2009-04-16, 19:04
Medlem
Jag skall skriva ett arbete i Psykologi A där jag ska analysera min egen dröm med hjälp av Sigmund Freuds och Carl Jungs teorier om drömtydning.

Men jag har lite problem med att hitta fakta om vad dessa teorier säger om min dröm. Har läst på internet där jag hittat en del om Freud och fått ett liten uppfattning om vad han säger . Men har inte fått en heltäckande bild om vad båda tycker.

Min dröm i väldigt korta drag:
-jag fick reda på att jag skulle dö inom ett par dagar av en läkare
- Jag träffade personer jag inte har träffat på flera år
- dagen kom då jag skulle dö, jag tog farväl av min familj och kände hur allt gick långsammare, hjärtat slutade slå och tillslut dog jag.

Nu behöver jag hjälp. Kan någon kan förklara både Freuds och Carl Jungs teori om tydning av just denna dröm?
Citera
2009-04-16, 19:11
Medlem
Caesar Johansens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vonsegebaden
Jag skall skriva ett arbete i Psykologi A där jag ska analysera min egen dröm med hjälp av Sigmund Freuds och Carl Jungs teorier om drömtydning.

Men jag har lite problem med att hitta fakta om vad dessa teorier säger om min dröm. Har läst på internet där jag hittat en del om Freud och fått ett liten uppfattning om vad han säger . Men har inte fått en heltäckande bild om vad båda tycker.

Min dröm i väldigt korta drag:
-jag fick reda på att jag skulle dö inom ett par dagar av en läkare
- Jag träffade personer jag inte har träffat på flera år
- dagen kom då jag skulle dö, jag tog farväl av min familj och kände hur allt gick långsammare, hjärtat slutade slå och tillslut dog jag.

Nu behöver jag hjälp. Kan någon kan förklara både Freuds och Carl Jungs teori om tydning av just denna dröm?

Det går inte att säga något. Du måste berätta detaljerat och försöka förklara vad du kände i drömmen, vad du tänkte, vem som sa vad, vem som gjorde vad och så vidare. Även om du ta med alla detaljer, kan man inte riktigt säga nåt, vi känner ju inte till något om dig eller din historia, det går inte att göra en analys.

Vill du läsa mer om drömtydning kan du låna Freuds bok "drömmtydning", lite tung, men absolut värt det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in