2009-04-15, 18:17
Medlem
Nissekatts avatar
Tja! Vet ni om det går att välja bort matte diskret om man går natur med inriktning på matte/data? Jag har tillräckligt med poäng så jag kan ta bort kursen men jag har hört flera motsägande påståenden om man verkligen får ta bort den. Diskret är ju tydligen obligatorisk för matte/data, men en kompis har tidigare valt bort programmering b utan några problem trots att denna kurs också är "obligatorisk" för vår inriktning. Det borde ju inte vara några problem med matte diskret då.

Nån som kan ge mig lite klarhet i detta?
Citera
2009-04-15, 18:19
Medlem
puckels avatar
Vet själv inte men det brukar vara lätt att maila t.ex. syo eller programrektor på din skola.
Citera
2009-04-15, 18:24
Medlem
kapten-pokers avatar
Matte diskret är väl knappast obligatorisk i matte data, det är väl en av valbara kurser(har jag för mig?), på natur-natur så är ju matte E en valbar kurs, kan det verkligen vara 2 till obligatoriska mattekurser på matte-data? Om det är på så sätt att det är en valbar så räcker det ju med att inte välja den helt enkelt?

Det här blev jävligt snurrigt, det här med individuella val, valbara kurser, inriktningar och grejer är ett träsk.
Citera
2009-04-15, 18:32
Medlem
Tror det beror på hur hård skolan är. Är det som mitt gamla gymnasium får du inte det. Ska man välja bort kurser ska man tydligen ha sagt det innan man började och då begärt att få läsa ett specialanpassat program, eller vad det nu kallas. Har har man redan börjat läsa är det kört. Svenska byråkratin slår till igen.
Citera
2009-04-15, 18:44
Medlem
Nissekatts avatar
Vi fick inte välja matte diskret som ett individuellt val utan kursen fanns med från början så att säga. Antar att det är det dom menar med obligatorisk.

Har börjat läsa kursen men inte haft några prov än. Hoppas dom är lite flexibla med det här då, min polare fick ju som sagt byta trots att vi börjat läsa kursen. Ska ta ett snack med dom imorrn.
Citera
2009-04-15, 19:59
Medlem
Matte diskret ingår inte i den nationella inriktningen om jag inte minns helt fel. Den skulle isf vara skolans val, vilket skulle innebära att det inte borde vara några större problem att ta bort. Om den - mot alla förmodan - skulle vara med i inriktningen måste man omforma programmet, vilket gör att du läser Ma/data längre, utan specialanpassat program.

Koppla på charmen, de är bara människor. De brukar inte direkt vara de skarpaste kniven i lådan så du borde ha en bra chans att argumentera för din sak Om skolan har någon form av policy så kan det bli tuffare. Om du vet vad du vill läsa istället så tag kontakt med läraren och använd lite utpressning mha denne
Citera
2009-04-16, 14:14
Medlem
Nissekatts avatar
Har idag snackat med min klassföreståndare samt mattelärare och han sa att det inte var möjligt. Var någonting om att skolan enbart har tillstånd att ha vissa program och de inte fick ha specialanpassade program. Matte diskret var en obligatorisk del av matte/data och därmed omöjlig att ta bort. Förstod inte helt till 100% vad han snackade om (tror ärligt talat inte han själv heller gjorde det ) men det var så jag tolkade det. Kanske ska ta och skicka ett mail till rektorn för att ytterligare få det förtydligat.

Annars blir det väl att jag får läsa matte diskret ändå... Fan jag som hatar matte och blir tvungen att dessutom dra till med ett mvg/vg på kursjäveln för att itne dra ner mitt snitt. Det positiva är ju att det åtminstone inte verkar vara en så svår kurs...
Senast redigerad av Nissekatt 2009-04-16 kl. 14:18.
Citera
2009-04-16, 15:16
Medlem
tj.s avatar
Det är väl ganska självklart att du inte får ta bort den, då den ingår i din inriktning och är således ett karaktärsämne.
Citera
2009-04-16, 15:19
Bannlyst
Tänker man jobba med programmering eller dylikt är det i alla fall dumt att inte läsa Matte Diskret eftersom den handlar om just den typ av matte man har nytta av att kunna. Gillar du inte ämnet kanske det snarare är program/inriktning du borde ändra.
Citera
2009-04-16, 15:40
Medlem
De e lugnt klarar du matte e kommer diskret inte va några problem, jag läste den efter att bara vara klar med matte A (vart nått fel på skolan) o jag klara ändå VG i kursen och har heller aldrig tyckt om matte
Citera
2009-04-16, 16:23
Medlem
Ja, du kan välja bort det. Men du måste snacka med skolledningen eftersom programmet då blir specialutformat. brukar inte vara några problem. Vet många som gjort det.
Citera
2009-04-16, 18:13
Medlem
Blygiss avatar
Diskret Matematik är lätt den roligaste mattekursen på gymnasiet, så välj för guds skull inte bort den!!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in