2009-04-16, 23:52
Medlem
ron_bs avatar
Sitter på en polares laptop och skulle kolla på en film nyss, så pluggade i headsetet och märkte att han har Realteks inbyggda ljudkort och själva Realtek programmet buggar riktigt mycket och jag får "En kontakt har satts i" och "En kontakt har dragits ur" hela tiden efter jag satt i headsetet.

Gick in och kollade på "uppspelningsenheter" och tryckte på Avaktivera denna enhet på en enhet vid namn "AC 97" som jag antar är en drivrutin av något slag. Den andra finns kvar och heter Realtek Highdefinition Audio.

Nu får jag inget ljud någonstans och behöver lite hjälp. Kan jag aktivera tillbaka enheten på något sätt? För den försvann ur uppspelningslistan efter jag valde "avaktivera".

MVH
Citera
2009-04-16, 23:55
Medlem
BigAndAlmightys avatar
Vilket OS använder din kompis?
Citera
2009-04-16, 23:59
Medlem
Andreasvbs avatar
Kontrollpanelen > System > Enhetshanteraren.

Kan ligga under avancerat sedan under hårdvara, beroende vilken version av Windows du använder.
Citera
2009-04-17, 00:00
Medlem
ron_bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigAndAlmighty
Vilket OS använder din kompis?

Vista.

Men roligt nog så löste jag det alldeles precis.

Har dock ett otroligt störande problem, när jag använder mitt headset så kommer det ljud både från headsetet och själva inbyggda högtalarna? Otroligt störande, är det någon som vet vad som kan vara fel?
Citera
2009-07-08, 14:10
Medlem
ojala77s avatar
tacksam om du berättar hur du fixa det min syster har nu samma problem behöver hjälp
Citera
2009-07-08, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ojala77
tacksam om du berättar hur du fixa det min syster har nu samma problem behöver hjälp

Snor svaret:

Beroende på vad din syster har för märke på datorn kan det finnas drivrutiner på respektive hemsida, om det är tex HP så är det hp.se som gäller. Sen letar man sig vidare till support/drivrutiner och letar upp realtek (eller vad hon nu har) och installerar igen

Om det inte funkar, eller datorn är av okänt märke, återkom.
Citera
2009-07-09, 05:28
Medlem
ojala77s avatar
ska testa det är en HP laptop tackar för hjälpen
Citera
2009-12-14, 16:59
Medlem
fetttanks avatar
Ljudet är borta.

satt och skulle avinstalera lite program igår och råkade ta bort något som gör att man inte har något ljud.

Vad ska jag göra?

tack för svar!
Citera
2009-12-14, 17:14
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fetttank
satt och skulle avinstalera lite program igår och råkade ta bort något som gör att man inte har något ljud.

Vad ska jag göra?

tack för svar!

Enklast är väl om du letar upp märket på ljudkortet / tillverkaren och därefter hämta hem drivrutinen. Gör en nyinstallation och se om detta kan hjälpa dig.

Edit: rättade till ett fel.
Senast redigerad av CyrusGNetWork 2009-12-14 kl. 17:35.
Citera
2009-12-14, 17:31
Medlem
Andreasvbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Enklast är väl om du letar upp märket på grafikkortet / tillverkaren och därefter hämta hem drivrutinen. Gör en nyinstallation och se om detta kan hjälpa dig.

Men ja, ladda hem drivrutiner till ljudkortet.

Du kan använda UDI om du inte vet vilket kort du har, det borde kunna hitta.
http://www.zhangduo.com/udi.html
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in