2009-04-18, 01:34
Medlem
DoktorKubiks avatar
Hej!

Jag försöker spara ut till lite bockskägg och mustasch (svårt att förklara, jag passar i det hur som helst), men så fort skägget blir en halv cm börjar det klia som fan därunder. Dessutom tror jag det blir väldigt känsligt, för det känns som att hårstråna liksom skaver mot huden. Det slutar alltid med att jag rakar av allting några dagar därefter pga att jag inte orkar med kliandet längre.

Vad kan jag göra?
Citera
2009-04-18, 01:37
Medlem
curdmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoktorKubik

Vad kan jag göra?

Vänta ut det är nog det enda som funkar. Kliandet avtar och försvinner efter ett tag.

Exakt hur lång tid det tar vet jag inte men vill man se ut som en riktig karl är det nog värt besväret!
Citera
2009-04-18, 01:38
Medlem
Disa66s avatar
Fortsätt och raka dig, det är snyggast och fräschast utan skägg.
Citera
2009-04-18, 01:44
Medlem
DoktorKubiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av curdman
Vänta ut det är nog det enda som funkar. Kliandet avtar och försvinner efter ett tag.

Exakt hur lång tid det tar vet jag inte men vill man se ut som en riktig karl är det nog värt besväret!
Försvinner det permanent eller för just den utväxtperioden? Jag gillar att förnya mitt utseende regelbundet och, tillsynes, helt spontant. Därför kan jag ha ett par veckor där jag kör orakat, följt av några veckor med ordnat skägg, följt av några veckors renrakat osv.

Det jag undrar är alltså; om jag låter det växa ut tills det slutar klia, och litet senare rakar mig, kliar det nästa gång jag börjar låta skägget växa igen?
Citera
2009-04-18, 01:45
Medlem
DoktorKubiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Disa66
Fortsätt och raka dig, det är snyggast och fräschast utan skägg.
Roligt att prova lite nytt ju. Dock har jag för sporadisk skäggväxt på kinderna för att köra riktigt roughneck, blir mest lite runt truten.
Citera
2009-04-18, 01:59
Moderator
Nospheratus avatar
Citat:
Försvinner det permanent eller för just den utväxtperioden? Jag gillar att förnya mitt utseende regelbundet och, tillsynes, helt spontant. Därför kan jag ha ett par veckor där jag kör orakat, följt av några veckor med ordnat skägg, följt av några veckors renrakat osv.

Det jag undrar är alltså; om jag låter det växa ut tills det slutar klia, och litet senare rakar mig, kliar det nästa gång jag börjar låta skägget växa igen?
Japp, växande skägg kliar alltid. Det kommer klia varje gång du sparar ut skägg. Det är därför de flesta lurkar omkring i skägg jävligt länge när de väl lyckats ta sig igenom klihelvetet.

Jag har försökt själv några gånger och kommer till ungefär en cm varje gång innan jag ger upp. Och tyvärr funkar ju skägg som allt annat hår, första centimetern växer väl rätt fort men sen växer det plågsamt långsamt. Orka gå och klia sig i tre månader liksom.
Citera
2009-04-18, 02:02
Medlem
Disa66s avatar
Citat:
Roligt att prova lite nytt ju. Dock har jag för sporadisk skäggväxt på kinderna för att köra riktigt roughneck, blir mest lite runt truten.
Snart sommar, vill du inte bli brun om kinden?
Citera
2009-04-18, 02:04
Medlem
DoktorKubiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nospheratu
Japp, växande skägg kliar alltid. Det kommer klia varje gång du sparar ut skägg. Det är därför de flesta lurkar omkring i skägg jävligt länge när de väl lyckats ta sig igenom klihelvetet.

Jag har försökt själv några gånger och kommer till ungefär en cm varje gång innan jag ger upp. Och tyvärr funkar ju skägg som allt annat hår, första centimetern växer väl rätt fort men sen växer det plågsamt långsamt. Orka gå och klia sig i tre månader liksom.
Usch då, vad drygt. Men om man låter det växa ut och sedan trimmar ned till önskad längd när så behövs, funkar det då?

Annars får jag bara hoppas att densiteten på de aktiva folliklarna ökar så jag ser vettig ut med stubb.
Citera
2009-04-18, 02:04
Medlem
ari4presidents avatar
Skägg är bland det fetaste man kan ha. Spara. Kliandet kommer antagligen försvinna efter ett tag om du låter det vara. Fortsätter det borde du kanske uppsöka läkare.
Citera
2009-04-18, 02:05
Medlem
DoktorKubiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Disa66
Snart sommar, vill du inte bli brun om kinden?
Jodå, när solskensmånaderna börjar brukar allt försvinna ned med femdagars som maxgräns. Tyvärr varar ju den svenska sommaren i ungefär 25 minuter, så man missar väl inte så mycket ändå.
Citera
2009-04-18, 02:06
Medlem
DoktorKubiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ari4president
Skägg är bland det fetaste man kan ha. Spara. Kliandet kommer antagligen försvinna efter ett tag om du låter det vara. Fortsätter det borde du kanske uppsöka läkare.
Jag trivs i mustasch och goatee, men det är förjävligt när det kliar! Tyvärr har jag alldeles på tok för sporadiskt på kinderna för att kunna testa ett riktigt helskägg. Efter någon vecka ser jag bara jätteskabbig ut om jag låter allt växa ut, det är bara ovanför överläppen och på hakan det är något sånär tjockt.
Citera
2009-04-18, 02:48
Moderator
Nospheratus avatar
Citat:
Usch då, vad drygt. Men om man låter det växa ut och sedan trimmar ned till önskad längd när så behövs, funkar det då?

Annars får jag bara hoppas att densiteten på de aktiva folliklarna ökar så jag ser vettig ut med stubb.
Jag har hört att den magiska kligränsen ska ligga på runt 1,5 cm. Så trimmar du skägget något över den längden så borde du vara safe.

Och det verkar som att den magiska gränsen har varit problemet för mig. Det känns som att det typ inte tar mer än en vecka för att spara en cm. Därefter verkar det växa en millimeter per månad eller något i den stilen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in