2009-04-17, 11:00
Medlem
CronoSs avatar
Jag skulle prova med ett par andra högtalare innan jag formaterade.
Citera
2009-04-17, 13:02
Medlem
Lät först på din beskrivning som du vore infekterad av netbus eller vad hette det där gamla programmet man skickade till sina polare så man kunde styra vissa delar av deras dator?
Citera
2009-04-21, 00:18
Medlem
elimicmats avatar
Kör vidare på denna tråden fast problemet är totalt annorlunda för tillfället, men misstänker att källan till allt det onda är detsamma.

"Spökljuden" i högtalarna verkar ha försvunnit och troligtvis berott på något bakgrundsprogram som satts igång, eller explorer.

Men nu börjar jag bli riktigt jävla lack på skiten. Anledning till att jag inte formaterat än är att jag har helt enkelt ingen extra HD att slänga över alla filerna på. Nåväl här är problemen nu istället. Jag tar det från början så inga oklarheter.

Hittills kört på IE(7) och gått relativt smärtfritt. För några veckor sedan började dock strulen. Rätt som det var försvann hela Internet-rutan totalt. Man kunde sitta och läsa/skriva på FB och vips hade man skrivbordet framför sig. Gällde alla sidor. Ibland hade jag bakgrundsprogram, ibland inte. Men ungefär en gång om dagen så kastades man ut direkt i skrivbordet, utan ett spår av att man haft Internet igång. Som och trycka på det röda "X":et.

Irriterande men värre blev det. Ganska omgående blev det att det hände några gånger i timmen och då blev man ganska lack, och till sist kunde man inte starta IE alls. Så gick över till min gamla trotjänare Opera och det gick perfekt i ungefär 5 minuter sen blev det förbjuden åtgärd så fort man skulle starta det.

I ren desperation gick jag ner till byns lilla datorbutik. Ni vet dom på landet som alltid svarar: "Tja, det låter som ett virus....". Förklarade problemet och fick ovanstående svar, men efter hans inprogrammerade standardsvar kom äntligen något vettigt. Han undrade om jag hade Firefox installerat, eftersom IE och Opera kunde få problem om man uppdaterade filer som t.ex Adobe och Flash. Tyckte det lät väl skumt men körde lite test på det...

Fick efter många startförsök hem Firefox, som nu är "Vanilla", och det fungerar riktigt jävla bra. Då är problemet att IE-räven i mig vill av någon anledning inte ge sig (vet inte varför eftersom IE egentligen suger fett). Uppgraderade skiten till version 8 istället och nu händer följande roligheter:

I stället för att vips slänga ut mig på skrivbordet återskapar den sidan. Ibland på ett försök, och ibland efter flera, men sidan kommer fram och håller sig kvar, vilket givetvis uppskattas. Problem blir det dock när jag stänger ner IE. Vips så när man tittar på film eller bara låter dator stå, så kommer en liten "pratbubbla" upp med texten "Fliken har återskapts......" men inget syns.

Dock syns det på Aktiviteshanteraren, där efter inte allt för lång stund, kanske en timme, finns över 40(!) aktiviteter som heter "iexplore.exe". Dessa har två stora nollor under CPU men mellan 18000-40000 i minneshantering. En hel del resurser alltså.

Då börjar jobb med att stänga ner skiten. Vissa ger sig frivilligt men andra kommer upp med texten "Fliken har återskapats....." och startar om igen. Går ej att stänga ner.... Ska man då öppna IE på nytt med så många aktiviteter händer ingenting, utan man får stänga ner till man har runt 20-30 kvar. Sedan startar man IE igen som då undrar om man vill fortsätta man senast var. Trycker man då JA, så öppnas en sjuhelvetes massa fönster med Google (min startsida) som man måste stänga ner. Sen finns det bara några enstaka "iexplorer.exe" kvar.

Fast efter cirka 30 min är det smockfullt igen. Jag blir pissförbannad på denna jävla dator. Antingen om någon har en lösning som inte är formatering, annars blir det fram med Amigan tills jag fått tag på ny HD att lägga över filer på...

Edit: Använder Avira antivirus prog, helt uppdaterat. Kört med "Spy no more" och "Spybot" plus några liknande program. Brandvägg och Win XP...
Senast redigerad av elimicmat 2009-04-21 kl. 00:20.
Citera
2009-04-21, 08:14
Medlem
927s avatar
posta en hijackthis logg
Citera
2009-04-21, 11:22
Medlem
elimicmats avatar

Kommer i två delar annars blev inlägg för långt...
Citera
2009-04-21, 11:22
Medlem
elimicmats avatar

Del två av "Jakten på mögdatorn..."
Citera
2009-04-21, 11:48
Medlem
makkiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ........
Högtalarna som är kass? Jag fick in radio på ett par från Logitech riktigt jäkla störade.

Samma här. Försvann efter formatering :S
Citera
2009-04-21, 12:03
Medlem
rejdars avatar
Hittar tre saker i loggen

Så googla på Backdoor.Agobot, Lorsis mm om det finns nåt särskilt att tänka på med att ta bort dessa filer, annars/sedan stoppa processerna i aktivitetshanteraren (ctrl alt del) ta sedan bort filerna, följ sökvägarna i loggen
Citera
2009-04-21, 12:33
Medlem
927s avatar
gör en snabb scan med malwarebytes antimalware, ta bort det som hittas och posta den loggen

http://files.filefront.com/NoLopexe/;10680920;/fileinfo.html
spara programmet på skrivbordet.
starta programmet >klicka på search and destroy och datorn scannas.
klicka ok, hittas nåt så bör det stå att du ska starta om. posta loggen som finns här C:\NoLop.log, i vilket fall som helst
Citera
2009-04-21, 12:39
Medlem
elimicmats avatar
Den visade faktiskt ingenting....
Citera
2009-04-21, 14:27
Medlem
rejdars avatar
Du fick info om vad du har på datorn, eller hur?

http://www.google.se/search?hl=sv&q=Backdoor.Agobot

http://www.google.se/search?hl=sv&q=lorsis

http://www.google.se/search?hl=sv&q=ntos.exe
Citera
2009-04-21, 14:34
Medlem
macster-s avatar
Personligen reagerar jag på raden
"C:\Documents and Settings\familjen\Application Data\iexplorer.exe"

Där ska det normalt inte ligga nån process som körs, och den exekverbara filen för Internet Explorer heter "iexplore.exe" inte "iexplorer.exe".

Jag tycker du ska kolla upp vad som ligger i den mappen...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in