2009-04-18, 13:26
Medlem
benjas avatar
Tjenare!

Jag märkte att det inte direkt fanns någon bra wakeboard tråd här än så jag får väl starta en i hopp om att det finns fler på FB som delar mitt intresse!

Själv så började jag åka förra sommaren och drog ner till Thailand på wakeläger i 1 månad i vintras vilket kan rekommenderas till alla som är sugna

Jag tänkte att man kunde diskutera det mesta i den här tråden från båtar, linor till slides, brädor, människor inom sporten etc!

Själv brukar jag åka bakom en Bayliner 175 med en massa fatsacks
Har dock inte kommit i vattnet än då jag inte hade en våtdräckt senast jag var i båten..
Citera
2009-05-01, 19:06
Medlem
Såklart!s avatar
jag har i flera år åkt kneeboard med några kompisar. jag bor precis vid ett skyddat sund i ett ganska glesbefolkat område, perfekt vatten (lite smalt kanske, men det funkar) och ingen som klagar fastän vi åker hela dagarna på sommaren
Efter att ha lärt mig att hoppa och snurra och allt möjligt så lärde jag mig att, i farten, resa mig upp och stå upp och köra. och så upptäckte jag hur mycket roligare det var och vilken helt annorlunda utmaning det var. och så till denna sommaren hade jag tänkt skaffa en wakeboard istället
så jag skulle gärna vilja ha lite tips på vad man ska köpa, vilka extra tillbehör som behövs osv.
funkar en bräda för en tusenlapp eller två på blocket? eller är det värdelöst?
vi kör efter en Terhi Micro Fun med 30 hk utombordare, duger det? och så har jag funderat på en sån där ställning, som jag har sett att vissa har, som ser ut som ett jättestort fiskespö, där man fäster linan. är det nödvändigt verkligen?
innan har vi alltid bara fäst en tamp ganska slakt mellan akterns hörn och fäst själva linan med en ögla i tampen, så att linan kan löpa åt höger och vänster fritt. det måste ju funka, eller?

jättebra tråd, hoppas några fler engagerar sig
Citera
2009-05-02, 17:09
Medlem
blink21s avatar
Blev intresserad av "wake lägret" du var på, vad var det för något?

Vad var det för folk där och är dte något du skulle rekommendera?
Citera
2009-05-03, 15:57
Medlem
benjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Såklart!
jag har i flera år åkt kneeboard med några kompisar. jag bor precis vid ett skyddat sund i ett ganska glesbefolkat område, perfekt vatten (lite smalt kanske, men det funkar) och ingen som klagar fastän vi åker hela dagarna på sommaren
Efter att ha lärt mig att hoppa och snurra och allt möjligt så lärde jag mig att, i farten, resa mig upp och stå upp och köra. och så upptäckte jag hur mycket roligare det var och vilken helt annorlunda utmaning det var. och så till denna sommaren hade jag tänkt skaffa en wakeboard istället
så jag skulle gärna vilja ha lite tips på vad man ska köpa, vilka extra tillbehör som behövs osv.
funkar en bräda för en tusenlapp eller två på blocket? eller är det värdelöst?
vi kör efter en Terhi Micro Fun med 30 hk utombordare, duger det? och så har jag funderat på en sån där ställning, som jag har sett att vissa har, som ser ut som ett jättestort fiskespö, där man fäster linan. är det nödvändigt verkligen?
innan har vi alltid bara fäst en tamp ganska slakt mellan akterns hörn och fäst själva linan med en ögla i tampen, så att linan kan löpa åt höger och vänster fritt. det måste ju funka, eller?

jättebra tråd, hoppas några fler engagerar sig

Tjenare... Jag ska försöka svara på några av dina frågor här!
För att kunna åka wakeboard så är det bra om du har en lite starkare motor och en större båt som drar upp mer vågor men det kommer klart att fungera även om du inte kommer kunna göra så jättemycket.. Tex med en sådan lite motor och båt så kommer båten att vilja följa med i skären du gör ut från båten och om åkaren väger tillräckligt mycket så kommer han bromsa upp båten vid kraftigare svängningar vilket inte är så roligt..

När vi snackar brädor så är jag inte den bästa på ämnet men det finns väldigt många olika brädor och vissa är helt omöjliga för en nybörjare att utvecklas på.. För att ta ett ex så är Obriens Vice bräda gjord för folk som är riktigt duktiga medans nybörjare kommer ha väldigt svårt att kontrollera den. Det absolut bästa är att ta kontakt med folk i branschen, t.ex. Froggy vattensport (www.froggy.se). Mycket folk gillar inte froggy men jag har alltid blivit bemött bra och dom har väldigt bra priser En bräda för 2 000:- kommer såklart att fungera men den kommer antagligen inte att vara optimal för din åkstil. Exempel på en lättåkt förlåtande bräda är Gators Legend.

Anledningen till att wakeboardbåtar ofta har en ställning som man fäster linan i högre upp är att linan inte ska dra dig neråt när du är högst upp i ditt hopp utan att den ska ligga horisontellt så att du får ett "rakare" ryck eller vad man ska säga hehe! Det går såklart att fästa den så som ni har gjort, då ni ändå inte har någon direkt våg att prata om och jag ser ingen anledning att köpa en ställning för er.. Det med löpande lina vet jag inte om de tär så bra då om jag har förstått det rätt följer med över hela akterspegeln? Det är då bättre att ta en lina som du gör en ögla mitt på som du fäster wakelinan i och därför kan lägga tryck på linan direkt utan att den glider med..

Detta kan ha blivit lite dåligt skrivet då jag är helt slut efter gårdagens åkning
Citera
2009-05-03, 16:02
Medlem
benjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blink21
Blev intresserad av "wake lägret" du var på, vad var det för något?

Vad var det för folk där och är dte något du skulle rekommendera?

Jag och en polare åkte i vintras ner till Drok krai i thailand vilket ligger några mil öster om Pattaya. Det var den bästa resan jag har gjort i mitt liv och det var helt klart värt pengarna! Det är två killar som håller i det, Marcus och Lota. Lota är asiatisk mästare i wakeboard och har varit det ett bra tag nu, riktigt schyst person och dom flesta som var på lägret var roliga människor (förutom alla jävla ryssar). Vi var nere och hade turen att bli coachade på svenska utav Benjamin Hoppe och Samuel Ferm som är riktigt duktiga åkare och coachar och det var riktigt bra!

Surfa in på www.wake-a-lot.com och om du har några funderingar så fråga gärna mig eller så mailar du bara marcus på sidan där så kommer han försöka hjälpa dig Dock får jag tillägga att han är jävligt bra på att inte riktigt svara på frågor haha
Citera
2009-05-03, 21:17
Medlem
Såklart!s avatar
jag kom faktiskt på strax efter att jag skrivit mitt förra inlägg att det inte alls är någon Tehri Micro Fun vi åker efter ... det brukade vara det, men nu har vi en ny båt, jag vet faktiskt inte vad det är för modell då det inte är min båt utan en kompis, men den är större iaf.
Tack för tipset, ska kolla upp Froggy. Jag kommer nog rikta in mig på någon ganska billig, lättåkt nybörjarbräda, köpa den, strunta i extra utrustning och experimentera mig fram till bästa sättet att ha linan och så får det gå som det går varken jag eller mina kompisar är särskilt kräsna med sånt där.
Citera
2009-05-03, 21:23
Medlem
benjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Såklart!
jag kom faktiskt på strax efter att jag skrivit mitt förra inlägg att det inte alls är någon Tehri Micro Fun vi åker efter ... det brukade vara det, men nu har vi en ny båt, jag vet faktiskt inte vad det är för modell då det inte är min båt utan en kompis, men den är större iaf.
Tack för tipset, ska kolla upp Froggy. Jag kommer nog rikta in mig på någon ganska billig, lättåkt nybörjarbräda, köpa den, strunta i extra utrustning och experimentera mig fram till bästa sättet att ha linan och så får det gå som det går varken jag eller mina kompisar är särskilt kräsna med sånt där.

Jaja, men iaf försökt att lasta den en hel del så att den bygger lite mer våg och kör på
Jag har för mig att senast jag var på froggy så hade han en riktigt fin nybörjarbräda men jag tror den med bindningar låg på ungefär 3000, men det kanske funkar det med?
Det är så jävla svårt att förklara teorin genom att skriva, dels för att jag är riktigt dålig på att formulera mig samt att det blir krångligt när jag själv inte är expert, men kolla om du har någon möjlighet att få hem filmer som The book eller higher education och kolla igenom dom.. Är nog dom bästa nybörjarfilmerna jag har sett!

Lycka till och fortsätta gärna fylla på här med mer av allt haha
Citera
2009-05-13, 00:31
Medlem
benjas avatar
Bump.

Det måste ju finnas några fler här inne som åker wakeboard! Kom igen nu! Samla eran kunskap!

jag var ute och åkte förr förra helgen iaf utanför Helsingborg! Lite kallt och lite vågigt men det var ett roligt första åk med alldeles för mycket träningsvärk efter!
Citera
2009-05-25, 12:51
Medlem
jo jag tänkte skaffa en wakeboard till sommar. har bara åkt vattenskidor och en sån där halv surfing bräda av frigolit som dom säljer på ge-kås på barnavdelningen. men dom är ju inte så håll bara så det brukar gå 2-3 st per sommar

iaf. en båt som har 70 hk borde väl räcka till wakeboard med då?

sen har jag tittat lit epå denna
http://213.132.112.100/images/44/4492829249.jpg
Beskrivning:
En helt oanvända wakeboard säljes. Märke O´brian. Ingår ett par helt nya handskar.
Köpt i Miami, USA för ett antal år sedan.
2000:- eller högstbjudande

vad tror ni om det?
Citera
2009-06-17, 18:40
Medlem
Morsning, gött att dra igång en sån här tråd, måste som sagt försöka att hålla liv i den oxå=)

Har åkt wakeboard ett bra tag och kör just nu på en O´brian Player med Exit 13 bindningar som jag är riktigt nöjd med fakt. Båten är en Mastercraft Pro 190, lite väl till åren. Det är en -88 men har funkat helt ok. Med fatsacks och tower på den så är det riktigt gött att åka efter.

Det där med wakeboard camp lät ju rätt nice fakt tyckte jag. Vad fick man lära sig där då? På vilket sätt utvecklades du? (riktat till trådskaparen)

Måste även rekommendera www.vattensport.nu där jag köpte mina grejer. Otroligt bra telefonkontakt hade jag med dem och det hjälpte mig att fixa grejer som passade mig till ett bra pris.

Till ovanstående skribent så får jag nog säga att jag tycker att du ska satsa på en bräda som man kan åka åt båda hållen på. Ser ut som att det bara går att köra åt ett håll med den brädan.
Citera
2009-06-22, 18:07
Medlem
Såklart!s avatar
nu är sommaren här och jag har börjat forska lite kring det där med wakeboard. jag har kollat in froggy och vattensport.se men jag känner inte att jag vill köpa därifrån. jag är lite osäker, men jag tror att det kan bli mycket mer prisvärt på typ blocket.
leta på blocket kan jag göra själv men det jag behöver hjälp med är vilken typ av bräda jag ska ha. längd, bredd, styvhet, rocker och allt det där. jag har åkt kneeboard (och snowboard om det spelar nån roll) i flera år men är annars en total nybörjare. jag är kille, ca 175 cm lång, 65 kg och har en liten styrpulpetbåt med 30 hk.
finns det någon kunnig som kan rekommendera något eller åtminstone peka mig i rätt riktning?
Citera
2009-06-30, 14:18
Medlem
Det var inte mycket action på tråden! Jag har nyss börjat åka Wakeboard lite mer seriösare, har åkt vattenskidor och trickskidor ett antal år innan men blev sugen att bemästra wakeboard också eftersom jag ändå åker bräda på vintern. Vilken hastigthet är den ultimata?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in