2009-04-18, 01:53
Medlem
Ferres avatar
Hej har en dator med 500 gb Sata hrddisk.
Hittade en gammal datar med Ide HDD p 40 gb, dr hade jag ngra filer och bilder som jag vill flytta ver.
Eftersom jag inte har ngon extern HDD eller stort minneskort s bestmde jag mig fr att lgga in den gamla hrddisken i min nya dator.

Problemet var dock att det kom med 1 till WIndows Xp, s 2 st finns nu.
Jag frskte radera Windows Mappen, men jag fick en varningsruta och det stod att jag inte hade tkomst till den.

Lokal Disk C, r dr jag har mitt nuvarande Windows XP, som jag vill behlla,
Lokal Disk D, r en partition och har massa crap dr
Lokal Disk I, r den gamla hrddisken, dr det bla finns gammalt Windows Xp och mina filer som jag vill behlla.

Nu r det shr att jag vill tmma Hrddisk I, p allt som finns frutom det som jag ville behlla frn den, dvs bilder och vissa filer.
Men eftersom jag inte fr ngon tkomst till den s kan jag inte gra det.

http://img23.imageshack.us/img23/1660/87261531.jpg

Hr r nr jag frsker radera filer i Lokal Disk I, under mappen Program files, tex. http://img18.imageshack.us/img18/5985/13576630.jpg

Hr r nr jag frsker ppna en map i Disk I, men det funkar inte.http://img21.imageshack.us/img21/2087/19328033.jpg

Nn som har ngra tips?

/Ferre
Senast redigerad av Ferre 2009-04-18 kl. 02:00.
Citera
2009-04-18, 02:02
Medlem
Ferres avatar
Kan det ha varit att jag kopplat in HDD:n fel p ngot stt?, eftersom mitt moderkort r relativt nytt s kanske det r problem.

jag fick inte bara ta ut Hrddisken frn den gamla datorn, utan ven en sndr bred, och lng kabel med mnga sm kontakter fr att jag inte hade en sn i min nya dator.
Citera
2009-04-18, 02:15
Medlem
epost72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ferre
Kan det ha varit att jag kopplat in HDD:n fel p ngot stt?, eftersom mitt moderkort r relativt nytt s kanske det r problem.

jag fick inte bara ta ut Hrddisken frn den gamla datorn, utan ven en sndr bred, och lng kabel med mnga sm kontakter fr att jag inte hade en sn i min nya dator.

Tydligen s kan detta problem uppst i samband med NTFS rttigheter som funnits p den gamla datorn men om man r administratr s ska man kunna terta rttigheterna ven i den nya datorn. ngon fr grna fylla i jag knner att jag inte r vid mina sinnes fulla just nu...
Citera
2009-04-18, 02:19
Medlem
Ferres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av epost72
Tydligen s kan detta problem uppst i samband med NTFS rttigheter som funnits p den gamla datorn men om man r administratr s ska man kunna terta rttigheterna ven i den nya datorn. ngon fr grna fylla i jag knner att jag inte r vid mina sinnes fulla just nu...

Exakt det jag ocks tnkte, det knppa r att jag r administratr och har full rttighet, detta verkar dock inte glla Disk I, p ngot konstigt vis.
Citera
2009-04-18, 02:28
Medlem
epost72s avatar
Citat:
Exakt det jag ocks tnkte, det knppa r att jag r administratr och har full rttighet, detta verkar dock inte glla Disk I, p ngot konstigt vis.
Jaha d fortstter vi dr...

Finns det ngon mjlighet att typ hgerklicka och sedan vlja ngot som liknar "bli gare till" annars fr jag ge upp fr idag eller snarare igr.
Citera
2009-04-18, 02:35
Medlem
Ferres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av epost72
Jaha d fortstter vi dr...

Finns det ngon mjlighet att typ hgerklicka och sedan vlja ngot som liknar "bli gare till" annars fr jag ge upp fr idag eller snarare igr.

Nope, inget bli gare till, eller kr som administratr.
Kan heller inte Rara filerna eller mapparna.

Kan det ha med hur jag har kopplat in HDD:n, nt med slave eller liknande?
Citera
2009-04-18, 03:56
Medlem
dobbelinas avatar
Du mste bli gare till disken.
Gr shr:
Citat:
1. Log on as Administrator.
2. First you need to turn off simple file sharing if it's on. To do that, click Start | My Computer. On the Tools menu, click Folder Options, then the View tab. Go to Advanced Settings and clear the box that says Use Simple File Sharing (Recommended). Click OK.
3. Now navigate to the folder you want to own, and right click it. Select Properties from the context menu.
4. Click the Security tab, click the Advanced button, and click the Owner tab.
5. In the Name list under "Change owner to," click Administrators. If you also want to take over ownership of everything within a folder, check the box that says Replace owner on subcontainers and objects.
6. Click OK.
Citera
2009-04-18, 07:40
Medlem
sommarlovs avatar
Dessutom, fr att det ska funka med ovanstende, mste du kra XP Pro, om du kr XP Home mste du starta datorn i felskert lge...
Citera
2009-04-18, 10:32
Medlem
Twitters avatar
Tryck in F12? nr datorn startar, ta sedan den vanliga hrdisken som boot och den andra id:en som slave. Sen r det vl bara fra ver allting frn den ena till den andra? Detta borde funka d den inta ska boota frn ide:n utan frn sata:n.
Citera
2009-04-18, 14:34
Medlem
Ferres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dobbelina
Du mste bli gare till disken.
Gr shr:

Alla dina tips funkade, jag kan nu bli gare till mappen och kolla in i den.
Men varfr kan jag inte radera filerna? fr samma error meddelande.

Och en till grej, jag verkar boota frn C: och inte I: fr jag fr min vanliga boot och jag har XP pro
Citera
2009-04-18, 19:24
Medlem
dobbelinas avatar
Citat:
Alla dina tips funkade, jag kan nu bli gare till mappen och kolla in i den.
Men varfr kan jag inte radera filerna? fr samma error meddelande.

Och en till grej, jag verkar boota frn C: och inte I: fr jag fr min vanliga boot och jag har XP pro
Kr samma procedur, men hgerklicka p I disken, inte p foldrarna som den innehller.
(Root ass)
Citera
2009-04-18, 19:29
Medlem
Draptrissors avatar
r kanske ute och cyklar men prova att radera i felskert lge.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in