• 1
  • 2
2009-04-22, 11:10
Medlem
Taluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DorianGray
Väldigt självklart.

Skolkade du naturkunskapen eller?
Menade du mig eller trådskaparen? För jag menade i mitt inlägg, att svaret till hela tråden nog var ganska enkelt: Man kan inte "skapa" någonting egentligen, i och med att allting i grund och botten är av exakt samma beståndsdelar som det varit i urminnes tider. Om du gör en lerkruka så kan du enbart ha skapat den "estetiskt" och flummigt. Men all materia du arbetat med är ju samma energi som innan. Bara omstrukturerad.
Citera
2009-04-22, 11:22
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Talus
Menade du mig eller trådskaparen? För jag menade i mitt inlägg, att svaret till hela tråden nog var ganska enkelt: Man kan inte "skapa" någonting egentligen, i och med att allting i grund och botten är av exakt samma beståndsdelar som det varit i urminnes tider. Om du gör en lerkruka så kan du enbart ha skapat den "estetiskt" och flummigt. Men all materia du arbetat med är ju samma energi som innan. Bara omstrukturerad.

Beståndsdelar kanske är lite vilseledande.

Tag t ex inflation, här in en kort beskrivning:
"In the inflationary theory, matter, antimatter, and photons were produced by the energy of the false vacuum, which was released following the phase transition. All of these particles consist of positive energy. This energy, however, is exactly balanced by the negative gravitational energy of everything pulling on everything else. In other words, the total energy of the universe is zero!"
http://www.astrosociety.org/pubs/mer...2/nothing.html
Citera
2009-04-22, 14:01
Medlem
Det är också en fråga om epistemologi. Tror man att vetenskapen upptäcker verkligheten såsom den 'verkligen' är, då stämmer det till större del att saker och ting inte är skapade såsom man menar att dom är i vardagligt tal. Men om man tror att vetenskapen är en tolkning, som inte ens 'kan' komma i närheten av att beskriva verkligheten såsom den verkligen är, då är saker och ting till större del skapade såsom man menar att dom är i vardagligt tal.

Sätter man upp verkligheten efter ett visst set regler och lagar, då behöver man inte ens ha empirin, då behöver man inte ens ha partiklar/atomer/materia för att kunna säga att 'ingenting' är skapat. Jag har inte den epistemologiska bakgrunden själv. Jag tror inte att verkligheten följer dom lagar som vi hittat på, så för mig finns det större anledning att tro att saker och ting är skapta snarare än upptäckta.
Citera
2009-04-25, 01:56
Medlem
SummaSummarums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DorianGray
Väldigt självklart.

Skolkade du naturkunskapen eller?
Haha självklart är det väl knappast. Man skall inte tro allt man läser, det är ju inte säkert att vi har alla svar som människor på hur världen fungerar, vi ser inte alla samband. Vi kan bara försöka beskriva så långt vi ser. Det är farligt att missta generellt vedertagna "fakta" som absoluta sanningar.

För att något skall skapas så måste det ju finnas något som skapade det något som skall skapa det som skall skapas, så det blir en oändlig tankevurpa. Jag tror snarare att världen existerar som den är oberoende av något tidsförlopp. Verkligheten finns och har alltid gjort det. Tiden går antagligen i cirklar. Så det som finns fysiskt har alltid funnits. Det kan dock hända att energi från andra dimensioner passerar genom vår fysiska värld och lämnar spår och på så vis "skapar" nya händelseförlopp här.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in