Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2009-04-17, 16:53
Medlem
Jag köpte en dell för kanske tre år sen nu. Vad jag kan minnas fick jag inte med någon recovery dvd, eller så har jag slarvat bort den (har flyttat sen dess så chansen att återfinna den är minimal om den nu finns). Nu vill jag formatera datorn för jag tycker den börjat muppa sig en del (kollat för virus o skit) Jag har nyckeln till det XP som finns i datorn (står tryckt på burken) men det hjälper mig inte mycket. Kan man skapa en installationsdvd eller är man körd även om det är en äkta windowinstallation i datorn?
Citera
2009-04-17, 16:59
Medlem
Snövits avatar
Du brukar kunna beställa (kostar lite) recoveryskivor från supporten hos tillverkarna. Det kan också vara så att du kan återställa din dator ändå om det ligger som jag tror det heter en partition på hårddisken men det få någon mer kunnig svara på.
Citera
2009-04-17, 18:42
Medlem
Du kan använda vilken XP-skiva som helst så länge det är rätt version (XP-home eller XP-pro, troligen OEM) Det står på etiketten med nyckeln vilken version som var förinstallerad. Blir det problem att aktivera över Internet löses det enkelt med telefonaktiveringen.

Dell vill jag minnas har en hyffsat enkel sida för nedladdning av drivrutiner med hjälp av din "servicetag" som ska finnas på datorn, söker man på Dells drivrutinsida med hjälp av servicetaggen får man rätt drivrutiner och även de eventuella program som var förinstallerade.

Ett tips är att ladda ner drivrutiner INNAN Du formaterar (om Du inte har en annan Internetuppkopplad dator i närheten vill säga), utan t.ex. drivers till nätverkskortet är det svårt att ladda ner något över huvud taget!
Senast redigerad av Rovarn 2009-04-17 kl. 18:47.
Citera
2009-04-17, 19:36
Medlem
dobbelinas avatar
Lösningen på ditt problem:
https://www.flashback.org/showthread.php?t=893525
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem