2009-04-17, 00:11
Medlem
azAZ09s avatar
haha okej.. för mina föräldrar får för sig ibland att han ska borstas 1 gång per dag, även om jag inte tror att dom gör det.. tyckte de lät mkt iallafall! men han har ju faktiskt väldigt tjockt fluffigt hår så det är ju bra att hålla styr på det.

om några veckor, i mitten av maj, så ska han bo hos mig i min lägenhet. och måste vara innekatt i ca 3 veckor. några speciella tips om det?
jag ska skaffa koppel så jag kan gå ut med honom, för har alltid varit utekatt (iallafall vad jag vet om)
nånting annat man ska tänka på?
Citera
2009-04-17, 00:37
Medlem
Utekatt

Jag tycker det låter som skabb... Ta det inte så allvarligt, det finns en massa saker där ute och det är inte ovanligt att djuren drar på sig lite kusar. Det går inte över på människor!
Däremot kliar det och djuren kan snabbt klia bort kalfläckar på olika ställen. Oftast på knäskålen och höftbenet men även på nedre delen av framtassarna. Tecken på någon form av skabb är kalhet på ställen där djuret kommer åt att slicka och gnaga.
Hos veterinären får man ett recept på droppar som ska gnuggas in i nacken en till två gånger. Inget som djuret mår dåligt.
Citera
2009-04-17, 00:39
Medlem
azAZ09s avatar
Jag tror nog veterinären skulle sett om det vore skabb....
och jag har ALDRIG sett måns slicka eller gnaga där. han har nog INTE skabb.
dessutom är håret på utväxt där.
Citera
2009-04-17, 00:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av azAZ09
Jag tror nog veterinären skulle sett om det vore skabb....
och jag har ALDRIG sett måns slicka eller gnaga där. han har nog INTE skabb.
dessutom är håret på utväxt där.

Veterinärer kan inte se sådant utan att ta prov, bara misstänka det. Oftast sätter de in medisinen för att den verkar emot alla möjliga varianter på smådjur som kan irritera i pälsbotten.
Citera
2009-04-17, 01:50
Medlem
Yuppinallens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av catami
Veterinärer kan inte se sådant utan att ta prov, bara misstänka det. Oftast sätter de in medisinen för att den verkar emot alla möjliga varianter på smådjur som kan irritera i pälsbotten.

Skabb kan visst synas utan prov eftersom djuren ofta får små röda finnar/krustor på de partier där de suttit och sugit. Dessutom kliar skabb och de djur som drabbas visar tydligt tecken, katter tom. värre än hundar eftersom de är så noga med sina pälsar. Om de kala partierna skulle ha varit utsatt för skabb skulle det ha synts tydligt då veterinären undersökte katten. Och jag vet inget djur som någonsin drabbats av pälsskabb utan att få svår klåda över hela kroppen.

Så veterinärer kan visst utesluta skabb, däremot kan de inte alltid artbestämma en parasit/kvalster utan att först kolla under mikroskop eller ta blodprov.
Citera
2009-04-17, 01:54
Medlem
azAZ09s avatar
Om måns skulle haft skabb skulle han väl ändå klia sig och bita och så som ni säger?
Han gör inte de så han har inte skabb......
Citera
2009-04-17, 03:22
Medlem
Yuppinallens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av azAZ09
Om måns skulle haft skabb skulle han väl ändå klia sig och bita och så som ni säger?
Han gör inte de så han har inte skabb......

Hade det varit skabb hade veterinären sett det när du var in med honom, det går inte att ta miste på. Speciellt inte för en utbildad veterinär. Och om han hade haft skabb skulle han ha kliat sig hela tiden, överdrivet mycket och över hela kroppen. Även om katter och hundar ibland bara drabbas av skabb bara på vissa partier på kroppen så brukar det ge allergiska reaktioner i huden även på övriga delar av kroppen på grund av skabbens avföring och utsöndring. Och om det hade varit skabb som orsakat de kala fläckarna skulle du sett sår och rivmärken runt om. Oftast är det revorna och såren som katterna kliar upp som blir besvärligast och orsakar infektioner.

Nej, jag tror att du kan vara lugn. Jag tror med på veterinärens svar att katten är överviktig. Det kanske ordnar till sig själv nu mot sommaren också då det förmodligen blir mer spännande att vara ute och ränna

En jättefin kisse är det i alla fall. Hälsa lilla Måns det från mig
Citera
2009-04-17, 13:40
Medlem
azAZ09s avatar
Japp. tack för alla svar
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto