2009-04-17, 20:15
Medlem
Uppgraderade min gamla vita macbook från 512MB till 2GB med Kingston-minnen för en vecka sedan ungefär. Har fungerat utan några som helst problem. De kostade sammanlagt 300kr.

Far min blev intresserad av att uppgradera sin macbook pro (2,5GHz, 2GB RAM) lite, eftersom han använder tunga program som photoshop, SPCS och Excel etc när han arbetar. Han köpte då två stycken av följande minnen:

http://www.dustinhome.se/pd_5010105968.aspx

De ska fungera, både enligt recensionerna och enligt mina egna erfarenheter (även om min macbook inte är en pro).

Men när minnena sitter i startar inte datorn upp. När ett original-minne sitter i samtidigt som ett nytt fungerar det, och datorn säger att den har 3GB RAM. Båda "slots" fungerar förövrigt.

Båda minnena fungerar alltså, men inte samtidigt... Är det någon som har haft några liknande problem? Jag har sökt omkring på andra forum och sett att folk med macbook pro har samma problem ibland, men har inte lyckats få ett riktigt svar på hur man ska lösa det.

Tack på förhand
Citera
2009-04-17, 20:24
Medlem
Beror på vilken macbook pro det är, finns tydligen en modell som har 3GB som max. Kolla här: http://support.apple.com/kb/HT1270 under Memory specification for other macbook pros.
Citera
2009-04-17, 20:38
Medlem
Fluxors avatar
Troligen är det KTA-MB667/2G som din far behöver. Finns som 1GB, 2GB samt en förpackning om två 2GB i ett kit för totalt 4GB.

Kingston garanterar att de fungerar, förutsatt att det är en Macbook Pro 2.5GHz 15" eller 17"...
Senast redigerad av Fluxor 2009-04-17 kl. 20:41.
Citera
2009-04-17, 20:40
Medlem
Fluxors avatar
dubbelpost...
Citera
2009-04-18, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ehnvis
Beror på vilken macbook pro det är, finns tydligen en modell som har 3GB som max. Kolla här: http://support.apple.com/kb/HT1270 under Memory specification for other macbook pros.
Datorn köptes 2008 och är 2,5GHz med 17"-skärm. Den levererades med 2GB RAM. Om jag inte missar något ska den klara 4GB, eller?

Citat:
Ursprungligen postat av Fluxor
Troligen är det KTA-MB667/2G som din far behöver. Finns som 1GB, 2GB samt en förpackning om två 2GB i ett kit för totalt 4GB.

Kingston garanterar att de fungerar, förutsatt att det är en Macbook Pro 2.5GHz 15" eller 17"...
Känner mig lite dum nu, men är inte det ett sådant minne som jag länkade till ?

Tack för er hjälp!
Citera
2009-04-18, 19:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Banjo-Lasse
Uppgraderade min gamla vita macbook från 512MB till 2GB med Kingston-minnen för en vecka sedan ungefär. Har fungerat utan några som helst problem. De kostade sammanlagt 300kr.

Far min blev intresserad av att uppgradera sin macbook pro (2,5GHz, 2GB RAM) lite, eftersom han använder tunga program som photoshop, SPCS och Excel etc när han arbetar. Han köpte då två stycken av följande minnen:

http://www.dustinhome.se/pd_5010105968.aspx

De ska fungera, både enligt recensionerna och enligt mina egna erfarenheter (även om min macbook inte är en pro).

Men när minnena sitter i startar inte datorn upp. När ett original-minne sitter i samtidigt som ett nytt fungerar det, och datorn säger att den har 3GB RAM. Båda "slots" fungerar förövrigt.

Båda minnena fungerar alltså, men inte samtidigt... Är det någon som har haft några liknande problem? Jag har sökt omkring på andra forum och sett att folk med macbook pro har samma problem ibland, men har inte lyckats få ett riktigt svar på hur man ska lösa det.

Tack på förhand
Hur blir det om du kör ett av dom nya i taget?
Citera
2009-04-18, 21:19
Bannlyst
Det är så att hans dator bara kan använda sig av maximalt 3gb ram.
2GB + 1GB är det mesta han kan få ut.
Citera
2009-04-19, 01:56
Medlem
Fluxors avatar
Citat:
Datorn köptes 2008 och är 2,5GHz med 17"-skärm. Den levererades med 2GB RAM. Om jag inte missar något ska den klara 4GB, eller?

Känner mig lite dum nu, men är inte det ett sådant minne som jag länkade till ?

Tack för er hjälp!

Du länkar till artikel KVR667D2S5/2G. De är ej samma.

Enligt Kingston ska det vara KTA-MB667/2G till maskinen du refererar till.
Citera
2009-04-19, 12:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av dreft
Det är så att hans dator bara kan använda sig av maximalt 3gb ram.
2GB + 1GB är det mesta han kan få ut.
Stämmer inte. Om det är en 2,5 GHz så är det model Early 2008, som ska klara 6 GB.. Alltså den fjärde modellen av Macbook Pro..
Den som klarar 3 GB är den andra modellen och den finns i max 2,33 GHz processor..
http://mactracker.dreamhosters.com/
Citera
2009-04-19, 15:27
Medlem
Citat:
Du länkar till artikel KVR667D2S5/2G. De är ej samma.

Enligt Kingston ska det vara KTA-MB667/2G till maskinen du refererar till.
Ah, fasen... Det är lite konstigt att minnena fungerar om man blandar ett nytt och ett gammalt dock. Det står att datorn har 3GB RAM när jag gör så. Är det något man kan förvänta sig om det är fel minnen?

Har kört de nya minnena ensamma (alltså ett minne i taget ensamt) också, då fungerar det inte.
Citera
2009-04-20, 11:36
Medlem
Fluxors avatar
Citat:
Ah, fasen... Det är lite konstigt att minnena fungerar om man blandar ett nytt och ett gammalt dock. Det står att datorn har 3GB RAM när jag gör så. Är det något man kan förvänta sig om det är fel minnen?

Har kört de nya minnena ensamma (alltså ett minne i taget ensamt) också, då fungerar det inte.

Felaktiga minnen kan ge upphov till allsjöns märkliga fel. Så ja, det kan betyda att de inte fungerar optimalt i kombination med andra minnen eller rent av med likasinnade.
Citera
2009-04-20, 18:30
Medlem
Citat:
Felaktiga minnen kan ge upphov till allsjöns märkliga fel. Så ja, det kan betyda att de inte fungerar optimalt i kombination med andra minnen eller rent av med likasinnade.
Tack för hjälpen.

Jag får väl bita i det sura äpplet och inse att de är fel minnen. Så har jag (min far, rättare sagt) 4GB av värdelöst minne liggandes...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in