Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-06-30, 20:04
  #73
Medlem
mrcuuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av O.rly?
Man brukar ju säga att man ska åka mellan 18 och 25knop, går givetvis att åka lite saktare också om man nu föredrar det. Men så länge båten kommer upp i 18knop, eller mer, spelar det ingen roll hur stark den är. Att ha en båt med 80hk+ brukar vara bra då båten brukar gå stabilare i vattnet än vad den gör med en mindre båt, vilket gör det mycket lättare för personen som kör båten.

För att du ska komma högre så gäller det att du skaffar dig en båt med ett torn på. Om du sedan vill ha större våg kan du slänga i några sandsäckar(eller något annat tungt) längst bak i båten så att båten går djupare vilket resulterar i högre vågor, som i sin tur leder till att du kommer högre upp i luften.

Tackar för svaret, ska testa det med sandsäckarna för att få lite högre vågor, kan inte snurra mer än en 360 med dom här skit vågorna jag får nu
Citera
2011-06-30, 21:01
  #74
Medlem
O.rly?s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrcuul
Tackar för svaret, ska testa det med sandsäckarna för att få lite högre vågor, kan inte snurra mer än en 360 med dom här skit vågorna jag får nu

Haha, brukar vara kul till en början. Sen när man gjort allt man klarar av på vågen man får ut av båten så blir man sjukt frustrerad över att man har för dåliga grejer(eller att man själv är för bra för grejerna, om man föredrar).

Vad har du för båt just nu?
Citera
2011-08-08, 13:58
  #75
Medlem
Tjena, tänkte höra lite vad ni åker i för hastighet, själv brukar jag ligga i ca 14-15 knop men börjar fundera om det är för sakta? Får nämligen väldigt dålig pop trots ganska skapliga vågor, har nog en för lång lina,ska införskaffa mig en som går att korta, kan det med hjälpa tro?
Citera
2011-08-08, 18:01
  #76
Medlem
K0K0K0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jaervshjofakse
Tjena, tänkte höra lite vad ni åker i för hastighet, själv brukar jag ligga i ca 14-15 knop men börjar fundera om det är för sakta? Får nämligen väldigt dålig pop trots ganska skapliga vågor, har nog en för lång lina,ska införskaffa mig en som går att korta, kan det med hjälpa tro?

Åker i 29 km/h. Vet inte vad det är i knop, men den hastigheten känns bäst för mig.

korta linan kan du göra om du inte gör wake2wake, vet inte om linans längd påverkar höjden i hoppen. Dock kan du ju köpa en styv lina som de flesta proffs åker med om du inte gör det redan.
Citera
2011-08-10, 13:51
  #77
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av K0K0K0
Åker i 29 km/h. Vet inte vad det är i knop, men den hastigheten känns bäst för mig.

korta linan kan du göra om du inte gör wake2wake, vet inte om linans längd påverkar höjden i hoppen. Dock kan du ju köpa en styv lina som de flesta proffs åker med om du inte gör det redan.

Det är ungefär samma hastighet som mig tror jag. 1knop=1,8km/h om jag inte minns fel
Jo jag köpte en ny lina som gick att korta, ingen styv dock, vad kan en styv ge för fördelar?
Ska ut o pröva så fort det blir bättre väder och se om jag kan fixa wake2wake
Citera
2011-08-23, 18:33
  #78
Medlem
hej!

Det är så att jag är så sugen på att köpa en ny wakeboard, har haft min gamla i 5 säsonger så det känns dags att förnya sig lite, vad kör ni på? Vet inte riktigt vad jag ska köpa.
Kanske ska tillägga att jag väger ca 110 kg så den bör ju vara rätt lång 143 cm ( vet inte om det finns längre )
Kör efter en nimbus 22 dc som ger en rätt bra våg plus så har polaren köpt en ny "riktig" wakeboard båt så här i slutet av säsongen kommer ju självklart köra mycket bakom den framöver.
Kan i dagslägen som max göra 540 så jag är väl skaplig på att åka.

Vore bara kul att höra vad ni rekomenderar för bräda, bindningar har jag ett par Byerly som jag är väldigt nöjd med. Dom sitter som en klockrent på min fot, kan ha dom hela dagen utan att få det minsta ont.

Vore tacksam för svar

Mvh
Hulken
Citera
2012-03-22, 10:07
  #79
Medlem
K0K0K0s avatar
Någon som vet när isen släpper i fagersta/arlanda parken? Skulle varit kul att prova på någon wakepark så snart som möjligt
Citera
2012-05-06, 19:23
  #80
Medlem
finns det nån wakeboard skola i Sverige?
Citera
2012-05-06, 21:36
  #81
Medlem
Tankishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gymguden
finns det nån wakeboard skola i Sverige?

+1 på den! Hade varit grymt att ha möjligheten att lära sig
Citera
2012-05-07, 16:00
  #82
Medlem
Vitbalanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jaervshjofakse
Det är ungefär samma hastighet som mig tror jag. 1knop=1,8km/h om jag inte minns fel
Jo jag köpte en ny lina som gick att korta, ingen styv dock, vad kan en styv ge för fördelar?
Ska ut o pröva så fort det blir bättre väder och se om jag kan fixa wake2wake

En styv lina ger mer svar när du åker om du förstår hur jag menar. Med en vanlig lina så sviktar den litegrann och då blir det lite mjukare åkning. Endel föredrar ju mjuka linor så man får känna hur det känns med de olika

Vad åker du bakom för båt?
Citera
2012-05-07, 16:09
  #83
Medlem
Vitbalanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gymguden
finns det nån wakeboard skola i Sverige?

Citat:
Ursprungligen postat av Tankish
+1 på den! Hade varit grymt att ha möjligheten att lära sig

Det finns ju ett wakeboardgymnasium i Fagersta. Men det var kanske inte ett sånt ni menade.

Finns ju 2 st wakeparker i Sverige, vad jag vet, som säkert hjälper en.
http://www.fagerstacablepark.se/
http://www.thecablepark.se/se/
Ska själv boka in nån vecka i sommar för att få prova på någon av parkerna, har bara åkt efter båt tidigare
Annars finns ju den lokala vattenskidklubben. Är alltid folk som är hjälpsamma och kan instruera, de blir bara glad när det kommer nytt folk

Otroligt lätt sport att börja med, dock svår att bemästra hehe
Citera
2012-06-18, 00:43
  #84
Medlem
SuZp3cTs avatar
Kom igen nu, säsongen är ju igång!

Åker efter en Buster XL - 100hk med båge. Men vågorna är fortfarande inte tillräckligt höga för att kunna leka runt lite i luften. Har experimenterat lite med fart och tilta motorn men ännu ingen förbättring... Är det ända sättet att slänga i massa sandsäckar för att få lite mer svall?

Fler åkare i Stockholms skärgård? Sommarcamp?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback