2004-12-15, 23:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Rolz
När kom dessa regler ? Jag köpte en "Black Widow" i sommras från en internet sida och då var det inga problem. De är jävligt kraftfulla och man skjuter lätt iväg en stenkula några hundra meter.
Några hundra meter? Var köpte du en sån???
Citera
2004-12-15, 23:33
Medlem
Den här slangbelle modelen är världens kraftigaste och lyxigaste såvitt jag vet

http://www.blocket.se/view/3677810.h...l=0&c=1&city=0
http://www.tradera.com/auction/aid_9750600
http://www.tradera.com/auction/aid_9729904
Citera
2004-12-15, 23:39
Medlem
Enligt polisens egna tester av en "slangbella" så blir det genomslag av en 2cm tjock spånplatta på ca 20m avstånd (dvs om man skjuter med rätt projektiler )

Dessa tester gjorde polisen efter "en liten incident" för ett par år sedan.
Och med en viss sorts projektiler så uppnår man anslagskraften 11joule vilket överskrider det maxvärde som licencfria "vapen" (så som tex. luftgevär, slangbellor) får ha alltså upp till 10joule.
(Anslaget beräknas på ett avstånd av 4m)

Vanliga skruvar och muttrar har anslagskraft mellan ca 7-9 joule, detta kanske inte säger många så värst mycket, men de flesta "air soft" vapnen av finare modell har sällan mer än ca 1jouel samma tester, och dom brukar kännas litegran ibland.

De vanligaste bättre slangbellorna är ungefär lika i kraftmätning, så värderna kan väl ses som ett snitt.
Citera
2004-12-15, 23:41
Bannlyst
Jaa,,, har en slangis som gör seriösa märken på plåt (går ej att jämföra med luftgevär, möjligen nåt bautagevär på 7 mm från UK).

Men inget slår det armborst som jag postade hem från Sydafrika för 10 år sen....... 300 pounds. Typ 138 kg:s tryck, Väger själv 130 panner å får slita för att dra upp det

Armborstet har samma anslagsenergi som en 7.62:a på 30 meter och används på "Game" i Afrika som typ buffel.
Citera
2004-12-16, 00:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ume69
Jaa,,, har en slangis som gör seriösa märken på plåt (går ej att jämföra med luftgevär, möjligen nåt bautagevär på 7 mm från UK).

Men inget slår det armborst som jag postade hem från Sydafrika för 10 år sen....... 300 pounds. Typ 138 kg:s tryck, Väger själv 130 panner å får slita för att dra upp det

Armborstet har samma anslagsenergi som en 7.62:a på 30 meter och används på "Game" i Afrika som typ buffel.
Ett sådant skulle man fan ha!
Citera
2004-12-16, 00:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ume69

Så jävla kul att smyga i buskarna med ett fett kikarsikte och jakt-pil. Dock aldrig fällt nåt byte, då rådjur är så skygga och jag så klumpig.
Citera
2004-12-16, 06:55
Medlem
scoremaxs avatar
vad väger pilen?
Vad heter armborstet?
Vad använder du som backstop?
Citera
2004-12-16, 10:10
Medlem
KuddeNs avatar
Meehnn!!!

Det där verkar ju hur grymt som helst!

Någon som har tips på var man kan köpa nya armborst/slangbellor
som är kraftulla? Alltså.. helst, ett ställe där ni själv beställt
från.

När jag var mindre hade vi ett armborst som vi gav 3000 kr
för tror jag, men vi var tvungen att sälja det för man var
tvungen att ha jaktlicens(!) på det. Synd..

Gjorde även en egen slangbella som funkade väldigt bra
för att vara hemmagjord.. satte helt enkelt upp ett par
spikar på ett planka och böjde en grov jefla ståltråd
runt dem så det blev som en "Y"-slangbella... Funkade
vädligt bra
Citera
2004-12-16, 16:34
Medlem
Rolzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mr_evil
Några hundra meter? Var köpte du en sån???

Vid närmare eftertanke så hette den "BARNETT- Strike nine" och jag sköt små spelkulor som man hade när man var liten och spelade kula. De flyger iväg som bara fan. Jag vet inte exakt hur långt men över hundra meter är det iallafall. Man skulle inte vilja stå ivägen för en sådan kula, om den träffar en i huvet med full kraft efter ca tio meter så är det gonatt.
Citera
2004-12-16, 17:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av scoremax
vad väger pilen?
Vad heter armborstet?
Vad använder du som backstop?

Pilens vikt varierar, från övningspilar upp till dem med sprängspets (för noshörning).

Övriga frågor vet jag inte. Den ligger på vinden
Citera
2004-12-16, 17:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av KuddeN
Det där verkar ju hur grymt som helst!

Någon som har tips på var man kan köpa nya armborst/slangbellor
som är kraftulla? Alltså.. helst, ett ställe där ni själv beställt
från.

När jag var mindre hade vi ett armborst som vi gav 3000 kr
för tror jag, men vi var tvungen att sälja det för man var
tvungen att ha jaktlicens(!) på det. Synd..

Gjorde även en egen slangbella som funkade väldigt bra
för att vara hemmagjord.. satte helt enkelt upp ett par
spikar på ett planka och böjde en grov jefla ståltråd
runt dem så det blev som en "Y"-slangbella... Funkade
vädligt bra

Priserna varierar från 2500 (enkel design och ej så kraftfullt, funkar för tjejer). och uppemot 10-15 tusen för värstingarna med kikarsikte å full effekt. Detta i sydafrika. I sverige är dem 30% dyrare.

Priset för en insmugglad ligger rätt högt då efterfrågan är större än utbudet.
Citera
2004-12-16, 18:16
Medlem
eantrs avatar
Slangbellor, det är nostalgi...

Minns hur jag en gång var tvungen att såga ner ett fem meter högt parti av ett hasselträd bara för att mina tolvåringsögon inte såg nåt annat än den perfekta klykan längst ner. Har kvar den fortfarande... sitter som gjuten i handen.

Sättet vi gjorde slangbellor på var att ta en bra pinne, sen ha en bit läder som ammunitions-vagga. När det kom till det spänstiga materialet lär cykelslang vara rätt ok men vi tog gummisnoddar. Man köper en sån där stor påse med massa snoddar. Sen sorterar man upp dom efter färg och storlek. Sen tar man kanske 10 gula och lägger "i" så att säga en klump med 10 andra och drar till. Så skapar man ett perfekt gummirep som håller länge tills det torkar. Riktigt nice att skjuta med och då snackar vi nåt som nästan är mer som vapen än leksak.

Om man inte vill ödsla kulor till sitt prickskytte kan man såna här bopperibooo eller vad det kallas för. Det är malmtåget som åker till Narvik som tappar ut massa såna. Små tunga kulor med väldigt hög metallhalt som är en mellanprodukt i järnframställningen som man kan plocka längs spåret. När jag fjällvandrade sist fick jag med mig säkert fem kilo i en påse. Testa det!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in