2009-04-18, 23:59
Medlem
bbiittcchhs avatar
som rubriken lyder undrar jag varför man får AT för.

jag har inte så mycket erfarenhet om amfetamin så det kan jag inte yttra mig om mkt men metylfenidat (ritalin och concerta) har jag mkt erfarenhet av.
och när det gäller metylfenidat får jag avtändning bara efter en enda dos, behöver inte varit uppe länge eller så.. varför blir det så?
blir det så av tjack också eller måste man ha varit vaken ett tag på det för att få AT?
Citera
2009-04-19, 00:01
Medlem
Shamwaris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bbiittcchh

jag har inte så mycket erfarenhet om amfetamin så det kan jag inte yttra mig om mkt men metylfenidat (ritalin och concerta) har jag mkt erfarenhet av.
och när det gäller metylfenidat får jag avtändning bara efter en enda dos, behöver inte varit uppe länge eller så.. varför blir det så?
blir det så av tjack också eller måste man ha varit vaken ett tag på det för att få AT?
Väldigt enkelt svar; Dom aktiva substanserna är på väg ur systemet
Citera
2009-04-19, 00:05
Medlem
bbiittcchhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shamwari
Väldigt enkelt svar; Dom aktiva substanserna är på väg ur systemet

okej, jag tänkte lite mer specifikt men jag gissar att det är tex. så att det välbefinnande man har är skönt och kroppen vill inte bli av med det ungefär? sen finns väl många fler "triggers" till AT.

men vet någon exakt varför man får det för då? ämnena är på väg ut, kan dem inte bara få åka ut då? varför får man ångest,deppresion,illamående osv. för? protesterar kroppen för att den vill ha tillbaka känslan under ruset?
Citera
2009-04-19, 00:16
Medlem
Citat:

jag har inte så mycket erfarenhet om amfetamin så det kan jag inte yttra mig

Du glömde skriva att tråden handlar om just amfetamin.
Citera
2009-04-19, 00:31
Medlem
Argones avatar
Citat:
okej, jag tänkte lite mer specifikt men jag gissar att det är tex. så att det välbefinnande man har är skönt och kroppen vill inte bli av med det ungefär? sen finns väl många fler "triggers" till AT.

men vet någon exakt varför man får det för då? ämnena är på väg ut, kan dem inte bara få åka ut då? varför får man ångest,deppresion,illamående osv. för? protesterar kroppen för att den vill ha tillbaka känslan under ruset?

Har ingen som helst erfarenhet inom ämnet men det lär ju vara ungefär som vid en bakfylla? Kroppen har fullt upp med att få ur ''giftet'' ur kroppen vilket får dig att må skit typ?
Citera
2009-04-19, 00:45
Medlem
bbiittcchhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Argone
Har ingen som helst erfarenhet inom ämnet men det lär ju vara ungefär som vid en bakfylla? Kroppen har fullt upp med att få ur ''giftet'' ur kroppen vilket får dig att må skit typ?
ligger nog lite i det.. vid missbruk av läkemedel förstärks ju biverkningarna också så ångest och sånt är ju inte konstigt att det inträffar.

Mr.Dee: ja det har du rätt i, ber hemskt mkt om ursäkt. tänkte inte på det, tack för du sa det.
Citera
2009-04-19, 00:46
Medlem
Citat:
Mr.Dee: ja det har du rätt i, ber hemskt mkt om ursäkt. tänkte inte på det, tack för du sa det.

jag känner av lite sarkasm.
Citera
2009-04-19, 00:49
Medlem
Pr1nc3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Argone

Jag är heller ingen biokemist men man kan väl anta att vid t ex AT från centralstimulanta som affe har receptorerna för de viktiga signalsubstanser som frigörs blivit så extremt överexponerade och kroppen så "mättad" att det istället blir ett underskott av dessa från den normala nivån. Man mår skit helt enkelt.

Vidare bryts även droger/gifter ner till andra ämnen som i sig är mer eller mindre giftiga vilket får oss att må skit ända tills ämnena i kroppen är i balans igen, dvs när AT/baksmällan avtar.
Citera
2009-04-19, 03:47
Medlem
bbiittcchhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pr1nc3
Jag är heller ingen biokemist men man kan väl anta att vid t ex AT från centralstimulanta som affe har receptorerna för de viktiga signalsubstanser som frigörs blivit så extremt överexponerade och kroppen så "mättad" att det istället blir ett underskott av dessa från den normala nivån. Man mår skit helt enkelt.

Vidare bryts även droger/gifter ner till andra ämnen som i sig är mer eller mindre giftiga vilket får oss att må skit ända tills ämnena i kroppen är i balans igen, dvs när AT/baksmällan avtar.
det kan nog stämma! låter logiskt..
Citera
2009-04-19, 08:13
Medlem
Mjaus avatar
Det är rätt logiskt egentligen. Eftersom Amfetamin är en centralstimulant så kommer din kropp att arbeta på högvarv medan du är påverkad.
Detta betyder att när ruset försvinner, så är det du forfarande kan känna av är hur din kropp försöker vila upp sig, och kompensera för att du gått på högvarv ett antal timmar.

Se det som att springa ett maratonlopp, du tar ut dina krafter efter att ha sprungit och behöver vila upp dom.
Så är det på amfetamin också, men du har rätt dåligt med glada stimulanser i hjärnan vilket skapar ett psykologiskt bakrus också.
Citera
2009-04-19, 08:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mjau
Det är rätt logiskt egentligen. Eftersom Amfetamin är en centralstimulant så kommer din kropp att arbeta på högvarv medan du är påverkad.
Detta betyder att när ruset försvinner, så är det du forfarande kan känna av är hur din kropp försöker vila upp sig, och kompensera för att du gått på högvarv ett antal timmar.

Se det som att springa ett maratonlopp, du tar ut dina krafter efter att ha sprungit och behöver vila upp dom.
Så är det på amfetamin också, men du har rätt dåligt med glada stimulanser i hjärnan vilket skapar ett psykologiskt bakrus också.

bra svarat.
hade liknande formuleringar i huvve..
som sagt så går du ju loss på 'lånad' energi och tvingar din kropp att massproducera dopamin och de kan förklara ångesten, men illamåendet kommer i 9/10 fall av vätskebrist, sen är det ett av kroppens sätt att säga till dig att ligga i sängen e bra, samma som när man e sjuk typ..
men nu tycker ja jag att du kan göra om det till nått positivt å humpa gumman i ett gäng timmar alt. testa gränser för din internetuppkoppling på diverse sajter som handhåller filmer på motsatta könet i ett mer avklätt tillstånd.
när ja ändå e inne på det ämnet så måste ja ju säga att det är nått stört över det hela att sitta å svettas me ett gäng grabbar å snacka smörja i några timmar/dar å för sen gå hem å smiska kobran, för att hänga med polare brukar ju va lixom nått åh åh åh så upphetsande
Citera
2009-04-19, 17:14
Medlem
Soluss avatar
Centralstimulantia frisätter i de flesta fall serotonin, dopamin och noradrenalin, dvs, hjärnans signalsubstanser/"belöningsämnen".

Dessa frisätts naturligt men i betydligt mindre mängd. När man sedan petar i sig ämnen som frisätter så otroligt mycket av dem märker hjärnan att den inte behöver göra det själv, vilket resulterar i att den slutar frisätta dem av sig självt.

Detta börjar inte hjärnan med igen direkt då amfetaminet eller vad man nu petat i sig försvinner ur kroppen, utan det dröjer ett tag. Under den tiden frisätts alltså inga eller mycket lite "belöningsämnen" och man känner sig nedstämd, värdelös, har ångest osv...

Ju längre man är igång på substansen man valt, desto värre blir det naturligtvis.

Detta tror jag är den största anledningen till att man får AT.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in