2009-04-16, 20:43
Medlem
Jag har köpt en SATA hårddisk till min PC med K8V-X moderkort.
När jag startar om den får jag ett felmeddelande (som jag så klart skulle ha skrivit upp) som kräver att jag trycker på "g" för att komma vidare, men disken hittar jag inte i Biosen.

Felmeddelandet säger.
"Hardware Initiate failed, Please Check Device!!!
The Bios does not be installed."
Press <g> to contiue!

Engelskan är inte allt för bra!
Senast redigerad av krassegrand 2009-04-16 kl. 20:59.
Citera
2009-04-16, 23:42
Medlem
dobbelinas avatar
Har du kollat att strömsladden sitter i ordentligt i SATA disken?
Citera
2009-04-17, 04:14
Medlem
x0ms avatar
Låter som en taskig sladd eller som ovan sa, en glappande strömsladd. Prova med nya sladdar, eller med en ny disk.
Citera
2009-04-17, 07:14
Medlem
Nu är jag på jobbet men jag tänkte på en sak, DVD-enheten är secondary master, då är det bara slaveplatser kvar, kanske hårddisken måste vara master?
Citera
2009-04-18, 12:21
Medlem
Det verkar som att jag måste göra en "installationsdiskett" som man använder när man installerar XP genom att trycka på F6 under början av installationen.
Nu vill jag fråga, om jag kör reparerations-alternativet med min XP-installations-CD, kommer jag då att förlora alla personliga inställningar, codecar och alla extraprogram som jag har installerat under 4 år?

W98 kunde man ominstallera och ändå behålla datorn som den var utom att den blev lite snabbare.

Jag har provat att ta bort min ide-hårddisk och installera Ubuntu eller XP på den nya hårddisken men då säger den typ "stäng av och skaffa en bootbar enhet"
Citera
2009-04-20, 13:28
Medlem
Jag ska låna en tom ide HD och se om det överhuvudtaget går att installera.

http://www.linux.se/posting.php?mode...a5b465&t=37051
Citera
2009-04-21, 14:03
Medlem
När jag försöker installera på en ny ide och de kopierade dll-filerna på diskett kommer jag till stället där jag ska godkänna avtalet genom att trycka på F8. Jag trycker på F8 men inget händer. Jag försöker 3 gånger men det enda sättet att komma från sidan är att trycka på esc som avslutar installationen.
JAG GER UPP!
Citera
2009-05-07, 10:15
Medlem
Nu är det äntligen fixat! Hårddisken behövde byglas för att K8V-X inte klarar SATA2.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in