• 3
  • 4
2012-03-01, 17:06
Medlem
Vanlig random sallad med kopiösa mängder rå lök i.

Sen så brukar jag när jag gör dip, till grönsaksstavar, chips eller ja varför inte till mat, ha i massor med finfinhackad rå gul lök. Förhöjer smaken!
Citera
2012-03-02, 17:29
Medlem
SvenEricTheGambles avatar
Gammal tråd, men till dom flesta persiska maträtterna äter man rå lök till.
Finns inget godare än ris och kobidehkebab på en sked tillsammans med en stor tugga rå gul lök
Citera
2012-03-02, 17:37
Medlem
Triremers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chris69
Älskar både gul och röd lök, speciellt rå. Undrar om ni har några tips på maträtter där det fungerar och är gott med en obscen mängd rå lök som tillbehör?

Rå lök är väldgt gott till entrecote. Använd gärna röd lök.

Röd lök passar ofta bra till nötkött och gifter sig bra med parmesanost, citron och rucola.

Stek en entrecote så att den är blodig. Salta och peppra. Lägg på hyvlad parmesan, rucola och skivad rödlök. Pressa citron över. Det är sinnessjukt gott och väldigt enkelt. Löka på ordentligt.

Räkmackor tycker jag ska ha mycket rå lök. Eller så gröper du ur en avokado lite och lägger i creme fraiche, toppar med rom och massor av rödlök. Garnera med en dillkvist, peppra och pressa citron över.

Eller gör du en löjromstoast med massor av lök.
Senast redigerad av Triremer 2012-03-02 kl. 17:41.
Citera
2013-09-08, 11:31
Medlem
MrIngos avatar
Här kommer en fantastisk kombo som kanske inte ser så märkvärdigt ut.
Prova ni som älskar rödlök.
Koka spagetti och stek bacon.
Mycket smitigt att köra baconen i micron med hushållspapper under och över.
Slipper os och disk.
Hacka "mycket" rödlök och tärna fetaost och tomat.
Blanda det med örtkryddblandning och olivolja.

Lägg upp på tallriken och toppa med ketchup.

Skriv gärna vad ni tycker.....ev om ni tillsatt något som piffat upp.

Sen har vi ju en enkel bruschetta som är en rödlöksfavo.
Citera
2013-09-09, 08:51
Medlem
krings avatar
Min favorit när löken ska vara i fokus är en salsa jag brukar ha till tacos. Väldigt enkel att göra, hackad lök, finhackad vitlök, hackad inlagd jalapeño, citronsaft och salt samt malen spiskummin. Rätt skarp i smaken men grymt god.

Annars är en bönsallad eller en grekisk sallad med mycket finskivad rödlök extremt gott! Brukar göra en rödlöksmarmelad som är fin men då är löken inte rå längre...
Citera
2013-09-09, 11:27
Medlem
MeanMEs avatar
Mina favoriter är pannbiff, ungsstekt sill på lökbädd och grädde, fläskkotlett på lökbädd och grädde med gorgonzola ovanpå samt pasta med lök, anjovis och kapris + olivolja.
Sedan sist men inte minst löksoppa, bland det godaste jag vet.
Kan äta det som förrätt 7 dagar i veckan .
Citera
2013-09-09, 15:08
Medlem
jajahars avatar
Vitt bröd, tonfisk och massor med hackad rödlök.
Citera
2013-09-09, 15:12
Medlem
jajahars avatar
http://www.recept.nu/recept_nu/forra...ldjur/fagelbo/

Det här är jävligt gott. Ska vara rejält med hackad lök. Salladen kan du skippa, kapris likaså och ersätta med hackad gräslök. Rätten heter f ö Solöga.
Citera
2013-09-09, 16:12
Medlem
khoroshos avatar
cevapcici brukar serveras med groteska mängder rå lök, ajvar och pitabröd. väldigt gott!
Citera
2013-09-09, 20:00
Medlem
Ingen som nämnt löksoppa? Här är ett exempel på ett lätt recept http://www.ica.se/recept/klassisk-loksoppa-715870/
Citera
2013-09-09, 22:18
Bannlyst
Som av en slump Googlade jag lite i dag för att hitta något nytt att lägga på varmkorv. Jag hittade nedanstående recept på "Lök i röd sås" som jag tänker svänga till i morgon.

http://www.food.com/recipeprint.do?rid=206208

Egentligen tänkte jag först försöka mig på att göra surkål, men intresset avtog tvärt när jag läste att det tar 4-6 veckor för kålen att jäsa klart. Det får bli ett framtida projekt.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in