2009-04-17, 23:00
Medlem
m0biuss avatar
Hej!

Jo har alltid undrat om man måste ansöka om nån licens för att använda delar av låtar i mina låtar, eller om man bara kan köra på och skriva in i låtnamnet som det brukar stå på remixer.
Citera
2009-04-17, 23:04
Medlem
yowsers avatar
Om du har tänkt släppa musiken så måste du självklart ha tillstånd ja. Både från upphovsrättsinnehavare (kompositörer, textförfattare, eventuella bearbetare och förlag) och från de som äger själva inspelningen (vanligtvis ett skivbolag).

Det senare kan man komma undan genom att först göra en soundalike (en så bra kopia som möjligt av originallåten, men där du själv har spelat in alla spår, d.v.s. kopiera gitarrsound, ackordläggningar, uppmikning etc... tar en jävla tid förstås) och sedan göra en remix på soundalike-versionen istället.

Men tillstånd från upphovsrättsinnehavarna måste du ha ändå.

EDIT: Soundalike är nog inte rätt term kom jag på, då gör man även om musiken så man "kommer undan" upphovsrätten. Kommer inte på vad det jag menar heter.
Senast redigerad av yowser 2009-04-17 kl. 23:49.
Citera
2009-04-18, 16:57
Medlem
dominaxs avatar
Skicka din remix till kompositören. Har du tur så blir det jackpot
Citera
2009-04-18, 20:01
Medlem
ensiferums avatar
Om det bara är till för att ha kul med det, är det inga problem. Går säkert att slänga upp skiten på myspace, men tillstånd behöver du när du har som mål att tjäna pengar på den.
Citera
2009-04-19, 02:33
Medlem
snattacks avatar
NEJ, du behöver inte tillstånd. Det är tillåtet att (inom en viss gräns) göra covers/remixer av låtar helt utan tillstånd, men du får naturligtvis inga royalities för dessa låtar vid försäljning efter rapport av skivan till NCB.

Större ingrepp (typ ny text, helt ny genre, etc) behöver tillstånd dock.
Citera
2009-04-19, 15:28
Medlem
m0biuss avatar
Om jag fattat rätt nu är de bara köra på och remixa hur man vill tvärs och kors så länge man inte tänker tjäna pengar på dem. Är det också lugnt om man visar dem på youtube etc.?

Visar det sig att remixen var bra kan man då ansöka om licens?
Citera
2009-04-19, 16:12
Medlem
Fettiskudds avatar
Allt som du lägger upp på tuben måste du ha rättigheter till.
Citera
2009-04-20, 10:12
Medlem
Bartman777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ensiferum
Om det bara är till för att ha kul med det, är det inga problem. Går säkert att slänga upp skiten på myspace, men tillstånd behöver du när du har som mål att tjäna pengar på den.

exakt
Citera
2009-04-20, 16:32
Medlem
kavajmongots avatar
Egentligen får du inte lägga upp en remix, även om du har gjort den, eftersom du inte äger hela rättigheten. Men i praktiken är det bara att köra på, så länge du inte tjänar pengar fungerar det ju mest som gratis pr så jag tror inte du behöver oroa dig.

Om skivbolaget som äger originallåten gillar det kommer dom antagligen att kontakta dig angående att släppa låten
Citera
2009-06-28, 19:17
Medlem
Sommarflipflops avatar
Bumpar/lånar tråden

En fråga:

Har tänkt lägga upp ett på covers på myspace men efter att ha frågat så får jag inte det utan tillstånd. Mitt problem är att jag inte vet hur jag ska få tillstånd eftersom låtarna jag gjort covers på är ganska gammla och jag har inte hittat något om vad artisten håller på med idag. Hittar i stor sett ingen ting om varken artisten eller låtarna, ingen myspace eller liknande, är han dö mån tro? Enda jag hittat är en myspace till nån som gjorde en musikvideo med artisten, men tror inte det kan hjälpa mig. Finns det något annat bolag eller nåt jag kan kontakta om sånt?

Tacksam för allt som kan komma till hjälp
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in