Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2009-04-17, 15:58
Medlem
randy2s avatar
Det är så att jag skulle vilja undersöka mig för att se om jag har några sjukdomar.

Hur går jag tillväga för att göra det? Ska jag bara trampa in på sjukhuset och säga "hej jag skulle vilja göra en helkroppsundersökning"? Går det ens att göra?
Citera
2009-04-17, 16:00
Medlem
Snoppzors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av randy2
Det är så att jag skulle vilja undersöka mig för att se om jag har några sjukdomar.

Hur går jag tillväga för att göra det? Ska jag bara trampa in på sjukhuset och säga "hej jag skulle vilja göra en helkroppsundersökning"? Går det ens att göra?
Du kan göra en hälsokontroll. Men det är ingen som ex. kommer undersöka din tarm om du inte har några besvär av den. Men rent teoretiskt skulle du säkert kunna ljuga ihop någon historia om problem lite här och var. Inget jag tror funkar i praktiken eller rekommenderar.
Citera
2009-04-17, 22:15
Medlem
UtopiaNovas avatar
Är det inte så att man måste betala 1200 eller liknande för en "full physical"
Och att de då mest kollar lungkapacitet, och ett gäng blodprover?
Alltså att man inte kan förvänta sig att få en hälsokontroll för de 80 kr patientavgiften är eller vad den är.
Citera
2009-04-17, 22:23
Medlem
Eliza CTs avatar
En "Hälsoundersökning" som ändå inte omfattar "allt" kostar mycket mer än 1200:-, bara att få utfört dom allra vanligaste proverna kostar en hel del.
Och finns den servicen lär det i så fall vara privatläkare som ger sej in på det. Har du ingen företagshälsovård?
Men du skulle ju kunna ringa runt och fråga. Sedan ge oss här säkra svar. Det finns äldre trådar i ämnet.
Mvh
Citera
2009-04-18, 01:23
Medlem
Stroh-M.D.s avatar
En full hälsoundersökning, som man gjorde förr i tiden, görs egentligen inte idag. Det finns helt enkelt alldeles för många tester man kan ta och för många prover man kan genomföra!

Praxis är: har du inga symtom, är du inte sjuk. Sök när du får symtom. Inte tidigare.

Skulle alla tester tillgängliga för den moderna sjukvården genomföras på en enda patient skulle troligtvis den totala kostnaden röra sig om ett par miljoner. Bara en MRI-undersökning går på flera tiotals tusen kronor. Dessutom är inte alla metoder trevliga: ta till exempel ryggmärgsprov och biopsier på inre organ. Eller för den sakens skull enteroskopi eller allas vår gamla (fruktade) vän rektal prostatapalpation.
Citera
2009-04-18, 15:11
Medlem
Snoppzors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stroh-M.D.
Dessutom är inte alla metoder trevliga
Jag skulle vilja skada hand med den personen som frivilligt skulle genomgå ex. en colon-rtg med dubbelkontrast eller kollade runt lite i buken med en ERCP
Citera
2010-04-12, 22:35
Medlem
creamos avatar
Jag skulle vilja göra en full body scan. Vad kostar det och var gör man det?
Citera
2010-04-13, 10:01
Medlem
Snoppzors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av creamo
Bor du nära hufudstaden?
http://www.norvia.se/halsokontroll.asp

Kontakta närmaste vårdcentral för att få upplysningar annars.
Citera
2010-04-13, 11:21
Medlem
creamos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snoppzor
Bor du nära hufudstaden?
http://www.norvia.se/halsokontroll.asp

Kontakta närmaste vårdcentral för att få upplysningar annars.

Alltså jag menar en datortomografi, oftast förkortat DT alternativt CT (Computed Tomography)
Citera
2010-04-13, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av creamo

Jag tycker alla vårdcentraler borde kunna erbjuda det.
Självklart att du betalar för det och i förskott.
Utan att kolla i prislistor så tror jag att du klarar att få allt för 6000 kr.
Inkluderat läkarbesöket innan och buk, thorax och hjärna DT.
Citera
2010-04-13, 15:31
Medlem
Jensofswedens avatar
Att göra en fullständig hälsokontroll är en lyx som du mest kan göra som deltagare i något hälsoprogram på TV, eller om du går till en privatläkare och dina pengar styr vården.
Citera
2010-04-13, 15:33
Medlem
Dalailamas avatar
Varför vill man ha det om man är frisk?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto