapsolja. Klart

Kycklingwraps
Dela kycklingfiléer i cm tjocka skivor och stek i rapsolja till önskad konsistens. Under stekningen tillsätter ni hackad paprika, tomat, curry. Salta och peppra. Låt stå.
Blanda till en sås. Såsbas, tabasco, curry, chiliflakes/paprikapulver, citronsaft eller citronpeppar (alt. svartpeppar+citronsyra).
Om man vill slänger man bacon i en panna tills det är knaperstekt, låter droppa av i hushållspapper och kör ned i såsen.

Servering: Lägg allt i ett tortillabröd. Droppa över lite rapsolja. Klart

Hemgjord pizzasallad
Strimla ett vitkålshuvud med osthyvel eller kniv (kniv är mycket enklare).
Lägg den strimlade vitkålen i en stor kastrull, täck med vatten och låt koka upp. Låt det stå tills det fått ungefär den konsistens ni önskar. Häll av vitkålen i ett durkslag, koka upp nytt vatten (med vattenkokare t.ex.) och skölj detta över vikålen. Lägg vitkålen i en stor bunke som ni inte kommer behöva på 2 veckor. Tillsätt olja efter smak, vitvinsvinäger och en kork ättikssprit (den som man oftast späder ut). Häll på lite vatten om det ser torrt ut. Salta och peppra och låt stå. Efter ett dygn är den färdigmarinerad.

Övriga tankar: Finns det någon som har tips på hur man kan få det billigare? Jag har inga fasta recept utan testar mig fram och det blir oftast bra ändå.
Senast redigerad av Skyrocketin 2012-05-07 kl. 10:38.
Citera
2012-05-07, 11:42
Medlem
Skyrocketins avatar
Har precis gjort klart mina egna tortillas. Fan vad jobbigt det var att kavla ut dem. Följde detta recept:

Vetetortillas, ca 12 st
6 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
0,5 tsk salt
2 dl kallt vatten
2 msk rapsolja
Blanda mjöl, bakpulver och salt i en bunke eller matberedare.
Tillsätt vatten och olja samt blanda ihop till en deg.
Dela degen i tolv bitar och forma till bullar. Platta ut bullarna och kavla dem till tunna tortillas ca 15-20 cm i diameter.
Sätt på en eller flera stekpannor. När de är varma (lite över medelvärme) så gräddar du varje vetetortilla en minut på varje sida. Låt dem svalna mellan en eller två kökshanddukar.

Jag hade dock inget bakpulver så jag skippade detta. Kan det ha bidragit till att de blev så svåra att kavla ut? Det blev sju tortillas eftersom den första jag gjorde (på en degklump) blev så liten, så jag gjorde bröden på två degklumpar istället.

Det skulle uppskattas med fler enkla och snabba rips på tortillas, gärna med egen erfarenhet av receptet så ni vet att de blir enkla att kavla.

Har precis käkat en Laxwrap. Det var riktigt gott. Jag stekte helt enkelt 100 g regnsbågslaxfilé i rapsolja, tog en halv burk kvarg som jag hade kvar (Lidl's 500 g) blandade i en matsked rapsolja i kvargen, en tesked örtsalt, en tesked oregano, en tsk basilika, en halv tsk spiskummin, en tsk japansk soja och en matsked kapris (inlagda, små). Sen rör man ihop såsen, mosar sönder laxen i stekpannan. Lägg ut ett tortillabröd på en tallrik, på med den mosade laxen och täck laxen med såsen. Alternativt, kör i laxen i kvarpaketet och rör ihop till en smet. Det viktiga är att laxen hålls fast av såsen så att även om tortillan går sönder (vilket den inte gjorde!) så hålls allt kvar.

Det var riktigt gott, jag är väldigt mätt och det är dessutom nyttig mat! Rekommenderas!
Senast redigerad av Skyrocketin 2012-05-07 kl. 12:06.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in