2009-04-17, 22:48
Medlem
Späks avatar
Hej mina vänner

Som rubriken, så efterlyser jag ett väldigt enkelt, lättförståeligt och användarvänligt bildprogram till Windows XP, som ska användas av en herre på 61 år med ganska begränsad IT-kompetens.

Mitt lidande blir större och större för varje dag, då jag personligen drabbas var och varannan gång någonting skall göras med en bild. Jag får även ge support alldeles för många ggr. per dygn.

För att minimera lidandet och därigenom öka min livskvalitet så ber jag nu er lite mer bevandrade damer och herrar om hjälp.

Programmet jag letar efter behöver egentligen inte ha mer funktioner än vad MS Paint har, förutom det att man ska kunna välja bland och applicera färdiga ramar på en bild, samt även helst ett klonverktyg. Ett jätteplus men inget absolut krav vore om programmet var på svenska.

Eventuellt hade även några filter som kan ge uttryck åt konstnärlig kreativitet varit till nytta.

Programmet ska vara väldigt användarvänligt (tänk särskola) och logiskt. Man bör på ett enkelt vis kunna öppna, redigera och spara bilder.

Jag har googlat, altavistat och FB:at, men ännu inte funnit riktigt vad jag letar efter.

Finns det möjligtvis någon där ute som spontant kommer att tänka på ett program som kan uppfylla dessa krav? Min tanke är att det senior-IT vänliga 2009 nog borde ha iaf ett par alternativ att erbjuda?

Jag är ytterst tacksam för alla förslag jag kan få!
Citera
2009-04-17, 23:53
Medlem
Karatemormors avatar
Vad jag har hört så ska GIMP vara ganska lätt att använda. Har inte använt det själv och antar att det inte finns på svenska. Ett plus är att det är gratis.
Citera
2009-04-18, 03:56
Medlem
Späks avatar
Tack för tipset!

Tror tyvärr inte att det är riktigt rätt, då flera människor skrivit hur avancerat det är och att det på en del vis är klurigare än PS till och med..

Men svenskan är ju helt klart ett plus..
Citera
2009-04-18, 08:47
Medlem
SamBams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Späk
Tack för tipset!

Tror tyvärr inte att det är riktigt rätt, då flera människor skrivit hur avancerat det är och att det på en del vis är klurigare än PS till och med..

Men svenskan är ju helt klart ett plus..

Photoshop elements borde funka för dig.
Citera
2009-04-18, 09:18
Medlem
Pranchas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SamBam
Photoshop elements borde funka för dig.

Min tanke också. Det är i stort sett PS Light.
Citera
2009-04-18, 09:26
Medlem
TigerKids avatar
Pappa har börjat med bildredigering?
Citera
2009-04-18, 12:14
Medlem
gläfss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Späk
altavistat

Lol, gör folk det fortfarande? ;-)

Hur som helst, om det mest är foton som ska redigeras kanske picasa är ett alternativ? Det är ju svinenkelt för nästan allt - men ramar tror jag inte man kan göra i det, tyvärr. Det närmaste man kommer är Collage-funktionen, som kan vara ganska fräsig iofs.
Citera
2009-04-18, 14:13
Medlem
coq_noirs avatar
Instant Photo Effects 2 är nog programet du letar efter
Citera
2009-04-18, 15:31
Medlem
DoDaDas avatar
Jag kom att tänka på Photoshop Elements. Det är menat att vara en förenklad och mer användarvänlig version av Photoshop.
Har sett att affärer säljer version 4.0 för en billig slant. Annars är de nyare versionerna inte svårare. Och det kommer med bra handböcker.

Elements har ramar som du ville ha, finns på svenska, och har klon-verktyget.

Bara för att det är ett kraftfullt verktyg behöver det inte vara svårt. Det är inte svårare än vad man gör det till.
Citera
2009-04-19, 17:04
Medlem
Späks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TigerKid
Pappa har börjat med bildredigering?

Ja, pappa har börjat med bildredigering

Citat:
Ursprungligen postat av gläfs
Lol, gör folk det fortfarande? ;-)

Det händer, bara sex bokstäver + ENTER, till skillnad från googles tio + ENTER. Dessutom är de enligt min mening mindre onda än storebror.

I övrigt håller jag med dig!

Ni andra ska ha tack ni också, Photoshop elements och Instant photo effects 2 skall definitivt provas och se om man vågar släppa vidare till gubben..
Citera
2009-04-19, 17:14
Medlem
yeahgrrs avatar
du skulle ju kunna kolla på googles picasa också.... gratis och enkelt men de vanligaste funktionerna "svensson-fotografer" behöver.....
Citera
2009-04-19, 17:34
Medlem
Späks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yeahgrr
du skulle ju kunna kolla på googles picasa också.... gratis och enkelt men de vanligaste funktionerna "svensson-fotografer" behöver.....

Jo, det verkade ju bra, men en annan vänlig användare rapporterade ovan att Picasa inte hade några ramar att klicka in
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in