2003-10-20, 17:23
Medlem
Jag gjorde ett uppriktigt försök och konfronterade mina 'fördomar' mot Islam och ägnade en vecka åt att diskutera med muslimer på ett muslimskt debattforum. Jag startade tre trådar.
* En som behandlade sura 4:34 (där det står att en man har rätt att handgripligen tillrättavisa sin fru, ett försvar för kvinnomisshandel med andra ord.)
* En om södermalmsmosken och deras (eventuella) koppling till muslimska brödrarskapet
* En amnestyartikel om prostitution i pakistan (i syfte att omkullkasta myten om det osedliga västerlandet vilket framgick)

De två senaste togs bort och jag blev utslängd med motiveringen:
"Hej Lukas !
Vi måste stänga av dig från detta forum därför att du är inte här för att fråga och lära dig om Islam, dina inlägg är ett bevis på detta. Du är helt enkelt här för att provocera och smutskasta Islam. Du får hitta någon annan stans där du får gehör för dina fördomar om Islam. Du är inte välkommen längre här.!"

Det jag lärde mig (eller fick bekräftat om man så vill) är att:
muslimer saknar all förmåga till självkritik. Att påstå att konflikten i Indien mellan muslimer och hindunationalister till 100% har orsakats av hinduer är bara ett exempel.
att idéen om att judarna styr världen är väl sprid. När jag länkade till en ledare i SVD så framgick det att det var lögn och en del i judarnas smutskastning av islam.
Det värsta var att ingen verkade invända mot judehatet och förenklingarna.
Nu sitter jag bara och väntar på att Uppdrag granskning ska besöka en moske med dold kamera och ställa lite ledande frågor. Men det lär nog dröja.
Citera
2003-10-20, 22:54
Medlem
sursomfans avatar
Vilket debattforum var det?

Det är alltid intressant att läsa deras interna diskussioner. Det är dock svårt att inte få islamofobiska tankar när man följer "tänkandet" hos dessa individer.
Citera
2003-10-21, 09:40
Medlem
http://www.islamguiden.com/newforum/

Följande angående södermalmsmosken är intressant:
http://www.islamguiden.com/newforum/topic.asp?TOPIC_ID=836
http://www.islamguiden.com/newforum/topic.asp?TOPIC_ID=791
http://www.islamguiden.com/newforum/topic.asp?TOPIC_ID=252

I förljande post anklagas Jan Hjärpe, sveriges islamkramare nummer ett, för att vara antiislamsk. Alla instämmer som tur var inte:
http://www.islamguiden.com/newforum/topic.asp?TOPIC_ID=1046

Konspirationstänkandet är skrämmande

En fin formulering från soona:
Citat:
Göran Persson påbörjade en process för att hjärntvätta det svenska folket om förintelsen under 2:a världskriget...och frågar man då varför han inte belyser förintelsen av palestinier, irakier, tjejenier och afghaner så svarar han helt oberört att det är inte samma sak...nehää

eller vad en annan debattör skrev om homosexualitet:
Citat:
Homosexuella ska slängas ner från ett stup, och sen
falla länge innan dem slår i den hårda marken!

Och vem straffar hårdare än Allah?

Det finns också en och annan bra debatt om islam, även om muslimer undviker islams akilleshälar.
Citera
2003-10-21, 13:03
Moderator
Sun Rulers avatar
Intressant, ska nog göra ett besök på de där forumen. Var själv en gång i tiden nära att bli muslim och har studerat Koranen en hel del....
Citera
2003-10-21, 13:10
Medlem
Emp-snubbes avatar
sparka ut dem alla

Sparka ut dem allihopa så slipper vi problemen
Citera
2003-11-01, 20:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lukas
Jag gjorde ett uppriktigt försök och konfronterade mina 'fördomar' mot Islam och ägnade en vecka åt att diskutera med muslimer på ett muslimskt debattforum. Jag startade tre trådar.
* En som behandlade sura 4:34 (där det står att en man har rätt att handgripligen tillrättavisa sin fru, ett försvar för kvinnomisshandel med andra ord.)
* En om södermalmsmosken och deras (eventuella) koppling till muslimska brödrarskapet
* En amnestyartikel om prostitution i pakistan (i syfte att omkullkasta myten om det osedliga västerlandet vilket framgick)

De två senaste togs bort och jag blev utslängd med motiveringen:
"Hej Lukas !
Vi måste stänga av dig från detta forum därför att du är inte här för att fråga och lära dig om Islam, dina inlägg är ett bevis på detta. Du är helt enkelt här för att provocera och smutskasta Islam. Du får hitta någon annan stans där du får gehör för dina fördomar om Islam. Du är inte välkommen längre här.!"

Det jag lärde mig (eller fick bekräftat om man så vill) är att:
muslimer saknar all förmåga till självkritik. Att påstå att konflikten i Indien mellan muslimer och hindunationalister till 100% har orsakats av hinduer är bara ett exempel.
att idéen om att judarna styr världen är väl sprid. När jag länkade till en ledare i SVD så framgick det att det var lögn och en del i judarnas smutskastning av islam.
Det värsta var att ingen verkade invända mot judehatet och förenklingarna.
Nu sitter jag bara och väntar på att Uppdrag granskning ska besöka en moske med dold kamera och ställa lite ledande frågor. Men det lär nog dröja.

Jag tycker du ska lyssna på Sverigedemokraterna och liknande eftersom vi har rätt. Och nu har även du insett detta. Detta är INGEN som helst nyhet för mig och andra som vet vad Islam är. Jag har varit med om samma veva på "svenska" muslimska sidor.

Sen att många här utan någon som helst erfarenhet pratar om Islams fredliga rörelse är rent av skrattretande. Vi kan ju t.ex. ta hela mediaeliten som lever i sin egna lilla värld.

Denna icke existerande självkritik är så väldigt irriterande och denna typ av självkritik finns i alla dessa kulturer som har Islam som minsta gemensamma nämnare. Men även kristna i dessa områden har blivit påverkade av detta och det ser man tex på syrrianerna. (Exempel är Södertälje - gruppvåldtäkternas huvudstad).

Sen att muslimska grupper är de mest rasistiska är något som vi också kan ta upp. Men de ser inte sin egna rasism och stoppar den inte ifall någon från deras egna grupp utövar den.
Citera
2003-11-01, 21:28
Medlem
Bob Marleys Spökes avatar
Jag förstår inte vad de så kallade lärda muslimerna pysslar med..
Under dom mörka åren i vår historia (medeltiden)
Så gjorde muslimerna stora vetenskapliga framsteg.
t.ex så visste dom mycket om astronomi, matematik, biologi, fysik.. You name it..
Varför stoppades den här progressiva utvecklingen??
Ja, säger ni, Det var dom västerländska korsfararna som tog över tänkandet om tingens natur..
Men att Stora tänkare tystades har knappast med att göra med "vår" kultur..
Tvärtom, vi tog över dessa dogmer och överförde det till vår kultur.. Vi kunde ta tillvara på kunskapen och vidareutveckla den.
Min personliga åsikt är att, muslimska länder/kulturer stagnerade när feodala intressen av lokala herrar steg in i bilden..
Vart hade vi inte befunnit oss idag om inte den österländska filosofin hade fått tid att utveckla sig??
Islam som religion är likadan som den kristna religionen..
Påvar och imamer säger sig att behålla rätten att säga att "det här behagar GUD"..
I mina ögön så bromsar dom utvecklingen.
Kontakten med GUD är och förblir subjektiv..
Ingen präst eller imam kan säga, att den vet vad GUD vill..
It's simple like that..
Citera
2003-11-13, 02:10
Bannlyst
Det är stor skillnad eftersom de kristna gör något vettigt i denna värld.
Citera
2003-11-13, 14:07
Medlem
Nu blev jag lite rädd. Vad menar du med att de kristna gör något vettigt? OK, många framsteg har gjorts av människor som har ansett sig mer eller mindre omfattas av den kristna läran, men de framstegen lär inte bero på den kristna tron. Kristenheten som institution utmärker sig väl snarare som att vara bakåtsträvande, dogmatisk och likriktande?
Citera
2003-11-13, 14:38
Moderator
Sun Rulers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dendärkillen
Nu blev jag lite rädd. Vad menar du med att de kristna gör något vettigt? OK, många framsteg har gjorts av människor som har ansett sig mer eller mindre omfattas av den kristna läran, men de framstegen lär inte bero på den kristna tron. Kristenheten som institution utmärker sig väl snarare som att vara bakåtsträvande, dogmatisk och likriktande?

Om du hade studerat Nationalekonomi, vilket du uppenbarligen inte gjort, så skulle du nog inte uttrycka dig så. Det står utan tvivel att industrialismens genombrott i Europa kan härledas till en väldigt stor del till den protestantiska etiken (som såg positivt på arbete och sparande).
Citera
2003-11-13, 15:41
Medlem
Vad braatt tron hjälpte till att få "fart" på industrialiseringen! (helt ärligt) Framåtskridande är vackert, oavsett drivkraft. Jag kanske lät lite bestört i min förra tråd, men det handlade mest egentligen om det trångsynta i "kristendom är bra, islam är dåligt".
Jag tror att organiserad religion är något ganska farligt(nu blir de OT, jag är helt klart öppen för en diskussion om detta i en ny tråd), just för att någon(präst e dyl) ges tolkningsföreträde framför någon annan(den vanliga människan) när det gäller saker som det inte finns konkreta bevis för(jag menar ungeför det här: Om SunRuler har läst nationalekonomi(vilket han säkert har) är jag rätt så övertygad om att han analyserar skeendet under industrialiseringen bättre äm mig, men när det gäller saker som livet efter döden och liknande tror jag mer på mig själv än någon tex prästskolad).

Ajaj, vilken avancerad meningsbyggnad, LIX ropar avbryt .
Citera
2003-11-13, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dendärkillen

Både ja och nej. Katolicismen har ju mycket riktigt en tendens att vara så som du säger.
Men lutherismen manade ju tex. till en hård arbetsmoral som gör att de lutherska länderna har en mycket starkare arbetsdiciplin än de katolska länderna.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in