2009-04-16, 15:10
Medlem
azAZ09s avatar
hej! jag skulle vilja ha hjälp med ett litet problem med vår katt.
det är så att han tappat fläckvis med hår på magen, 2 fläckar,precis vid "armålorna" ungefär.

moren min tog honom till en veterinär, som sa att han var överviktig och behövde banta. .. och att det var endast på de ställen som han kunde tvätta sig själv på, så då efter mycket slickning just där så slickades håret bort.
Jag tycker det låter knasigt. Så överviktig är han inte så att han inte kan tvätta sig på andra ställen, och hur i hela friden tvättar en katt bort håret som är på magen? ..

någon som har haft en katt som haft liknande? eller har någon synpunkt eller tips eller nånting..

en bra grej är att det ser iallafall ut som att håret sakta men säkert växter tillbaka men.. nyss så var det löst hår vid sidan av en fläck.
Citera
2009-04-16, 15:52
Medlem
pezrulezhaakons avatar
azAZ09

Hur gammal är katten då? Finns det några synliga märken eller sår på de kala fläckarna? Kliar/slickar katten sig där ofta?
Citera
2009-04-16, 16:06
Medlem
azAZ09s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pezrulezhaakon
Hur gammal är katten då? Finns det några synliga märken eller sår på de kala fläckarna? Kliar/slickar katten sig där ofta?

Vi vet inte bestämt hur gammal katten är, vi fick honom av vår syster som i sin tur fick han från ett katt-hem.. Men han beräknas vara ungeför 3 år.

nej inga märken, inga sår bara kort kort hår just nu som förhoppningsvis växer ut..
Nej jag har aldrig sett han göra det. han verkar helt obrydd om det!
Citera
2009-04-16, 16:16
Medlem
Yuppinallens avatar
Om en veterinär påtalar vikten som ett problem så är nog katten aningen överviktigt. Ändra/byt/minska ner på kattens foder och se till att den rör på sig. Är det en innekatt eller utekatt? Innekatter drar ofta på sig övervikt eftersom de har sämre möjligheter att verkligen sträcka ut och röra sig och springa. Då krävs mer aktivitet tillsammans med katten för att den ska hålla sig frisk. Finns även dietfoder att köpa hos veterinären som funkar bra.

Övervitkiga katter lider större risker för sjukdommar precis som människor, och man bör ta itu med det. Det krävs ingen överdriven övervikt eller fetma för att katter ska få svårt att tvätta sig överallt. Det räcker med ganska lite. Att katten dessutom är så pass ung och ändå överviktig tyder förmodligen på felaktig kost. Vad äter katten för foder?
Citera
2009-04-16, 16:40
Medlem
pezrulezhaakons avatar
azAZ09

Då om inte katten visar uppenbara problem, så är nog det inget att oroa sig för, MEN katter är extremt bra på att INTE visa att nåt är fel.

Övervikt även hos djur kan ju få ytterligare påföljder, som hos människor. Det är där du gör ett viktigt jobb att hjälpa katten att må bättre. Utfodringsrutinerna kan vara idé att se över. Katter svälter inte om de inte får mat på en dag. Torrfoder kan vara bra att ge en till två gånger per dag, och undvik att skämma bort den med hemmalagade såser och liknande.
Citera
2009-04-16, 17:27
Medlem
Yuppinallens avatar
Även fel sorts foder kan ge fetma och övervikt hos katter. Billiga foder i matbutiken är ofta boven i dramat eftersom den nästan är att anse som snabbmat: mättar dåligt på lång sikt och är mer fettbildande. Ett kvalitativt premiumfoder för katter är ett väl sammansatt foder som mättar längre och därför äter katten inte lika mycket. Överviktiga katter behöver man visserligen hålla koll på så att de inte äter för mycket, men rent generellt kan de flesta katter styra sin dagliga kost själva även om de alltid har tillgång till torrfoder i en skål. Problemet är att om fodret inte håller måttet så äter katten mer och oftare och går upp i vikt av det. Katter bör äta många små mål under en dag, och om katten nekas mat och bara ges ett par gånger är risken stor att de istället äter alldeles för mycket när de väl får mat. Innekatter har också en förmåga att tröstäta i brist på annan sysselsättning.

Många väljer billigare foder för att de tror att de tjänar pengar på det. Jag säger inte att fallet är så här men övervitk hos katter beror ofta på felaktig utfodring. Det man förlorar på det är att katter lider större risk till njursten, bristsjukdomar, sämre immunförsvar samt att katten äter mer av det, skiter mer och får tandsten. Många av dessa problem går att undvika med ett dyrare premiumfoder. Pengarna man betalar i kassan är inte alltid summan man får betala för fodret på lång sikt. Oftast lönar det sig om man är beredd att betala lite mer för ett bra foder.
Citera
2009-04-16, 18:16
Medlem
azAZ09s avatar
Våran katt får inte billig mat från matvarubutiker, utan vi köper en stor säck från lantmanna/granngården.
Han är utekattmen är väldigt kräsen med väder och så, han vill helst att det ska va soligt så han kan ligga och lata sig i solen.. haha
han är väldigt slapp av sig!
Han får mindre mat nu efter vad veterinären sa. Han får ..1 dl om dagen.

Men jag tänkte mer om de kunde vara nåt annat är övervikt eftersom de lät så konstigt att han tvättat bort just håret under benen, de vore ju mer troligt om en överviktig katt slickat bort håret på tex. sina framben eller nåt.
Fast .. det verkar ju inte klia eller nåt sånt för honom på de "hårlösa" fläckarna..så.. äsch det fixar sig nog..
de har ju endå börjat växa ut hår på ställena.. jag tänkte mer om någon visste om nåt specifikt annat grejsimojs det kunde gälla! än övervikt
Citera
2009-04-16, 18:33
Medlem
Eliza CTs avatar
Jag håller inte helt med veterinären om att han slickat bort håret på magen för att han är för tjock. En alltför tjock katt kan däremot inte slicka sej på rygg och sidor lika bra. Utan problemen kommer just där då. Verkar han frisk för övrigt?
Ibland kan byte av foder göra underverk på katter. Minska inte alltför fort på mängden mat utan minska lite efter hand.
Själv skulle jag byta foder till ett light - t.ex. Hill´s som jag har bra erfarenheter av. Men det finns många andra också. Lite extra vitaminer "som godis" kan påverka pälsen positivt. Försök leka mer med katten och sysselsätta honom.
Mvh
Citera
2009-04-16, 18:39
Medlem
azAZ09s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eliza CT
Jag håller inte helt med veterinären om att han slickat bort håret på magen för att han är för tjock. En alltför tjock katt kan däremot inte slicka sej på rygg och sidor lika bra. Utan problemen kommer just där då. Verkar han frisk för övrigt?
Ibland kan byte av foder göra underverk på katter. Minska inte alltför fort på mängden mat utan minska lite efter hand.
Själv skulle jag byta foder till ett light - t.ex. Hill´s som jag har bra erfarenheter av. Men det finns många andra också. Lite extra vitaminer "som godis" kan påverka pälsen positivt. Försök leka mer med katten och sysselsätta honom.
Mvh

tack för ditt inlägg!
jadå, han verkar hur frisk som helst och trivs jättebra. du tror inte att de kan bero på stress kanske? ..för ibland kommer det 2 andra katter och ibland en hund hit hem till oss... kom att tänka på det nu bara.
nä vi har inte sett några tecken heller på att han verkar hungrig, tex kommre och stryker sig mot oss för att matskålen är tom. utan vi ger honom ca 1 halv morgon och kväll.. så han har alltid några kulor kvar i fatet under dagen
Han är dock inte så mycket för kattgodis. Han luktar lite på det, men äter inte sånt..
Citera
2009-04-16, 18:48
Medlem
Eliza CTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av azAZ09
tack för ditt inlägg!
jadå, han verkar hur frisk som helst och trivs jättebra. du tror inte att de kan bero på stress kanske? ..för ibland kommer det 2 andra katter och ibland en hund hit hem till oss... kom att tänka på det nu bara.
nä vi har inte sett några tecken heller på att han verkar hungrig, tex kommre och stryker sig mot oss för att matskålen är tom. utan vi ger honom ca 1 halv morgon och kväll.. så han har alltid några kulor kvar i fatet under dagen
Han är dock inte så mycket för kattgodis. Han luktar lite på det, men äter inte sånt..

Stress är en MYCKET vanlig anledning till att katter slickar sej och påverkar päls och hud negativt. Liksom att allergier mot foder är vanligt.
Om det kommer andra djur - hur uppför han sej då? Gillar han inte besöken så se till att han är på ett ställe där han kan ha lugn och ro då.
Hoppas det ordnar sej.
Citera
2009-04-16, 19:12
Medlem
azAZ09s avatar
Oj oj.. för vi kan ju inte förbjuda mina syskon med respektive djur att få komma hit precis heller :/
Ja om det kommer andra djur, blir han väldigt skygg och håller sig undan..
eftersom han är utekatt och så så har han väldigt många ställen att vara på, finns många ställen i hela huset att gömma sig på, också.
Så han blir ju inte utsatt för dem i samma rum, iallafall..

en till fråga; hur ofta ska man borsta kissemiss?

såhär ser han ut http://yfrog.com/77elevhemochsnt069j
Citera
2009-04-16, 22:49
Medlem
Eliza CTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av azAZ09
Oj oj.. för vi kan ju inte förbjuda mina syskon med respektive djur att få komma hit precis heller :/
Ja om det kommer andra djur, blir han väldigt skygg och håller sig undan..
eftersom han är utekatt och så så har han väldigt många ställen att vara på, finns många ställen i hela huset att gömma sig på, också.
Så han blir ju inte utsatt för dem i samma rum, iallafall..

en till fråga; hur ofta ska man borsta kissemiss?

såhär ser han ut http://yfrog.com/77elevhemochsnt069j

OJ, vilken SNYGGING! Vilken päls och vilka färger!
På frågan om hur ofta han ska borstas: så ofta så han ser ut som på bilden!

Ni bör nog kolla upp pälsen rätt ofta då han går ut också. Börjar det tova sej så kan det gå fort. Sen har vi ju fästingsäsongen som börjat nu. Ytterligare en anledning att finkamma ofta.
Självklart måste ju familjemedlemmar få ta med sina djur om dom kommer och ska vara kvar lite. Men det verkar ju som om er katt kan få vara för sej själv ändå. Jag antar att ni sätter ut mat och vatten om han smiter ut och andra katter finns inne. (ha en bestämd plats som katten blir van i synnerhet nu när det börjar bli varmt och torrt på våren så vänj den med vatten ute)
Ha lite koll på pälsfläckarna och fortsätter det så testa gärna en period med ett annat (light) foder. Håll koll om han verker stressad och orolig. Jag tror att det kan vara bara en tillfällighet det här. Berätta gärna hur det går!
Mvh
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in