2009-04-16, 00:26
Medlem
Hejsan!
För att fatta mig kort.
Jag är sugen på att köpa någon sorts ödla, men jag är så sjukt jävla rädd/äcklad för dom flesta insekter, då till min fråga.

Finns det någon ödla som man inte behöver mata med insekter?

Tack!
Citera
2009-04-16, 00:36
Medlem
Kallisångs avatar
Komodovaran will do the trick for you, den äter getkadaver och annat smaskens

Skämt åsido så är ju grön leguan en klassiker, stor, trevlig, käkar frukt och är grön.. en trevlig ödla mao.
Senast redigerad av Kallisång 2009-04-16 kl. 00:39.
Citera
2009-04-16, 00:38
Medlem
haha ja det skulle va ett alternativ =)
Citera
2009-04-16, 00:40
Medlem
Kallisångs avatar
Jag har uppdaterat min förra kommentar..
Citera
2009-04-16, 00:42
Medlem
tack så mycket! ska kollas upp!
Citera
2009-04-16, 11:10
Medlem
Snurrens avatar
Kolla också hur stora dom blir, jag har hört att folk blir förfärade när deras lilla gullödla blir så stor Har du plats?
Citera
2009-04-16, 12:40
Medlem
Och angående grön leguan.. visst de äter grönsaker och är jättetrevliga, men de kräver också annat än isbergssallad och äpplen varje dag. Det krävs rätt mycket jobb att året runt hålla en grön leguan med färsk sallad. Det är vanligt att de dör av undernäring helt plötsligt för att folk matar dem med fel saker - trots att de har en av naturrikets mest effektiva näringsupptagning. Man kan inte konstant ge dem upptinade frysta grönsaker mm för själva frysningen tar död på vissa av de enzymer de behöver.

Det är dessutom en ödla som kräver uppfostran. Som små är de livrädda och vill bara fly - dvs inte speciellt skojiga. Men om man låter dem fly så hålls den attityden i tills de är stora.. så sitter du sedan där med en fullvuxen leguan som tycker om att "vifta på svansen" vilket leder till piskrapp i klass med ox-piska - kan slita upp hela skinnet och ge riktigt jävliga ärr.

De är balla ödlor att ha - men kräver mao en hel del utöver bara utrymme.
Citera
2009-04-16, 15:08
Medlem
Du har ju skäggagam annars... Pogona Vittceps tror ja den heter på latin...
Iofs så ska den ha insekter när den är liten men ju större och äldre den blir ju mer grönsaker och frukt ska den ha...

Vattnagam finns de ne ödla som heter, den ska väll oxå ha en massa sallad och sånt, men även den kan behöva någon insekt från och till

Daggecko äter ju fruktpuré men dom mår oxå bäst utav en blandad kost.
Citera
2009-04-17, 10:47
Medlem
Adam87s avatar
Antingen får du skaffa en grön leguan, och det råder jag ingen till. Det är den i särklass svåraste ödlan att hålla. Eftersom du inte ska skaffa någon grön leguan kan du kolla närmre på dabbagamer. De äter grönsaker och är trevliga små djur.
Citera
2009-04-17, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adam87
Antingen får du skaffa en grön leguan, och det råder jag ingen till. Det är den i särklass svåraste ödlan att hålla. Eftersom du inte ska skaffa någon grön leguan kan du kolla närmre på dabbagamer. De äter grönsaker och är trevliga små djur.

Är de inte samma sak med dabbagam som med skägga gam? att dom ska ha varierad kost vid yngreålder och mer och mer grönt och frukt ju äldre de blir?

Grön Leguan råder ja dej oxå ifrån att skaffa då de kräver hur mycket tid som helst...
Citera
2009-04-18, 00:26
Medlem
nynaeves avatar
Det brukar finnas torrfoder i djuraffärer även till reptiler, så att man slipper insekterna. Vi har en skäggagam, som i och för sig är vuxen nu, men han äter mest torrfoder. Har vi sallad eller grönsaker hemma får han det, men jag kan inte tillräckligt om deras näringslära för att våga ge bara det. Insekter blir det någon gång då och då... men jag tycker också att de är lite läskiga, dessutom lyckas de alltid rymma hemma hos oss.

Satsa på exempelvis en vuxen skäggagam, kan tänka mig att det finns många som tröttnar på sina. De lever ju ändå ganska många år.
Citera
2009-04-18, 11:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trashcan
Vattnagam finns de ne ödla som heter, den ska väll oxå ha en massa sallad och sånt, men även den kan behöva någon insekt från och till

De äter insekter, pinkies (råttbebisar) mm. De behöver detta även som vuxna.

Citat:
Föda
Deras huvudsakliga föda utgörs av större insekter som till exempel kackerlackor, men i vuxen ålder även till viss del av vegetarisk föda.
http://reptiler.ifokus.se/Articles/Read.aspx?ArticleId=1550d263-2026-4d27-adc8-3b1ea58519ef

Citat:
Föda
Vattenagamen äter främst animalisk föda som syrsor, kackerlackor, gräshoppor, mjölmask och zophobas. Syrsor, gräshoppor och kackerlackor används som huvudföda. Mjölmask och zophobas är ett bra fettillskott, men bör inte ges för ofta. Levande fisk är populärt och kan ges om tillgång finns. Till underviktiga eller gravida djur är pinkies eller möss i lämplig storlek ett bra extra tillskott.
Vissa vattenagamer äter frukt och grönt och att erbjuda detta skadar inte men räkna inte med att det äts. Lämpligt att erbjuda är strimlad morot och grönsallad (salladssorter med mörkgröna blad, ej isbergssallad), frukt i små mängder (ej citrusfrukter).
Extra tillskott av vitaminer och kalk pudras på fodret.
http://www.zoonen.com/artikel.asp?oid=2340389
Senast redigerad av AnimaMundi 2009-04-18 kl. 11:18.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in